Jak vybrat nejlepší techniku na focení streetu

Jak vybrat nejlepší techniku na focení streetu

Jak vybrat nejlepší techniku na focení streetu

Street fotografie alias streetka našla své právoplatné místo mezi fotografickými žánry už za doby Henri Cartier-Bressona, ale dnes dosahuje enormní obliby. Abyste mohli vyfotit skvělou streetovou fotku, moc toho totiž vlastně nepotřebujete. Ačkoliv… Co všechno dláždí cestu k dokonalému snímku a na jakou techniku se při tom můžete spolehnout?

Street fotografie a jak na ni

Nachází se na pomezí reportáže, dokumentu a dalších žánrů, přesto se vyznačuje jistými specifiky, která ji od ostatních odlišují. I tak je ale někdy velice obtížné říct, co je streetová fotka a už ne. Co z ní dělá právě to „ono“?

Z hlediska věcí, které fotograf potřebuje, se jedná o velice dostupný žánr. Nároky na fotografickou zručnost jsou ovšem větší než u spousty jiných. Jedním ze základních nepsaných pravidel streetové fotky je totiž požadavek na přítomnost lidského faktoru na snímku. A už tady narážíme na překážku, a to z pohledu mnoha lidí těžce překonatelnou: street fotka není street portrét, je tudíž stěžejní fotit neznámé lidi (nebo aspoň ty, kteří se tak tváří). A to často natolik zblízka, aby výraz jejich tváře utvořil gró celého snímku.

Street fotka by taky z principu neměla být inscenovaná, určitě ne v tom smyslu, že si postavíte modelku do půvabného pouličního prostoru a označíte to za street. Mnoho fotografů má vytipovaná místa a čeká na to, až jim třeba do správného místa ve správnou dobu (kdy jim světlo hází ten správný stín) vstoupí člověk a dotvoří tak kompozici. Taková situace není ve streetce neobvyklá a vřele vám tuto metodu doporučuju. Už jenom z toho důvodu, že si snímek můžete orámovat předem a z kompozice ohlídat jenom jeden prvek

Dalším podstatným znakem výborné streetky je příběh. Správná streetka by měla vyprávět příběh, a to i bez sáhodlouhého popisku toho, co má divák na snímku má vlastně vidět. U streetu víc než u jakéhokoliv jiného žánru platí, že obraz je víc než slovo

Autor: Zdeněk Bína

Na co se koukat, když vybírám foťák

Na street nepotřebujete tu nejlepší a nejdražší techniku na trhu, skvělý snímek můžete pořídit i s laciným (no dobrá, ne s úplně každým, určité vlastnosti přece jenom potřebujete) kompaktem, a to hned z několika důvodů:

1) Při streetu potřebujete být nenápadní. Největší fullframová zrcadlovka s obrovským sklem vám poněkud kazí moment překvapení, a vzhledem k tomu, že streetka je celá o momentu, je to zásadní čára přes rozpočet. Kompaktu si všimne méně lidí a dnešní kompakty s výměnnými objektivy dosahují výborné kvality obrazu – tak dobré, že z výsledků budete nadšení.

2) Při streetu se zřídka používá clona menší než f/4. Tohle se týká hlavně objektivů, přesto to zmiňuju už tady. Proč? Pokud budete mít na snímku hloubku ostrosti, která je naprosto neakceptovatelná pro portrét, u streetu to vůbec nevadí, ba naopak. Hlavní je obsah snímku, a pokud umíte se svým foťákem zacházet a dokážete scénu působivě přenést i na snímek, může být váš výstup mnohem lepší než u fotografa s obrovskou zrcadlovkou. A tím mám na mysli i kompakty.

To ale samozřejmě neznamená, že se zrcadlovkou nemůžete pořídit vynikající snímky. Jeden z předních českých reportážních fotografů, jehož portfolio zahrnuje i streetku – Jan Šibík – fotí s 5D Mark III a nasazenou 24–70 mm. Jaké vlastnosti jsou tedy při výběru foťáku naprosto stěžejní?

V první řadě je to rychlost: A mám na mysli jak rychlost ostření, tak rychlost spouště. Pokud totiž mezi zmáčknutím spouště a vyfocením uplyne několik vteřin, kouzelný okamžik je dávno pryč. Druhým velmi důležitým požadavkem je vám již důvěrně známá ergonomie a pohodlnost obecně: nejen jak vám foťák sedí v ruce, ale taky jak se vám s ním zachází. Pokud budete půl hodiny hledat tlačítko na ovládání clony, mnohem více času strávíte koukáním do foťáku než kolem sebe. Na druhou stranu se tenhle aspekt dá vlastně snadno naučit. A pak je to určitě tiché snímání, která na vás neupozorní okolí.

Pak je tu ale několik dalších požadavků, které sice nejsou nezbytně nutné, ale jsou… řekněme na vysokých příčkách prioritnosti, pokud si kupujete foťák na street:

  • výklopný displej – Díky němu můžete předstírat, že si na foťáku něco nastavujete nebo prohlížíte a přitom si vesele fotit. Můžete tak získat i fotky z bezprostřední blízkosti, aniž byste viditelným způsobem narušovali osobní zónu fotografovaného.

  • sériové snímání – Zkušení fotografové ho nepotřebují, pokud ale s žánrem začínáte, mohlo by vám pomoci. Jeden z pěti snímků přece musí vyjít. :)

  • možnost vyšší citlivosti – Opět to není nezbytné, leckdy ani žádoucí, to je ale záležitost vkusu. Zrno přidává streetové fotce atmosféru, připomíná analogový snímek. Pokud ale přes šum není vidět na výraz obličeje, něco je špatně.

  • odolnost vůči povětrnostním vlivům – Ne vždy zkrátka fotíte v příjemných slunných podmínkách, musíte se vypořádat s deštěm, sněhem či pískem. A vězte, že takové snímky jsou ve výsledku často mnohem působivější než uhlazené modrooblohové. 

  • dálkoměr – I když v dnešní době většinou pouze elektronický. Typickým příkladem dálkoměrného fotoaparátu je Leica, s níž fotil i zmiňovaný Henri Cartier-Bresson. Můžete se tak dívat do hledáčku a druhým okem zároveň kontrolovat scénu, což je obrovská výhoda.

Autor: Henri Cartier-Bresson

Největší službu vám u streetu prokážou kompakty s výměnnými objektivy, např. Sony a její celá řada RX100, pro náročnější uživatele pak celá řada A7. Specialitkou z dílny Sony je RX1 Mark II, který je vytvořen speciálně pro účely street fotografů: fullframe bezzrcadlovka s pevným nevýměnným objektivem s ohniskem 35 mm má naprosto božský výstup.

Fujifilm si pro vás kromě retro looku u většiny svých modelů zase přichystal i funkci simulaci filmového zrna. Můžete tak i bez úprav ve Photoshopu dosáhnout skvělých atmosférických snímků. Konkrétně vás určitě nezklamou X-Pro2, X-T2, X-T20, X100F nebo X-E3.

Značka Panasonic má zase v zásobě výborné modely GX80, GX9 nebo LX100 a lahůdkou je taky Olympus Pen-F (všechny v černé nebo stříbrné barvě) pro náročnější fotografy, který vám bez použití Photoshopu zajistí černobílé jpegy.

chci omrknout systémové kompakty

A abychom neopomněli značky Canon a Nikon, tady rozhodně můžeme doporučit modely M50 a G5X od Canonu a Nikon D5600 pro začátečníky a Canon 6D Mark II, M5 a G1X III či Nikon D7500 pro pokročilejší uživatele. Už jsem tu zmínila nevýhodu jejich velikosti, pravdou ovšem zůstává, že co se týče vizuálního výstupu, jsou Canon 5D Mark IV a Nikon D850 zkrátka výborné stroje.

dávám přednost zrcadlovkám

A to nejlepší na konec: fajnšmekři si rozhodně nemohou nechat ujít jakýkoli model z dílny značky Leica, legendy mezi fotoaparáty, která je známá mimo jiné již zmiňovaným dálkoměrem. Ten funguje na principu dvou hledáčků, jejichž obrazy se rozbíhají a utvoří jeden v případě, že správně zaostříte. Navíc – jak už jsem zmiňovala výše – můžete jedním okem neustále kontrolovat, co se kde děje a pohotově na situaci reagovat.

chci fotit s legendou

Bez objektivu si nezafotíte

U všech fotoaparátů vyjma kompaktů s nevýměnným objektivem si musíte vytvořit určitou zásobu objektivů. Na street nepotřebujete extra světelné, důvod už jsem vysvětlovala dřív, potřebujete ale rychlé. Ostrost se hodí, ale i neostrá fotka může být skvělou streetkou. Streetová fotka už zasahuje do umění, můžete si proto dovolit mnohem víc porušení pravidel než u reportáže z firemního večírku.

Jednoznačně ale doma nechejte teleobjektivy a zabalte si do brašny jenom široká skla. Příběh vyžaduje i okolí, a to do snímku dostanete právě širokým objektivem. Jak jste si možná domysleli už předtím při zmínce o výsostném streetovém foťáku Sony, klasickým ohniskem je 35 mm (po přepočtu crop faktorem). Doporučujeme také pevná skla, která nejenom že lépe prokreslují, ale i vás mnohem lépe naučí odhadnout vzdálenost a fotografovanou scénu.

Streetoví fotografové fotí povětšinou manuálně, proto nepotřebují skla s extra rychlým autofokusem, ale protože manuálně můžete ostřit vždycky, rychlý autofokus ale přinejmenším v začátcích určitě využijete (ačkoliv pomalý by vás naopak donutil naučit se ostřit manuálně :) ), na všechny objektivy, které vám doporučíme, se můžete spolehnout i při automatickém ostření.

Co se týče ohniska, od zhruba 17 do 35 mm jsou ideální. Můžete jít fotit i s delšími, ale dál než na 50 mm (po přepočtu) nechoďte. Možná si oblíbíte jedno či dvě a na další nikdy nesáhnete, to je potřeba si vyzkoušet na vlastní kůži.

Autor: Fan Ho

Canon tu nabízí výborná fullframová skla 25 mm f/1.8, 35 mm f/2 či pomalejší, ale velmi nenápadnou 40 mm f/2.8. Na APS-C snímače je skvělá pancaková 24 mm f/2.8. Nikon má na kontě skvělé objektivy v celé širokoúhlé paletě na APS-C snímač: 24 mm f/1.8, 28 mm f/1.8, 35 mm f/1.8 i na full frame ve stejných ohniskách (24 mm, 28 mm a 35 mm) se světelností 1.4.

Od Panasonicu dáme ruku do ohně za 12 mm f/1.4, u Olympusu za 12 mm f/2 či 17 mm f/1.8. Fujifilm vám nabízí skvělá skla od 14 mm f/2.8, přes 16 a 23 mm až po 35 mm, u Sony se nezklamete fullframovými objektivy 28 mm f/2 a 35 mm f/2.8, ani objektivy na APS-C snímač 16 mm f/2.8, 20 mm f/2.8 a 24 mm f/1.8. Výbornou volbou budou také malé, přesné, ostré a nenápadné Loxie od firmy Zeiss, které jsou vyráběné přesně na míru Sony E: 21 mm, 25 mm a 35 mm

A vhodnou alternativu najdete i v objektivech, které nevyrobila přímo značka fotoaparátů. Na streetku se nemusíte bát vzít Sigmu ART 24 mm f/1.4, 35 mm f/1.4 a 16 mm f/1.4, případně 30 mm f/1.4 vyráběné pro značky Olympus a Sony.

chci prozkoumat širokoúhlá pevná skla

Příslušenství, které neodložíte

Jak už jsem říkala, na street toho opravdu mnoho nepotřebujete, naopak – ověšení jako vánoční stromeček budete poutat nežádoucí pozornost. Přesto je tu několik drobností, které by ve své výbavě měl mít každý streetový fotograf:

  • brašna – Je menší než batoh a předpokládejme, že v ní nebudete vláčet 20 kilo techniky, ale vystačíte si maximálně s jedním náhradním objektivem. Brašna je rychle dostupná a umožní vám bryskně vyměnit sklo. Její nevýhodou je to, že všechno táhnete na jednom rameni a krku, ale pokud v nebudete uchovávat celý svůj arzenál, bude pro vás pohodlnější než batoh.

  • náhradní baterka / -y – Klasika. Nezapomeňte na ně hlavně v zimě a hlavně u bezzrcadlovek s elektronickým hledáčkem. A pokud se chystáte fotit celý den.

  • náhradní karta – Málokdy se asi stane, abyste si naplnili celou 64 GB kartu, ale pokud máte raději karty s menší kapacitou, je dobré mít aspoň jednu v zásobě – i pro případ, že by se jedna náhodou rozbila.

  • vhodné oblečení a rukavice – Stejně jako máte odolný foťák, doporučuju vytunit proti větru a dešti i vás samotné. Zmrzlé prsty nejsou pohotové a zmrzlé tělo nechce hledat příběhy.

  • filtry a čištěníUV filtr je výborný, protože chrání objektiv i před poškrábáním. Někdo by mohl využít i polarizační filtr, vzdáte se tak ale odlesků, které vám nabízejí např. výkladní skříně.

Autor: Kevin V. Ton

Pár tipů na závěr

  • Abych ještě navázala na poloinscenovanou fotku, můžete si pomoct třeba webovou stránkou a aplikací SunCalc, která vám ukáže, kdy bude na konkrétním místě nejlepší světlo. Můžete s tím pak počítat a jít fotit na jistotu.

  • Nastudujte si směrnici GDPR. Hodně se o ní teď mluví, a pokud ji budeme chápat do důsledku, v mnohém ovlivní i streetovou fotku a žurnalistiku. Je jasné, že se povedenými snímky budete chtít pochlubit, ale předtím si pečlivě pročtěte podmínky užívání stránek a sociálních sítí, na něž budete fotky umisťovat, mohli byste se potenciálně dostat do problémů.

Autor: Vivian Maier

Lačníte po dalších tipech na to, jak dělat streetovou fotku? Nebojte se, zanedlouho budeme na našem blogu zveřejňovat sérii článků o tom, jak fotit různé žánry, a street fotku nemůžeme vynechat! Příští týden se můžete těšit na článek o noční fotografii a do té doby se možná potkáme někde v ulicích. :)

Autor: Anna Jirásková a tým z digitálních fotoaparátů
 

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!

Podobné články

Jak zálohovat a spravovat data
Jak zálohovat a spravovat data

9. 11. - Jakmile přijdete domů z focení, tak je potřeba zálohovat, zálohovat, zálohovat. Pokud máte důležitou zakázku nebo...

Prožijte rok 1918 na fotografiích ze Sbírky Scheufler
Prožijte rok 1918 na fotografiích ze Sbírky Scheufler

27. 10. - Pavla Scheuflera můžete znát jako lektora na našich kurzech Večerní fotoškoly nebo Fotohistorie inspirací. Především...

Novinky z e-shopu

NIKON Z6
NIKON Z6
54 990,- Koupit
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací