Registrace na FotoŠkoda FEST startují 6. 5. 2024
CHCI NA FESTIVAL!
Fototipy

Jak vybrat nejlepší techniku na focení krajiny

Jak vybrat nejlepší techniku na focení krajiny
20. 5. 2020 | 14 minut čtení

Google a webové stránky známých krajinářů se hemží dechberoucími snímky, ale když se na totéž místo vydáme my, obyčejní smrtelníci, takového výsledku zdaleka nedosáhneme. V čem tkví tajemství té fotky, na kterou byste se mohli dívat hodiny a hodiny? A jak docílit toho, abyste se takhle jednou nemohli nabažit své vlastní?

Tajemství krajinářské fotky

V tomto článku se budeme pohybovat v přírodě (nejlépe v panenské, nebo aspoň v takové, která na fotkách bude panensky vypadat).

Prvním pilířem působivé fotky je idea zachytit krajinu takovou, jakou ji vidíte, ne takovou, jaká je. Tedy většinou. Někdy vám příroda sama nachystá takový obraz, který byste si nepředstavili ani v těch nejdivočejších snech. Druhým je dobré světlo. Bez světla nepořídíte nic, žádnou fotku. Pojem dobré světlo ale pro každého fotografa znamená něco jiného, respektive obecná představa dobrého světla někdy nezahrnuje to, co do ní nejeden fotograf počítá.

Autor: Veselin Atanasov, vítěz otevřené soutěže Sony World Photography Awards 2018 a vítěz bulharské národní ceny

Není asi třeba říkat, že světlo, které svítí po většinu dne, je často zabiják dobré fotky - ostré stíny, nijaká barevnost, zkrátka a dobře, přes den to nepůjde. Pokud se tedy přes slunce nehoní mraky, to vám může vykouzlit opravdu krásně dramatickou scénu, když ji vyfotíte na dlouhou expozici. I v tomto případe je ale nejkrásnější světlo, v němž figuruje i odhalené slunce, to ve zlatých hodinkách - při východu a západu (a platí to i recipročně - samotné západové slunce může, ale nutně nemusí, být trochu okoukané a nudné, zatímco mraky můžou snímku dodat neotřelý příběh). 

Já osobně mám ale radši ještě úplné jiné podmínky, a to ty, při kterých mnohý turista ani nevyjde ven, protože by “přece nic nepořídil, když není nic vidět.” Je to mlha, trhající se mlha, mrholení, někdy i prudší déšť, nebo prach. “Špatné” počasí totiž fotkám dodá úplně jinou atmosféru, trochu mystickou, tajemnou a často přesně takovou, která u diváků vytvoří dojem “ááááách”.

Autor: Anna Jirásková

Focení krajinek je jednou z disciplín ideálních k úniku od uspěchaného městského a pracovního života. Dobrá fotka je spíš méně než více často dílem momentálního okamžiku - pokud chcete jít na jistotu, musíte si ji vyčekat. Jednou místo objevíte, podruhé máte mizerné světlo, potřetí se tam sejde víc lidí a překážejí vám v záběru a až napočtvrté, nebo třeba až "poxté" se vám teprve podaří snímek vyfotit. Perfektně zkomponovaný a připravený, protože už místo budete znát jako své boty. Krajinářská fotka je taková trpělivá a technická disciplína, jejímž cílem je zachytit genia loci místa, na němž se nacházíte.

Právě tím čekáním a trpělivostí se liší od cestovatelské fotky, pokud tedy nevyrazíte přímo na fotoexpedici s cílem něco nafotit. Běžná cestovka na zájezdě s dalšími 30 lidmi určitě nebude čekat, až vám slunce za hodinu vleze do téhle mezírky mezi stromy. Pokud máte libovolné množství času a můžete si počkat, jak dlouho a kdekoliv chcete (a vyjde vám počasí), máte ideální podmínky pro skvělou fotku. Pokud vás čas naopak tlačí a musíte být za hodinu u vlaku, musíte mít celkem kliku, aby se vám to povedlo. Což ale neznamená, že to nejde, samozřejmě. :)

Který fotoaparát bude ten nej

Nejlepší foťák je ten, který máte zrovna u sebe. Jako u všeho ale záleží na tom, jaké máte s fotkou plány. Fotka z mobilu není ideální na tisk formátu A0 (takovouhle reklamu by žádný mobilní výrobce vskutku neocenil), ale pokud zase chcete fotky jenom na Instagram, nemusíte mít profi přístroj s rozlišením 50 Mpx (na mysli mám třeba středoformát Fujifilm GFX 50s).

chci mít středoformát

Pokud ale chcete mít aspoň jakous takous šanci, že z foťáku vyleze snímek, který můžete natisknout třeba i na A4, koukejte se po foťácích s rozlišením alespoň zhruba 24 Mpx. Velice oblíbený a často používaný byl ale třeba Canon EOS 5D Mark III s rozlišením cca 22 Mpx, dnes ho nahradil o mnoho výkonnější Canon EOS 5D Mark IV.

chci mít zrcadlovku

Ideální jsou foťáky s výměnnými objektivy, ať už to jsou CSC nebo DSLR. U takovýchto fotoaparátů si můžete úhel záběru upravovat jenom tím, že nasadíte jiný objektiv a nemusíte vyřezávat (čímž si navíc snižujete kvalitu výsledného snímku), jednak mají daleko lepší technické vlastnosti. Ačkoliv profíci fotí převážně s fullframy, menší snímač se může ukázat i jako výhoda - na menších snímačích se používají i menší a lehčí objektivy, které navíc díky kratší ohniskové vzdálenosti poskytují větší hloubku ostrosti, což u krajiny pravděpodobně oceníte. Nejeví se vám to jako výhoda? O objektivech si ještě povíme za chvilku, tedy níže... 

chci mít systémový kompakt

Z bezzrcadlovek se budete moci naprosto spolehnout třeba na Nikon Z6, Canon R a RP nebo Panasonic S1R. Takové Nikon D850, Sony Alpha A7R IV, ale také zmíněný Canon EOS 5D Mark IV mají i velký dynamický rozsah schopnost zachytit scény s velkým rozsahem jasů s prokreslenými světly i stíny), jako krajináři ho vlastně ale až tolik nepotřebujete. Ptáte se proč?

Výsledné krajinářské snímky jsou často složené hned z několika, takže nepotřebujete mít dokonalý výsledek u jedné jediné fotky: několik “nedokonalých” fotek jednu dokonalou dohromady dá. Můžete tak navíc odstranit reflexy, které nutně vzniknou, když máte v záběru slunce (ehm, tedy… vlastně docela často). Když pořídíte jednu fotku s reflexy a při druhé slunce zastíníte prstem, výsledná fotka složená z těchto dvou je po malé úpravě v počítači perfektní a bez reflexů. Pokud ale tohle uděláte, nezapomeňte fotit na manuální nastavení expozice, aby byly oba snímky stejně exponované

Jestliže si ale na plný manuál úplně netroufnete, nevěšte hlavu. Pokud nechcete provádět tríčky s odstraněním reflexů, poslouží vám k pořízení několika různě exponovaných fotek režim priority clony a minimální ISO. Clona je tady nejdůležitější, potřebujete mít na všech fotkách, které budete skládat dohromady, proostřené stejné věci, proto clonu v rámci jedné série fotek nikdy neměňte. Samozřejmě je také nutné, aby byly všechny snímky i stejně nakomponované, což vyžaduje stativ, v nouzovém případě rovný kámen nebo zídka.

Autor: Iurie Belegurschi

Objektiv, oko foťáku

Na krajinu potřebujete objektiv ostrý a s minimální přítomností aberace a dalších optických vad. Ale protože se při focení krajiny většinou hodně cloní (kvůli velké hloubce ostrosti se používají vyšší clonová čísla), optické vady se u většiny objektivů jenom tímhle "zacloněním" hodně zredukují. Hodně pomůže taky sluneční clona, která je pro krajináře takřka nezbytností. Navíc - při focení do RAW se dá odstranit opravdu hodně. Krajináři by ve svém batohu měli mít také polarizační a ND filtry, aby po nich v případě potřeby mohli kdykoliv sáhnout.

Určitě vás bude zajímat i ohnisko, tady vás ale možná zklamu. Širší ohniska (kratší ohnisková vzdálenost objektivu dává široký úhel záběru) jsou oblíbenější, protože dokážou zachytit mnohem více z okolí, ale není úplně snadné s nimi fotit. Široká ohniska zabírají výjev jinak, než ho vidí lidské oko (což může být někdy velmi zajímavé, jindy to může přinést zklamání). Pokud tedy fotíte širokým sklem - a není na tom vůbec nic špatného, sama je ráda používám - dbejte na to, aby v popředí snímku bylo něco dominantního nebo zajímavého, co mu dodá na plasticitě.

jdu do širokého skla

Svůj díl práce ale odvedou i delší skla, dokonce i teleobjektivy, záleží pouze na tom, co chcete fotit a jak je to daleko. Třeba v Tatrách jsem využila delší sklo, abych z hřebene Nízkých vyfotila Vysoké - se širokým sklem bych rozhodně neuspěla.

jdu do teleobjektivu

Autor: Anna Jirásková

Abych vás ale nenechávala stát s prázdnýma rukama, několik vám jich přece jen doporučím. Pokud vlastníte Canon, neztratí se vám klasika 16-35 mm f/4 L, pro majitele bajonetu R pak Canon RF 15-35 mm f/2.8 nebo RF 35 mm f/1.8, u Nikonu třeba záklaďák 24-70 mm f/2.8, nebo ještě lépe 14-24 mm f/2.8 a 16-35 mm f/4, pro bajonet Z vám prokáže velkou službu 20 mm f/1.8. Sony má třeba výbornou 35 mm f/1.4 a ještě širší 20 mm f/1.8, Fujifilm zase 56 mm f/1.2. Skvělých výsledků dosáhnete i s objektivy Panasonic S PRO 16-35 mm f/4 nebo 70-200 mm f/4. Obdobné objektivy využijete i na focení svatby, takže se můžete inspirovat v článku o focení svateb.

Při tvorbě výbavy ale mějte na paměti, že na ideální fotografickou lokaci ne vždy vede cesta, kterou můžete absolvovat autem. Na ta nejzajímavější místa se většinou dostanete pouze pěšky. A celou cestu musíte svou výbavu nosit na zádech. Deset pevných skel je sice krásná výbava, ale při výšlapu do prudkého kopce budete mít chuť je shodit ze skály. Míň je někdy víc. Proto zkušení krajináři mnohdy dávají přednost kvalitním zoomům, jeden slušný zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů.

jeden zoom objektiv za 3 pevné

Příslušenství, bez kterého se do terénu nevydá(vej)te

  • Z domova neodcházejte bez stativu. Pro skládání fotek je opravdu důležité, aby byla kompozičně jedna jako druhá a pro polohování a hledání vhodného úhlu vám stativ poslouží zdaleka nejlépe. Navíc na něm můžete i pořídit dlouhé expozice dramatických mračen. Pro focení krajiny se nejlíp hodí stativy s kulovou nebo převodovou hlavou. Stativům s kulovou hlavou jsem se poměrně obšírně věnovala v článku o noční fotce, stativům s převodovou hlavou zase u architektury.

  • Toužíte-li po skutečně působivých panoramatických snímcích, místo focení z ruky se spolehněte radši na panoramatické hlavy, které zaručí dokonalé výsledky. Uvidíte. :)

  • Pro ty ale nezapomeňte ani na ND filtry, obzvlášť pokud vám do záběru bude svítit slunce. Ani vysoká clona nezachrání dlouhou expozici před přesvětlením. Síla ND filtrů závisí na světelných podmínkách, které na daném místě panují - pokud je slunce hodně intenzivní a fotíte navíc proti němu, můžete snadno začínat na ND 1000 a jít do ještě vyšších čísel, ve stinnějších oblastech (fotíte-li třeba potok v lese, nebo hutná mračna na obloze) vám postačí slabší filtry. Z konkrétních produktů můžeme rozhodně doporučit třeba základní sadu ND filtrů od NISI nebo ND kity od značky HOYA.

  • Krajináři často používají i přechodové filtry, nejlépe zásuvné, které vložíte do držáku před objektivem. Ztmavíte tak oblohu, která hrozí přeexponováním, ale nikoliv spodní část fotky, která je naopak osvětlená dobře. Poslouží vám jak obyčejné šedé, ale pokud chcete trochu experimentovat a svoje snímky ozvláštnit, můžete sáhnout i po některém barevném.

  • Třeba při focení vodní hladiny oceníte i polarizační filtr (skvělou službu vám prokážou filtry B+W KSM XS-Pro Digital MRC nano) a jako mechanickou ochranu objektivu se určitě hodí i UV filtr. Pokud budete lézt někde po skalách, může se stát, že objektivem uhodíte do kamene - a UV filtr za několik stovek vás bude mrzet určitě míň než objektiv za desetitisíce.

  • Abyste měli techniku vždycky připravenou, je třeba ji kromě jiného vyčistit vždy, když na sklo (nebo kamkoli jinam na techniku) napadají kapky deště nebo něco ještě horšího. Potom jistě využijete třeba čištění od značky Photosol.

  • Aby se vám foťák netřásl při spoušti - a pokud máte zrcadlovky, cvaknutí zrcadla může být v minimálních otřesech znát - můžete se pojistit dálkovou spouští. Je jedno, jestli bude rádiová nebo kabelová, ale u kabelové nemusíte řešit, že vám někdy dojde baterka, což je u krajiny docela zásadní poznatek.

  • O sluneční cloně už byla řeč a asi není třeba to dál rozvádět.

  • Nezapomeňte ani na náhradní paměťovou kartu a baterku, obzvlášť pokud máte bezzrcadlovku.

  • Při jakékoli disciplíně, kdy se musíte pohybovat venku, se vám bude hodit pláštěnka na foťák. Důvod je asi jasný. :)

  • Nezapomeňte ani na plášťěnku pro sebe a dobré oblečení vůbec. Jak už jsem říkala několikrát, pokud se budete cítit v nepohodě, na fotce to bude poznat.

  • Zapomeňte naopak na brašnu. Při dlouhé cestě si odrovnáte krk i záda, pro tuhle disciplínu je rozhodně lepší fotobatoh.

Autor: Ted Gore

A velmi důležitá je taky kompozice. Pokud malinko tápete, jak je to s pravidlem třetin, k čemu všemu můžete použít linie nebo jak vnímání ovlivňují barvy, připomeňte si její základy v našem kompozičním seriálu.

Autor textu: Anna Jirásková a Luděk Bouška

SONY Alpha A7IV
SONY Alpha A7 IV tělo

Rozlišení 33 Mpx, full frame Exmor R CMOS BSI, Snímání rychlostí až 10 fps, nativní ISO 100 - 51 200, 4K 60p video 10 bitech, S-Cinetone

57 990,-
SONY Alpha A7 III
SONY Alpha A7 III

full frame 24 Mpx snímač, až 10 sn./s. při sekvenčním snímání s bufferem až na 177 JPEG snímků, XAVC S 4k video, 100 Mbps 8-bit 4:2:0 - interní nahrávání, přes HDMI výstup 8-bit 4:2:2, 120 FPS FHD

37 990,-
NIKON Z8
NIKON Z8 tělo

Rozlišení 45,7 Mpx / skládaný CMOS full frame senzor, Video až 8,3K 60fps N-RAW / 4,1K 60fps ProRes RAW, 10-bitové interní zpracování / 8K30 a 4K120p

112 990,-

Související články

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie II.

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Diskuze

Jak vybrat nejlepší techniku na focení krajiny

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...