Jak vybrat nejlepší techniku na focení zvířat

Jak vybrat nejlepší techniku na focení zvířat

Jak vybrat nejlepší techniku na focení zvířat

Když se řekne wildlife fotograf, mnozí si pod tímto označením představí člověka v khaki oblečení v klobouku ověšeném listím z okolních stromů a s rákosím za pasem. Vězte, že takové vybavení rozhodně není nutné, ale existuje důvod, proč se fotografové dobrovolně vystavují nepohodlí píchající flóry. A díky němu a spoustě dalších pouček potom mají také zhusta opravdu skvělé fotky. Chcete je mít taky?

Jak na zvířata ochočená i méně ochočená

Samozřejmě vás může (naprosto oprávněně) napadnout, že je rozdíl fotit zvířata v amazonském pralese nebo v pražské zoo či u vás na dvorku. Podstatné rozdíly samozřejmě najdeme, ale přístup a technika se tolik lišit nebudou. Ať už je ochočené, nebo méně ochočené, k objektu musíme pořád přistupovat jako ke zvířeti. Co to v praxi znamená?

  • Zvíře je živý tvor a je třeba s ním zacházet s respektem. Nejenže ho samozřejmě nebudeme tlouct ani po něm střílet, aby nám vytvořil zajímavější pózu, než když se jenom pase, ale stejně jako každý jiný živý tvor má určitou potřebu svobody. Není svázané společenskými konvencemi, a když se mu narušíte osobní prostor, nezná mnoho způsobů, jak na to zareagovat. Myslím, že chápete, kam mířím. Navíc ho tím neobyčejně stresujete a představte si, jak je vám, když vás někdo nebo něco stresuje.

  • Pokud se nacházíte v opravdu divoké přírodě, kde zvířata nejsou ani za mák zvědavá na dvounožce přišedší v hlučné čtyřkolové bedně, přizpůsobte se prostředí. Ticho, trpělivost a oblečení v barvě prostředí jsou tři hlavní zbraně fotografa. Nemusím asi zmiňovat, že pronikavá voňavka ani grilovačka na zahnání hladu není nejlepší způsob, jak pořídit perfektní snímek divokého zvířete. Možná že se na něj podíváte blíž, než by vám bylo milé. Musíte se zkrátka umět sžít s přírodou a jejím rytmem a do určité míry se také stát zvířetem.

  • Ačkoliv se to může zdát absurdní, dokonalá fotka je de facto momentka. Hodiny, dny, někdy i roky čekáte na jednom místě, štelujete si kompozici (i na stativu), nastavujete expoziční hodnoty přesně podle světelných podmínek, tak jakápak že momentka. Inu, perfektní fotka je zachycení jednoho krátkého pomíjivého okamžiku. Pokud ho propásnete, můžete začít štelovat na jiném místě.

  • Všechno si dopředu nastudujte. Ať přesně víte, jaký má zvíře denní rytmus, co žere, kde žere, jestli se pohybuje ve smečce / stádu, nebo je to solitér, jaké je jeho přirozené prostředí. Ve wildlife fotce se netrpí žádné aranže, je lepší dbát na to, abyste je zachytili v jejich skutečné přirozenosti (věřte, že příroda vždycky vymyslí něco lepšího než sebelepší zvířecí aranž). Navíc se s nimi pracuje o něco hůř než s lidmi, když dojde na pózy.

Autor: Petr Jan Juračka

  • V zoo máte práci o něco zjednodušenou. Navzdory tomu, že se prostředí snaží přizpůsobit tomu, v němž se volně žijící zvířata nacházejí, najdeme tu několik podstatných rozdílů. Zvířata vám nemají moc kam utéct, navíc jsou na lidi víceméně zvyklá. Můžete si proto vychytat třeba časy, kdy je ošetřovatelé budou krmit: budete mít celkem realistické fotky při přirozeném chování a v celkem autentickém prostředí.

  • Především ale mějte na paměti, že žádná fotka není a nikdy nebude důležitější než komfort samotných zvířat. Hned z několika důvodů: jeden z nich si můžete připomenout ve videu z filmu Walter Mitty a jeho tajný život.

Takovýchto rad bychom tady měli celý pytel, rozvineme si tohle téma i v jiném článku, na který se můžete těšit v průběhu léta.

S jakým fotoaparátem nejdál dojdete

Protože fotka jakéhokoli zvířete je záležitostí setin vteřiny (dobře, možná trochu přeháním, ale musíte být fakt rychlí), potřebujete rychlý foťák. Kontinuální autofokus a možnost sekvenčního snímání tady stejně jako při sportu skutečně oceníte.

  • Pokud budete mít foťák utěsněný proti vlhkosti a prachu, odmění se vám za to delším fungováním. Při focení wildlifu se můžete dostat do opravdu extrémních podmínek. A vlhkost v tropech je prý opravdu… hutná.

  • Pokud bude lehký a malý, poděkují vám zase vaše záda. Pravdou ale je, že (zrcadlovkové) full framy vám poskytnou skvělou službu - už jenom tím, že dokážou odpíchnout objekt od prostředí snáze než aparáty s menším snímačem. A na fotku opice, která splývá s kmeny stromů vzdálenými několik metrů, nikdo zvědavý není.

Autor: Patrik Staněk

A které že tomu popisu odpovídají? Skvělý je třeba Olympus E-M1 Mark II, E-M5 Mark II nebo Panasonic G9. Protože se jedná o systém micro 4/3, je výhodou i crop faktor 2, který vám dvojnásobně prodlouží všechna ohniska. Ne vždy jste za to rádi, při focení zvířat budete. 

Pokud jste příznivci značky Sony a chce skutečně profesionální výsledky, sáhněte po Sony A9. Skvělé výsledky vám přinese i A7 III nebo A7R III. Za značku Fujifilm můžeme rozhodně doporučit X-H1 nebo X-T2.

jsem fanoušek bezzrcadlovek

Profesionální Canonisté se nemusí bát sáhnout po Canonu 5D Mark IV, 1DX či 7D Mark II a pro uživatele, kteří nepotřebují luxus profesionálů, ale zároveň chtějí kvalitní výstup, je výborným tělem 80D. Nikon nabízí vynikající profi přístroje D5, D850 nebo D500, po které bychom sáhli všemi deseti. Výborné fotky ale pořídíte třeba i D7500.

jsem fanoušek zrcadlovek

A ačkoliv jsou zrcadlovky nebo systémové kompakty kvůli vyměnitelným objektivům pro profesionála nezbytnost, dobré snímky můžete pořídit i kompakty. Které zvládnou nároky kladené na fotografy zvířat?

  • Panasonic FZ1000 či FZ2000 a pro ty, kteří si chtějí zvíře jenom zaznamenat, ale nemají profesionální ambice, je tu pak TZ200 či FZ82.

  • Nikon P900

  • Sony RX10 ve všech verzích, i když čím vyšší verze, tím kvalitnější obrazový výstup po technické stránce. Všechny jsou ale utěsněné proti prachu a vlhkosti, na což nadávat určitě nebudete.

chci kompakt

Objektivy, které vás podrží

Objektiv je základ každého fotografického setu. Pokud se poohlížíte po nějakém tom kousku, kterým chcete fotit zvířata, vězte, že potřebujete celkem dlouhý objektiv s rychlým a přesným autofokusem a čím světelnější, tím lepší. Nejenže díky hloubce ostrosti dokážete odpíchnout objekt od pozadí, ale i do hůř osvětlených prostor třeba zoo se lepší světelnost opravdu hodí. Navíc při použití dlouhého ohniska rozhodně budete potřebovat stabilizaci.

Dlouhé ohnisko je výhodou z několika důvodů:

  • Nemusíte chodit k objektu tak blízko, abyste ho vyděsili, což se u zvířat v divočině může stát, nebo abyste ohrozili svoje zdraví, pokud fotíte volně žijící lvy nebo tygry.

  • Lépe díky nim odpíchnete pozadí.

doplním výbavu o teleobjektiv

Nevýhodou u mnoha z nich bývá nemalá hmotnost a obří velikost. Ne všechny jsou ale takové, to si řekneme ještě níž.

Je ale jasné, že kombinace všech těchto vlastností nebude úplně levná - pokud se chcete tomuto žánru věnovat skutečně profesionálně, výbava vás něco bude stát. Ale pokud jste trpěliví, máte v malíčku kompozici, vyjedete na správnou lokalitu (budete respektovat všechno to, o čem jsem mluvila na začátku) a techniku budete umět dokonale ovládat, odměnou vám budou výtečné snímky. Nabídneme ale i něco pro ty, kteří mají tento žánr jenom jako vášnivý koníček. Pojďme se tedy podívat na to, s čím neprohloupíte. :)

Autor: Karen Lunney, vítězka ceny IPA (Nature Photographer of the Year) za rok 2014

Pokud jste hrdými majiteli přístrojů Olympus, neměli byste ve výbavě opomenout třeba 40-150 mm f/2.8, 75-300 mm f/4.8-6.7, pevnou 300 mm f/4 nebo 12-100 mm f/4, pokud se objekt nachází o něco blíž a nepotřebujete ultra dlouhou vzdálenost. Panasonic zase nabízí 50-200 mm f/2.8-4, 100-400 mm f/4-6.3 nebo 100-300 mm f/4-5.6.

mám olympus, či panasonic

Kdo se nejraději dívá přes hledáček Sony, má na výběr výborná skla 70-200 mm ve světelnosti f/2.8 a f/4, pak 70-300 mm f/4.5-5.6 nebo 100-400 mm f/4.5-5.6. A můžete se těšit na připravovanou pevnou 400 mm f/2.8 GM, kterou Sony představí v létě.

mám sony

Fujifilm má v zásobě výborná skla 50-140 mm f/2.8 nebo 100-400 mm f/4.5-5.6, u Canonu můžete začít se "základním" sklem 70-200 mm f/2.8 nebo f/4, stejně tak u Nikonu (f/2.8 a f/4). U Canonu ale můžete bez obav sáhnout také po 100-400 mm f/4.5-5.6, 200-400 f/4 a pevných sklech 200 mm f/2.8, 400 mm f/2.8 a 600 mm f/4. Majitelé Nikonu zase po 180-400 mm f/4, 400 mm f/2.8 nebo 500 mm f/4. Skutečně povedeným kouskem z dílny Nikonu je pevná 300 mm f/4 PF, která využívá nové optické členy, díky nimž je neuvěřitelně malinká.

mám fuji, canon, nebo nikon

A výbornou službu vám prokážou i objektivy značek Sigma - třeba 150-600 mm f/5-6.3 nebo 120-300 mm Sports f/2.8 - a Tamron - 18-400 mm f/3.5-6.3, 100-400 mm f/4.5-6.3 nebo 150-600 mm G2 f/5-6.3.

U objektivů je třeba zmínit jeden doplněk, který pro zvětšení vzdálenosti možná rádi použijete - telekonvertor. Je to jednoduchý, snadný a relativně levný způsob, jak prodloužit ohniskovou vzdálenost objektivu, nese s sebou ale také úskalí: zhoršuje světelnost. Mějte na paměti, že zrcadlovky mají spolehlivé ostření do f/8, bezzrcadlovky pak zvyšují citlivost a může docházet k nárůstu šumu. Pokud ale na tohle všechno budete myslet, může se stát telekonvertor vaším skvělým pomocníkem.

Autor: Jaroslav Hora

Příslušenství, které vám cestu za dokonalým snímkem usnadní

Na wildlife toho vlastně nepotřebujete moc, na focení v zoo ještě méně. Je ale pár věcí, které nejsou k zahození, pokud už jste v terénu a fotíte.

  • pláštěnka na objektiv a foťák - Jako fotografové zvířat se můžete dostat do opravdu kuriózních podmínek (schválně se zkuste podívat sem https://www.boredpanda.com/crazy-photographers/), a protože se nacházíte v přírodě, jste vydaní napospas všem přírodním živlům. Tedy nejen vy, ale i vaše technika.

  • monopod na delší skla - Není to nutné, ale může vám to usnadnit manipulaci s těžkým objektivem.

  • SunCalc - Nebo jakákoliv jiná aplikace, která vám řekne, kdy a kde přesně bude v dané lokalitě slunce. Pokud fotíte noční tvory, budete ji mít jenom na hraní, ale v závislosti na denním režimu daného zvířete vám může být skutečně k užitku.

  • baterie a paměťové karty - Obzvlášť když jedete do lokalit, kde nebudete mít dny nebo týdny šanci si baterky nabít, mějte jich dostatečnou zásobu.

  • kvalitní oblečení - A nemusíte se obalovat rákosím, jen se oblečte tak, abyste nepromokli na kost s prvním mrholením, nebo abyste bez obav mohli strávit hodiny v jezeře čekáním na roztomilou žabku.

Autor: Jeroen Stel, Wildlife Photographer of the Year (IPA), 2015

Inspiraci můžete sbírat také od zkušených fotografů, tento týden jsme vám třeba přinesli rozhovor s Patrikem Staňkem. A pokud chcete do tohoto žánru proniknout pod odborným dohledem, vyzkoušejte jeden z našich kurzů zaměřených na zvířata. Příští týden zůstaneme v přírodě, podíváme se na ni ale skutečně detailně. Prozatím hodně trpělivosti, dobrého světla a počasí!

Autor článku: Anna Jirásková a tým z digitálních fotoaparátů
Autor úvodní fotografie: Anna Jirásková

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!

Podobné články

8 tipů jak fotit Signal festival
8 tipů jak fotit Signal festival

10. 10. - Festival světla se do Prahy vrací již šestým rokem a spojuje to nejlepší, co může obor světelného umění nabídnout....

FOTOvýlet: S foťákem po Berlíně
FOTOvýlet: S foťákem po Berlíně

3. 10. - Berlín je moje srdcovka. Nejen proto, že je to město s hodně pohnutou historií, kterou jsem v dobách hodin dějepisu...

Novinky z e-shopu

NIKON Z7
NIKON Z7
88 490,- Koupit
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací