Barevné filtry

Potřebujete poradit? Využijte náš ONLINE CHAT

Barevné filtry

Barevné filtry se používají jak pro přesnější převod barevných tónů do šedé škály u černobílých fotografií, tak pro zvýraznění konkrétní části barevného spektra snímku či celkový posun k vybrané barvě. Využití naleznou zejména v portrétní a krajinářské fotografii. Barevné filtry se používaly hojně v éře klasické (analogové) fotografie. Moderní digitální fotografie využívá jiné cesty pro práci s barvami (RAW formát, fotografické editory), nicméně barevné filtry mají ve fotografii i dnes své stálé místo, byť více specifičtěji zaměřené. Mezi typické využití barevných filtrů patří v době digitální techniky především černobílá (monochromatická) fotografie.


Více o kategorii

Mezi typické využití barevných filtrů patří v době digitální techniky především černobílá (monochromatická) fotografie

Pokud chcete více informací nebo poradit, s důvěrou se na nás obraťte.  

Filozofie barevných filtrů

Barevné filtry umožňují fotografovi zasahovat do vzhledu výsledné fotografie na úrovni barevnosti, resp. odstínů - v případě černobílé fotografie. Obraz s použitím barevných filtrů má na první pohled výrazné barevné zabarvení. Označení barevných filtrů vychází z anglického názvu dané barvy. Barevné filtry ovlivňují převod jednotlivých barevných kanálů do šedé škály. Odfiltrováním určité části spektra jsou konkrétní barvy potlačeny (ztmaveny) a jiné naopak zvýrazněny. Současně mají různě barevné filtry i různý stupěň zatmavení (tzv. "filtrační faktor"). Ten nám udává úbytek světla neboli rozdíl v EV jednotkách oproti scéně bez použití filtru.  

Barevné fotografické filtry 1

Základní rozdělení

Barevné filtry v základu rozdělujeme podle běžného barevného modelu RGB, což je zároveň i barevný prostor v s kterém pracují digitální fotoaparáty nebo monitory. K základním barevným filtrům tak tedy patří filtr: červený (Red/R), zelený (Green/G) a modrý (Blue/B). K dalším populárním barevným filtrům patří dále filtry s tzv. doplňkovými barvami jako je: oranžový filtr (Orange/O), žlutý (Yellow/Y) nebo žluto-zelený (Yellow-Green/Y-G). Nyní se pojďme ve stručnosti podívat na to, jakým způsobem ten který filtr ovlivní výsledný obraz. 

Barevné fotografické filtry 2

RED (R) červené filtry

Červené filtry jsou zvláště oblíbené mezi fotografy, neboť jejich účinek je velice působivý. Jejich použitím, například v krajinářské fotografii, získáte silné zvýšení kontrastu snímků. Fotografie se pak velice často přiblíží v podstatě dvoutónovému podání, což je působivé především u snímků krajiny a obecně u témat s výraznými liniemi (architektura, exteriéry ale také interiér). Modrá obloha je temná, ostré kontury jsou silně zvýrazněny. Červený filtr zdůrazní strukturu světlejších povrchů (sníh, písčitá pláž atd.). Krajinářští fotografové používají rádi červené filtry mj. ke ztmavení zelených tónů, což vytváří krásně dramatické scenérie. Červené filtry mají relativně velký úbytek světla – běžně 4 až 6 EV, na to je třeba pamatovat a uzpůsobit tomu doladění expozice. 

Barevné fotografické filtry 3 RED

GREEN (G) zelené filtry

Jak už je patrno z názvu filtru, zvlášť důležité budou zelené filtry opět pro monochromatickou krajinářskou fotografii, kde pomáhají zdůraznit zelené odstíny. Průvodním jevem zeleného filtru je, že mj. zvýrazní tonální rozdíl mezi jednotlivými zelenými odstíny. Zvyšuje tak kontrast v bohaté tonální škále zelené. To je výhodné při snímcích přírody obecně – na jaře, v létě, na podzim. Les, louka, keře, stromy a podobně. Zelené filtry však zlepšují i tonální podání modré oblohy. Pro krajinářskou fotografii je zelený filtr zvlášť působivý. Zelené filtry lze ale stejně úspěšně využít například v portrétní fotografii v exteriéru (ale pozor na potlačení některých odstínů v obličeji – rty, pihy a podobně). Zelené filtry nemají tak výrazný pokles světla jako filtry červené, pohybuje se zde kolem cca 1-3 EV. 

Barevné fotografické filtry 4 GREEN

BLUE (B) Modrý

Modré filtry mají největší vliv na zdůraznění „vzduchu“. V krajině ono zvýraznění atmosférického oparu do snímku přinese „vzdušnou“ atmosféru a podpoří prostor, zejména působivé je to v kombinaci s teleobjektivy. Modré filtry podpoří perspektivu a zvýší kontrast mezi jednotlivými „plány“ v krajinářském pojetí obrazu. Modré filtry jsou používány například pro zvýšení hustoty mlhy. Oproti červeným filtrům snižují modré filtry kontrast – více se stoupající vzdušnou vlhkostí. To se může hodit typicky pro krajinářskou nebo městskou fotografii v létě uprostřed dne. Tehdy je kontrast scény většinou tak extrémní, že mu senzory digitálních fotoaparátu často již nestíhají. Světle modrý filtr mj. ztmavuje pleťové odstíny, na portrétních fotografiích vypadá velice decentně a přirozeně. Stejně jako zelené filtry, i modrý filtr potlačuje chromatické aberace objektivů (optická vada). Modré filtry mohou pomoci například i při snímání v interiérech nebo při večerní a noční fotografii – (všude, kde je žárovkové, silně teplé osvětlení).

Barevné fotografické filtry 5 BLUE

Další barvy (Y, O, YG)

Mezi další velice populární barevné filtry patří následující trojice: žluté, oranžové a žluto-zelené filtry. K čemu slouží a kdy použít tyto barevné filtry?

Žluté filtry (YELLOW / Y) patří v černobílé fotografii k velmi oblíbeným a jejich účinek se projeví prakticky ve všech oblastech. Zlepšují převod barevné škály na šedé odstíny, výsledná tonalita je přirozená a blíží se vnímání jasů lidským zrakem. Je vhodný také pro portrét, neboť zjemňuje podání pleťovky.

Barevné fotografické filtry 6 YELLOW

Oranžové (O) filtry výrazně ztmavují modrou oblohu a zelené odstíny. Potlačují vzdušnou vlhkost, zvýrazní mraky a obecně kontury jako například: písek, pole, zdi a podobně. Vyrovnávají rozdíly v pleťových odstínech, proto jsou často využívány na portrétní fotografii nebo akty. Lze je využít též k „vyhlazení“ vad pleti. Ovšem pozor, opět je zde třeba pamatovat na nepřiměřené potlačení některých odstínů, typicky rty. 

Barevné fotografické filtry 7 ORANGE

Žluto-zelené (YG) filtry fungují podobně jako filtry zelené, ovšem jejich účinek je výraznější – zejména co se týče zvýraznění oblohy. V krajinářské fotografii se používá často, hlavně kvůli přirozenému převodu barev do škály šedé s lehce vytaženým kontrastem. 

Barevné fotografické filtry 8 Yellow-Green

Mezi typické využití barevných filtrů patří v době digitální techniky především černobílá (monochromatická) fotografie

Pokud chcete více informací nebo poradit, s důvěrou se na nás obraťte.  

Filozofie barevných filtrů

Barevné filtry umožňují fotografovi zasahovat do vzhledu výsledné fotografie na úrovni barevnosti, resp. odstínů - v případě černobílé fotografie. Obraz s použitím barevných filtrů má na první pohled výrazné barevné zabarvení. Označení barevných filtrů vychází z anglického názvu dané barvy. Barevné filtry ovlivňují převod jednotlivých barevných kanálů do šedé škály. Odfiltrováním určité části spektra jsou konkrétní barvy potlačeny (ztmaveny) a jiné naopak zvýrazněny. Současně mají různě barevné filtry i různý stupěň zatmavení (tzv. "filtrační faktor"). Ten nám udává úbytek světla neboli rozdíl v EV jednotkách oproti scéně bez použití filtru.  

Barevné fotografické filtry 1

Základní rozdělení

Barevné filtry v základu rozdělujeme podle běžného barevného modelu RGB, což je zároveň i barevný prostor v s kterém pracují digitální fotoaparáty nebo monitory. K základním barevným filtrům tak tedy patří filtr: červený (Red/R), zelený (Green/G) a modrý (Blue/B). K dalším populárním barevným filtrům patří dále filtry s tzv. doplňkovými barvami jako je: oranžový filtr (Orange/O), žlutý (Yellow/Y) nebo žluto-zelený (Yellow-Green/Y-G). Nyní se pojďme ve stručnosti podívat na to, jakým způsobem ten který filtr ovlivní výsledný obraz. 

Barevné fotografické filtry 2

RED (R) červené filtry

Červené filtry jsou zvláště oblíbené mezi fotografy, neboť jejich účinek je velice působivý. Jejich použitím, například v krajinářské fotografii, získáte silné zvýšení kontrastu snímků. Fotografie se pak velice často přiblíží v podstatě dvoutónovému podání, což je působivé především u snímků krajiny a obecně u témat s výraznými liniemi (architektura, exteriéry ale také interiér). Modrá obloha je temná, ostré kontury jsou silně zvýrazněny. Červený filtr zdůrazní strukturu světlejších povrchů (sníh, písčitá pláž atd.). Krajinářští fotografové používají rádi červené filtry mj. ke ztmavení zelených tónů, což vytváří krásně dramatické scenérie. Červené filtry mají relativně velký úbytek světla – běžně 4 až 6 EV, na to je třeba pamatovat a uzpůsobit tomu doladění expozice. 

Barevné fotografické filtry 3 RED

GREEN (G) zelené filtry

Jak už je patrno z názvu filtru, zvlášť důležité budou zelené filtry opět pro monochromatickou krajinářskou fotografii, kde pomáhají zdůraznit zelené odstíny. Průvodním jevem zeleného filtru je, že mj. zvýrazní tonální rozdíl mezi jednotlivými zelenými odstíny. Zvyšuje tak kontrast v bohaté tonální škále zelené. To je výhodné při snímcích přírody obecně – na jaře, v létě, na podzim. Les, louka, keře, stromy a podobně. Zelené filtry však zlepšují i tonální podání modré oblohy. Pro krajinářskou fotografii je zelený filtr zvlášť působivý. Zelené filtry lze ale stejně úspěšně využít například v portrétní fotografii v exteriéru (ale pozor na potlačení některých odstínů v obličeji – rty, pihy a podobně). Zelené filtry nemají tak výrazný pokles světla jako filtry červené, pohybuje se zde kolem cca 1-3 EV. 

Barevné fotografické filtry 4 GREEN

BLUE (B) Modrý

Modré filtry mají největší vliv na zdůraznění „vzduchu“. V krajině ono zvýraznění atmosférického oparu do snímku přinese „vzdušnou“ atmosféru a podpoří prostor, zejména působivé je to v kombinaci s teleobjektivy. Modré filtry podpoří perspektivu a zvýší kontrast mezi jednotlivými „plány“ v krajinářském pojetí obrazu. Modré filtry jsou používány například pro zvýšení hustoty mlhy. Oproti červeným filtrům snižují modré filtry kontrast – více se stoupající vzdušnou vlhkostí. To se může hodit typicky pro krajinářskou nebo městskou fotografii v létě uprostřed dne. Tehdy je kontrast scény většinou tak extrémní, že mu senzory digitálních fotoaparátu často již nestíhají. Světle modrý filtr mj. ztmavuje pleťové odstíny, na portrétních fotografiích vypadá velice decentně a přirozeně. Stejně jako zelené filtry, i modrý filtr potlačuje chromatické aberace objektivů (optická vada). Modré filtry mohou pomoci například i při snímání v interiérech nebo při večerní a noční fotografii – (všude, kde je žárovkové, silně teplé osvětlení).

Barevné fotografické filtry 5 BLUE

Další barvy (Y, O, YG)

Mezi další velice populární barevné filtry patří následující trojice: žluté, oranžové a žluto-zelené filtry. K čemu slouží a kdy použít tyto barevné filtry?

Žluté filtry (YELLOW / Y) patří v černobílé fotografii k velmi oblíbeným a jejich účinek se projeví prakticky ve všech oblastech. Zlepšují převod barevné škály na šedé odstíny, výsledná tonalita je přirozená a blíží se vnímání jasů lidským zrakem. Je vhodný také pro portrét, neboť zjemňuje podání pleťovky.

Barevné fotografické filtry 6 YELLOW

Oranžové (O) filtry výrazně ztmavují modrou oblohu a zelené odstíny. Potlačují vzdušnou vlhkost, zvýrazní mraky a obecně kontury jako například: písek, pole, zdi a podobně. Vyrovnávají rozdíly v pleťových odstínech, proto jsou často využívány na portrétní fotografii nebo akty. Lze je využít též k „vyhlazení“ vad pleti. Ovšem pozor, opět je zde třeba pamatovat na nepřiměřené potlačení některých odstínů, typicky rty. 

Barevné fotografické filtry 7 ORANGE

Žluto-zelené (YG) filtry fungují podobně jako filtry zelené, ovšem jejich účinek je výraznější – zejména co se týče zvýraznění oblohy. V krajinářské fotografii se používá často, hlavně kvůli přirozenému převodu barev do škály šedé s lehce vytaženým kontrastem. 

Barevné fotografické filtry 8 Yellow-Green