Střední formát, doplňky

Filtr
Potřebujete poradit? Využijte náš ONLINE CHAT
20 položek

Střední formát, doplňky

Více o kategorii

Za středoformátové fotoaparáty jsou od dob analogu považovány fotoaparáty, které využívají coby záznamové medium svitkový film (120/220), případně ploché filmy. Mezi nejčastější poměry stran filmu pak patří 6×4,5, 6×6, 6×7 a 6×9 cm.Se změnou velikosti záznamového media dochází u středoformátových a velkoformátových fotoaparátů k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivu.

Jsou chvíle, kdy platí, že větší je lepší. Aneb čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde.

Zcela jednoduše se dá říci, že čím větší plocha záznamového média, tím více detailů se na ni vejde. Ale nejde jen o množství detailů, širší dynamický rozsah a barevnou škálu, ale i odlišnou hloubku ostrosti. Velkou výhodou středoformátových analogových fotoaparátů je také velikost hledáčku nebo matnice, na které se mnohem lépe komponuje snímek. 

Kdy a kde fotit na středoformát? 

V praxi se setkáme se středoformátovými přístroji ateliéru i v plenéru a s velkoformátovými přístroji převážně v ateliéru, i když výjimky existují. Například Josef Sudek nosil sklopný měchový fotoaparát po mnoha místech Prahy a dalších částech naší země.

Stejně, jako jsou některá jména fotografů synonymem  pro určitý styl a druh tvorby, jsou i jména, jejichž nositele si představíme s konkrétním typem fotoaparátu, tak například Helmuta Newtona a Dianu Arbus vidíme snad pokaždé s dvouokou zrcadlovkou (přesněji s Rolleiflexem).

Přestože jsou digitální zrcadlovky nejčastější výbavou profesionálních fotografů, nejedná se o nejvyšší metu fotografické techniky. Zrcadlovky a bezzrcadlovky vyhovují svými pohotovými reakcemi, odolností a rozměry sportovním fotografům, reportérům i fotografům volně žijící zvěře, ale v oblastech jako je technická, reklamní, módní a portrétní fotografie, u nichž je kladen důraz na dosažení vysoké obrazové kvality, zajistí skvělé výsledky středoformátové či ještě lépe velkoformátové fotoaparáty.

Jak fungují středoformátové fotoaparáty?

Konstrukčně jsou středoformátové fotoaparáty řešeny různě. Mohou to být jednooké zrcadlovky se sklopným zrcátkem (např.: Pentax 67, Hasselblad), dvouoké zrcadlovky (Rolleiflex, Minolta Autocord, Yashica Mat124G), dálkoměrné fotoaparáty (Mamiya 7, Voigtländer Bessa III.) nebo stavebnicové systémy (Alpa). V současné době jsou vyráběny středoformátové fotoaparáty, které je možné osadit digitální stěnou, která umožňuje fotit na analogové středoformáty digitálně. K těm nejznámějším patří Hasselblad, Mamiya, Phase One, Pentax a Rollei.

Jak přepočítat ohniskovou vzdálenost u středoformátu? 

Přepočet ohniskové vzdálenosti
Formát Širokoúhlý obj.. Standardní ohnisko Tele
22,5×15 mm 16 28 50
23,7×15,7 mm 16 28 50
28,7×19,1 mm 20 35 65
36×24 mm 28 50 90
6×4,5 cm 55 80 150
48×36 mm 35 55 105
6×7 cm 65 110 180
35 mm to 6×4,5 = 1,6× 35 mm to 6×7 = 2×

Za středoformátové fotoaparáty jsou od dob analogu považovány fotoaparáty, které využívají coby záznamové medium svitkový film (120/220), případně ploché filmy. Mezi nejčastější poměry stran filmu pak patří 6×4,5, 6×6, 6×7 a 6×9 cm.Se změnou velikosti záznamového media dochází u středoformátových a velkoformátových fotoaparátů k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivu.

Jsou chvíle, kdy platí, že větší je lepší. Aneb čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde.

Zcela jednoduše se dá říci, že čím větší plocha záznamového média, tím více detailů se na ni vejde. Ale nejde jen o množství detailů, širší dynamický rozsah a barevnou škálu, ale i odlišnou hloubku ostrosti. Velkou výhodou středoformátových analogových fotoaparátů je také velikost hledáčku nebo matnice, na které se mnohem lépe komponuje snímek. 

Kdy a kde fotit na středoformát? 

V praxi se setkáme se středoformátovými přístroji ateliéru i v plenéru a s velkoformátovými přístroji převážně v ateliéru, i když výjimky existují. Například Josef Sudek nosil sklopný měchový fotoaparát po mnoha místech Prahy a dalších částech naší země.

Stejně, jako jsou některá jména fotografů synonymem  pro určitý styl a druh tvorby, jsou i jména, jejichž nositele si představíme s konkrétním typem fotoaparátu, tak například Helmuta Newtona a Dianu Arbus vidíme snad pokaždé s dvouokou zrcadlovkou (přesněji s Rolleiflexem).

Přestože jsou digitální zrcadlovky nejčastější výbavou profesionálních fotografů, nejedná se o nejvyšší metu fotografické techniky. Zrcadlovky a bezzrcadlovky vyhovují svými pohotovými reakcemi, odolností a rozměry sportovním fotografům, reportérům i fotografům volně žijící zvěře, ale v oblastech jako je technická, reklamní, módní a portrétní fotografie, u nichž je kladen důraz na dosažení vysoké obrazové kvality, zajistí skvělé výsledky středoformátové či ještě lépe velkoformátové fotoaparáty.

Jak fungují středoformátové fotoaparáty?

Konstrukčně jsou středoformátové fotoaparáty řešeny různě. Mohou to být jednooké zrcadlovky se sklopným zrcátkem (např.: Pentax 67, Hasselblad), dvouoké zrcadlovky (Rolleiflex, Minolta Autocord, Yashica Mat124G), dálkoměrné fotoaparáty (Mamiya 7, Voigtländer Bessa III.) nebo stavebnicové systémy (Alpa). V současné době jsou vyráběny středoformátové fotoaparáty, které je možné osadit digitální stěnou, která umožňuje fotit na analogové středoformáty digitálně. K těm nejznámějším patří Hasselblad, Mamiya, Phase One, Pentax a Rollei.

Jak přepočítat ohniskovou vzdálenost u středoformátu? 

Přepočet ohniskové vzdálenosti
Formát Širokoúhlý obj.. Standardní ohnisko Tele
22,5×15 mm 16 28 50
23,7×15,7 mm 16 28 50
28,7×19,1 mm 20 35 65
36×24 mm 28 50 90
6×4,5 cm 55 80 150
48×36 mm 35 55 105
6×7 cm 65 110 180
35 mm to 6×4,5 = 1,6× 35 mm to 6×7 = 2×