Zoom objektivy Fujifilm
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Bajonet
Objektiv pro formát
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Typ fotoaparátu
Hmotnost objektivu (g)
Zaostřování
Optická stabilizace
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Odolnost proti povětrnostním vlivům
FUJIFILM XF 55-200 mm f/3,5-4,8 R LM OIS
- Ohnisková vzdálenost 55–200 mm ( 83-300 mm ekvivalent kinofilmu)
- Světelnost f/3,5–4,8
- Optická stabilizace obrazu, 4,5 EV
FUJIFILM GF 20-35 mm f/4 R WR

- Objektiv na focení krajiny, architektury a cestování
- 35mm ekvivalentní ohnisková vzdálenost 16-28mm
- Clona f/4 v celém rozsahu ohnisek
FUJIFILM XF 150-600 mm f/5,6-8 R LM OIS WR

- Fujifilm XF 150-600 mm f/5,6-8,0 R LM OIS WR
- Objektiv s bajonetem X/formát APS-C
- Ohnisko 229-914 mm ekvivalent 35 mm/full frame
FUJIFILM GF 100-200 mm f/5,6 R LM OIS WR

- dlouhý telezoom kompatibilní s 1,4x telekonvertorem - 140 - 280 mm (ekvivalentně 111 -...
- 79 - 158 mm ekvivalentní ohnisková vzdálenost na 35 mm snímač
- výkonná optická stabilizace obrazu
FUJIFILM XF 100-400 mm f/4,5-5,6 R LM OIS WR
Dárek v hodnotě 2 390,-
ZEISS filtr UV 77 mm
FUJIFILM XF 16-55 mm f/2,8 R LM WR
- Počasí odolné provedení těla se 14 těsnícími prvky
- AF zaostření během 0,06 sekundy
- Optická konstrukce zahrnuje 17 členů ve 12 skupinách, včetně 3 asférických a 3 ED členů
FUJIFILM XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR

- Fujifilm XF18-120mmF4 LM PZ WR
- Objektiv s bajonetem X/formát APS-C
- Hybridní objektiv s plně elektrickým řídicím mechanismem
FUJIFILM GF 32-64 mm f/4 R LM WR

- objektiv vytvořený pro středoformátový bezzrcadlový fotoaparát Fujifilm GFX 50S
- ovládací pozice clonového kroužku (C) - nastavení clony přímo na těle fotoaparátu
- odolný vůči prachu, vlhkosti, povětrnostním vlivům a teplotám až do –10 stupňů Celsia
FUJIFILM GF 45-100 mm f/4 R LM OIS WR

- Vysoké rozlišení a rozsáhlá reprodukce barevných tónů
- Kompaktní a lehký velkoformátový standardní zoom
- Rychlý, tichý a velice přesný AF
FUJIFILM XF 50-140 mm f/2,8 R LM OIS WR
- 2,8× optický zoom
- Vysoká světelnost f/2,8
- OIS stabilizace obrazu
FUJIFILM GF 35-70 mm f/4,5-5,6 WR

- Objektiv 35-70 mm f/4,5-5,6 WR
- Fujifilm G bajonet
- 28-55 mm (ekvivalent 35 mm)
FUJIFILM XF 16-80 mm f/4 R OIS WR
- Skvělý objektiv "pro vše" / jako jeden
- Konstantní světelnost f/4 po celém rozsahu zoomu
- WR tesnění proti povětrnostním vlivům
FUJIFILM XC 16-50 mm f/3,5-5,6 OIS

- Ohnisková vzdálenost 16–50 mm (24–76 mm)
- Zoom 3,1×
- Světelnost f/3,5–5,6
FUJIFILM XF 70-300 mm f/4-5,6 R LM OIS WR

- Bajonet Fujifilm X
- Ohnisko 107-457 mm (ekvivalent kinofilmu)
- Rozsah clony: f / 4 až f / 22
FUJIFILM XF 10-24 mm f/4 R OIS WR

Původní cena
26 990,-- Bajonet Fujifilm X
- Stabilizace obrazu 3,5 EV
- Kontinuální světelnost F4 v celém rozsahu
FUJIFILM XF 8-16 mm f/2,8 R LM WR
- 8-16 mm (12-24 mm v přepočtu na plný formát)
- konstantní maximální clona f/2.8
- odolný vůči prachu, vlhkosti a nízkým teplotám (až do -10 °C)
FUJIFILM MK-X 50-135 mm T2,9

- manuální objektiv (přenáší data k úpravě zkreslení, vyladění barev a jasů)
- konstantní clona T2,9 - nízká hloubka ostrosti a výrazný bokeh efekt
- 3 kroužky - manuální a nezávislý chod ostření, zoomu a clony a to vše s převodem 0,8M
FUJIFILM MK-X 18-55 mm T2,9

- manuální objektiv (přenáší data k úpravě zkreslení, vyladění barev a jasů)
- konstantní clona T2,9 - nízká hloubka ostrosti a výrazný bokeh efekt
- 3 kroužky - manuální a nezávislý chod ostření, zoomu a clony a to vše s převodem 0,8M
FUJIFILM XF 18-135 mm f/3,5-5,6 R OIS WR

- Ohnisková vzdálenost 18–135 mm
- Světelnost f/3,5–5,6
- Speciální asférické a ED členy
FUJIFILM XF 18-55 mm f/2,8-4 OIS

- Ohnisková vzdálenost 18–55 mm
- Světelnost f/2,8–4
- OIS stabilizace obrazu
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru, narozdíl od objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Dělení zoomů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry. V kategorii objektivů se zoomem jsou rybí oka velice vzácná.
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm, typicky zoomy 24 - 70 mm) - standardní zoomy úhlem záběru pokrývají ohniska od širokoúhlého po mírný teleobjektiv. Dokážou tedy pokrýt všechny nejběžněji používané úhly záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm, typicky 70 - 200 mm, 75 - 300 mm a podobně) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že zoom objektivy s vysokou světelností např. f/2,8 propouští relativně velké množství světla a jsou tedy vhodné pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, ale především v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné. Zoomy mají oproti pevným objektivům většinou horší světelnost, protože je jejich optická konstrukce mnohem složitější. Proto se jen zřídka vyskytují zoomové objektivy se světelností f/2 nebo ještě vyšší.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost, tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Zoom objektivy se stabilizátorem obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení zoomových objektivů podle použití
- Základní zoom objektivy - objektivy na univerzální použití. Zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Výhodou je velice široký úhel záběru, jaký nabízejí objektivy s rozsahem např. 14 - 24 mm, nebo 16 - 36 mm.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času. Nejpoužívanějším zoomem pro focení sportu je objektiv s rozsahem 70 - 200 mm a světelností f/2,8.
Rozdělení zoomů podle potřeb uživatele
Mezi zoomové objektivy základní řady se řadí objektivy zakoupené v setu s levnější zrcadlovkou či bezzrcadlovkou. Přestože kvalitativně nijak nevynikají a poskytují výsledky jen mírně převyšující kompaktní fotoaparáty, začínajícím uživatelům vyhovují („kde není srovnání, není stížností“). Až zkušenější uživatel zpozoruje jisté nedostatky vlastní těmto sklům a nahradí svůj objektiv jiným, jenž lépe splňuje jeho potřeby. Zoomy základní řady mají obvykle horší světelnost, ne příliš rychlé zaostřování a jejich tělo bývá vyrobeno z plastu. Výhodou je ale nízká cena a také malé rozměry a nízká hmotnost.
Zoomové objektivy pro pokročilé poskytují v porovnání se „setovými“ lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Nebývají sice o mnoho světelnější, ale tento nedostatek často vyvažuje optická stabilizace. Uplatnění nalezne v rukou nadšeného fotoamatéra. Výhodou je také kvalitnější mechanické zpracování.
Profesionální zoomové objektivy jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a nabízejí přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou často utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám. Zpravidla mají také nejvyšší světelnost f/2,8.