8. 1. 2021 | 10 minut čtení

Chce to výdrž, odvahu, odhodlání, fyzičku, kvalitní techniku a trochu štěstí. Konzistentní práce mluví za kameramana a tvůrce outdoor videí Ondřeje Šimka, který svou vášeň vytrvalostí proměnil v práci. Jak se mu to povedlo a proč to dělá?

Hlavně začít! Nečekat na nic.

  • Ondřeji, jaký je váš původ a jak jste s kreativní tvorbou začal? 

Má životní cesta začala v Kroměříži, kde jsem se také narodil. Díky svým prarodičům, kteří pocházeli z podhůří Králického Sněžníku a následně vybudovali zázemí pro celou rodinu v Karlově pod Pradědem, jsem odmala vyrůstal na horách. S kamarády jsme jezdili na kolech, lezli po skalách, sjížděli kopce na lyžích i snowboardech. Už tenkrát mne bavilo si naše aktivity zaznamenávat na DV kameru mých rodičů. Vše ale začalo až na vysoké škole, kdy při studiu oboru Dřevostavba jsem se začal zajímat o animace a 3D grafiku. Byl jsem samouk, a tak tvorba animace a 3D grafiky zabrala spoustu času. Uvědomil jsem si, že nechci tolik času trávit u počítače a že chci v životě dělat něco jiného - točit videa. 

Paradoxem je, že po úspěšném pohovoru jsem se dostal do brněnského grafického studia 321 Creative Crew právě na pozici: Tvorba počítačové animace a 3D grafiky. Ale  postupem času jsem dostal šanci se realizovat, studio investovalo do techniky k natáčení videí, a tak jsem začal natáčet svá první výrobní videa, produktová videa a různé reklamní spoty. 

  • Jeseníky jsou krásné svou přírodou, ale není to zrovna destinace, kde se točí reklamní spoty pro vybavení na hory. Jak přišla první komerční zakázka? 

Tím, že natáčím pro reklamní studio a současně aktivně sportuji, to přišlo tak nějak samo. První sportovní zakázku jsem točil právě díky poptávce přes studio. Přišla od českého výrobce lezeckých lan Tendon a já mohl letěl natáčet s nejlepším sportovním lezcem Adamem Ondrou do Norska. 

Ale i v Jeseníkách se dá udělat krásné reklamní video. Přes natáčení skialpových výšlapů, běhů v kopcích, lezení po skalách a jiných aktivit pro různé značky, jsem se nakonec dostal až k italské značce s českým zastoupením - značce Montura. S Monturou jsme se dohodli na několika videích a fotkách na zkoušku. Nakonec se má práce líbila i v Itálii a dneska jsem velmi rád za to, že mne podporují. To byl asi největší zlom. 

Dále nemohu zapomenout poděkovat za podporu i výrobci vynikajících lyží ze Slovenska Forestskis a také českému výrobci polarizačních brýlí značky Gnarly Owl. Díky těmto značkám se mohu naplno věnovat natáčení a realizovat všechny projekty, které se mi honí v hlavě.

  • Taková tvorba vyžaduje jistě i velkou fyzickou kondici, jak se udržujete ve formě? Co byste na fyzičku doporučil? 

Ano, někdy je to fyzicky náročné. Když točíte například někde na vrcholu Alp, tak si kromě potřebných věcí, které mají na zádech i ostatní, musíte přibalit i veškerou techniku k natáčení a tu pak vynést na zádech sami. Určitě je dobré něco dělat. Osobně se snažím fyzičku nějakým způsobem udržovat. Celoročně chodím běhat a doma cvičím. V létě pak lozím s kamarády po skalách, jezdím na kole a v zimě jsem hodně na skialpech. A co bych doporučil na fyzičku? Mně osobně vyhovuje běh, jinému může vyhovovat rychlá chůze. Myslím si, že hlavní je nesedět doma u televize a začít se hýbat.  

  • Jakou techniku aktuálně využíváte? 

Aktuálně natáčím na skvělý stroj Panasonic Lumix DC-S1H a objektivem Panasonic Lumix S 24-70mm f/2.8 a 70-200. Dříve jsem točil na GH3, GH4 i GH5 od stejného výrobce, takže stroje znám a pracuje se mi s nimi velmi dobře. Panasonic S1H je za mne profesionální kamera v malém těle, což je v terénu velkou výhodou. Navíc ji nevadí déšť, mráz ani prach. Přes Atomos recorder z S1H dostanu 12 bit RAW. Dále jsou mými pomocníky v terénu Dron od DJI Mavic 2 Pro a také GoPro Hero 9.

Chtěl bych moc poděkovat českému Panasonicu za příležitost se od minulého roku stát ambassadorem této značky a tím i možnost si vyzkoušet více modelů, skel a dalších novinek na trhu.

ONDREJ SIMKO REEL from Ondřej Šimko on Vimeo.

  • Vaše oceňované video "Travel with drone" bylo z dronu. Jak se dá skloubit pilotování s pozemním natáčením na jednom projektu? 

Dneska si myslím, že už to není takový problém vzhledem k velikosti dronů a video techniky. Hlavní je si promyslet celý koncept natáčení a podle toho se přizpůsobit. Také je třeba pečlivě vybírat, kdy dron použijete, protože baterky nevydrží dlouho. Řekl bych, že v dnešní době se už bez dronu v outdoorových videích neobejdete a jde spíše o standard. Osobně dron při svých videích používám často, protože mne nikdy neomrzí ten ptačí pohled na svět. Myslím si, že videím vždy dodá jiný rozměr.

  • I když je vybavení dnes dostupnější, stále musí být velmi spolehlivé. Máte nějaké desatero, jak se na natáčení připravit a jak techniku udržovat? 

Vyloženě desatero nemám, ale určitě je dobré si udělat přípravu před natáčením. Důležité je si uvědomit: co budu točit, kde, jak dlouho a možnost dobíjení. Na tom všem záleží, co si vezmu do batohu. Základním pravidlem je nezapomenout doma nic, co by bylo potřebné v terénu a hlavně co nejvíce nabitých baterií. Dále dostatek karet a vyčištěný čip. V horách se vám běžně stane, že třeba ztratíte ND filtr nebo kartu. Je dobré mít některé věci dvakrát. 

  • Jak už to tak bývá, vrána k vráně sedá a já zaregistroval vaši spolupráci s Fullface Production. Kluci podle mě již mají na scéně hezké jméno. Jaká je práce v týmu a na čem spolu děláte?

Ano, kluci jsou úžasní a jsem neskutečně vděčný, že mě přizvali ke spolupráci. Práce v týmu je z mého pohledu mnohem organizovanější, kdy se můžete soustředit pouze na jednu věc, ať už je to dlouhé sklo, gimbal nebo dron. Každý z týmu do videa vnese kousek svého rukopisu a o to je výsledný produkt lepší. 

Navíc kluci z Fullface Production mají za sebou více skvělých projektů a já jsem moc rád, že jsem se mohl mnoho přiučit. Dali mi možnost spolupracovat i na natáčení pořadu - Na skialpech přes hory. Myslím si, že to byla pro mne zkušenost k nezaplacení. 

  • Když jsem si na vás hledal informace, nedalo se přehlédnout, že jste v horách doma i jako záchranář Horské služby. Proč tuto práci děláte a co vám dává? 

Ano, to je pravda. Jsem dobrovolným členem Horské služby ČR. Všechno to vyplynulo z mého dětství na horách a taky z filmu Jak vytrhnout velrybě stoličku. Je skvělé, že při této práci se neustále učíte něco nového ohledně hor, lavin a záchrany. Vybral jsem si Horskou službu z důvodu, že chci horám i něco vrátit, pomáhat lidem a jít svým dětem příkladem.

  • Jak moc ovlivnila vaši tvorbu aktuální situace kolem světové pandemie COVID-19? Uvědomil jste si něco? 

Musím říct, že určitě ovlivnila. Z pohledu práce, kdy hodně firem a značek se dostalo do finančního poklesu, takže některé zakázky se bohužel neuskutečnily. Na druhou stranu se objevily firmy, které chtěly natáčet a propagovat se. Díky těmto firmám jsme to nějak ve studiu přežili a uvidíme, jak to půjde dál. A také z pohledu cestování. Jsem zvyklý dost času trávit někde na horách, převážně v Tatrách, Alpách či v jiných zemích, ale v době pandemie bohužel moc cestovat nešlo, tak jsem si to vynahradil trávením volného času s rodinou, četbou zajímavých knih a sportováním po ČR.

Měl jsem čas přemýšlet a uvědomil jsem si, že jsem opravdu vděčný za lidi kolem sebe. Ať už za rodiče, kteří mě od dětství podporují; za svou ženu, která je mi oporou a dodává mi odvahu realizovat nové věci; za své děti, se kterými se neustále směju, ale i za kamarády, kteří se mnou s nadšením zdolávají kopce.

  • Plánujete nějaké osobní dlouhodobější projekty? Čeho chcete v tvorbě dosáhnout? 

V hlavě se mi honí spousta nápadů, tak snad bude příležitost je zrealizovat. Doufám, že pokud bude další řada Na skialpech přes hory, tak se ji budu moct zúčastnit. Pro Monturu natáčím dlouhodobější projekt a také chci letos stihnout natočit jeden lyžařský spot a jeden lezecký. Mým snem je dostat se k velkým expedicím a projektům po celém světě. 

  • Jak byste motivoval tvůrce, kteří chtějí jít podobnou cestou jako vy? 

Hlavně začít! Nečekat na nic. Oslovte nějaké sportovce, nebo lidi, kteří mají oslavu narozenin, svatbu, prostě všechny, kteří budou rádi za natočení videa a vy nasbíráte cenné zkušenosti a vyzkoušíte si různé techniky. Důležité je jít za svým snem a nevzdat se u první překážky.

Ondřeji, děkuji za inspirativní rozhovor. Pokud chcete vidět další Ondřejovu práci, sledujte jeho cestu u něj na webu, Instagramu a Vimeo.

Související články

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má narůstající trend

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má...

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za padesát let. Síla dokumentu je jinde

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za...

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...