Objektivy
Objektiv potřebuje každý fotoaparát. Výměnné objektivy pro zrcadlovky a bezzrcadlovky dělíme do dvou základních skupin: pevné objektivy a objektivy se zoomem (s proměnným úhlem záběru). V obou skupinách najdete širokoúhlé objektivy pro focení krajiny, architektury nebo interiérů, teleobjektivy na sport a přírodu, portrétní objektivy, makroobjektivy, objektivy pro natáčení videa a také nejrůznější kreativní a speciální objektivy. Důležitá je světelnost objektivu, která určuje vhodnost použití při špatném světle a možnost dosažení malé hloubky ostrosti.
Výrobce
Bajonet
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Typ fotoaparátu
Hmotnost objektivu (g)
Světelnost objektivu
Ohnisková vzdálenost (mm)
Druh příslušenství
Upevnění
Kompatibilita
Zaostřování
Optická stabilizace
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Odolnost proti povětrnostním vlivům
CANON RF 50 mm f/1,8 STM
- Objektiv s bajonetem RF
- Formát Full-Frame
- Motor STM
SONY FE 50 mm f/1,8

Sleva 15 % zadejte
FEST15- bajonet: Sony E-mount pro full-frame i APS-C
- ohnisková vzdálenost: 50 mm
- min. zaostřovací vzdálenost: 45 cm
SONY FE 85 mm f/1,8
- 85mm ohnisková vzdálenost
- světelnost f/1,8
- 9 lamelová kruhová clona
SAMYANG 35-150 mm f/2-2,8 pro Sony E

Sleva 10 % zadejte
FEST10Dárek v hodnotě 1 990,-
SAMYANG dokovací stanice pro Sony E
CANON RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM
- Univerzální profesionální objektiv - svatby, produkty, street, reportáž
- IS optický stabilizátor s hodnotou až 5 EV
- Motorek ostření Nano USM - perfektní pro fotky i video
NIKON Z 24-120 mm f/4 S
- Nikon objektiv bajonet Z / full-frame formát
- Světelnost f/4, rozsah clon: f/4 až f/22
- 3× ED a 3× asférické prvky (ASPH)
SIGMA 30 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)
- Bajonet Sony E (APS-C)
- Ohnisko 45 mm (ekv. 35 mm / full frame)
- Rozsah clony f/1,4 až f/16
SAMYANG 24-70 mm f/2,8 FE pro Sony E

Původní cena
21 990,-Sleva 10 % zadejte
FEST10- První zoom objektiv Samyang, Sony-E bajonet
- Rozsah ohnisek 24-70 mm a světelnost f/2,8
- Optimalizováno pro video
SAMYANG 24 mm f/1,8 AF pro Sony E

Původní cena
11 990,-Sleva 10 % zadejte
FEST10- Ohnisko na FF 24 mm / na APS-C 36 mm
- Vhodný pro astrofotografii
- Objektiv s bajonetem E / formát Full-Frame
SIGMA 35 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E
- Formát Full-Frame
- Rozsah clony f / 1,4 až f / 16
- Systém krokového motoru AF
CANON EF 50 mm f/1,8 STM

- Ohnisková vzdálenost 50 mm – fantastický objektiv pro portrétní fotografii
- Světelnost f/1,8 – skvělý výkon při špatných světelných podmínkách
- STM motor – rychlé a téměř neslyšitelné zaostřování
SIGMA 50 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E
- Standardní objektiv o světelnosti f/1,4 s nekompromisním optickým výkonem
- Rychlé automatické zaostřování pro svižné a pohodlné fotografování
- Úhel záběru lidského oka - hodí se pro různé situace a žánry
SIGMA 150-600 mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary pro Canon EF
Lehký a kompaktní teleobjektiv Sigma 150–600 mm 5–6,3 DG HSM OS C si i při čtyřnásobném přiblížení zachovává vysokou obrazovou kvalitu. Pohotový hypersonický motor...
NIKON Z 14-30 mm f/4 S
- Extrémně širokoúhlý full frame zoomový objektiv s rozsahem 14 - 30 mm
- Pevná světelnost f/4
- Povrchová úprava členů Nano Crystal Coat
SIGMA 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM Macro pro Canon EF
Vysoce světelný makroobjektiv Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro vybavený optickým stabilizátorem. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je 31,2cm od roviny záznamového...
TAMRON 18-400 mm f/3,5-6,3 Di II VC HLD pro Nikon F
- Ohnisková vzdálenost: 18–400 mm
- Maximální světelnost: f/3.5–6.3
- Úhel pohledu (diagonální): 75°33' – 4° (pro format APS-C)
NIKON Z 50 mm f/1,8 S
- Špičková kvalita obrazu v celé ploše snímku dalece převyšuje možnosti konvenčních...
- Skvěle korigovaná chromatická aberace
- Odolnost proti stékající vodě a vnikání prachu
TAMRON 24-70 mm f/2,8 SP Di VC USD G2 pro Nikon F
- nový řídicí systém Dual MPU
- f/2.8 v celém rozsahu
- exkluzivní povrchová úprava eBAND omezující výskyt záblesků a stínů v protisvětle
NIKON Z 26 mm f/2,8 S

původní cena
14 490,-- Extrémně kompaktní pancake objektiv
- Ideální na street focení a natáčení videa
- Maximální světelnost f/2,8
LAOWA 90 mm f/2,8 2x Ultra Macro APO pro Sony E
- Laowa 90 mm f/2,8 2x Ultra Macro APO
- Bajonet Sony E/full-frame
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TAMRON 150-600 mm f/5-6,3 SP Di VC USD G2 pro Canon EF
- tři LD členy (Low Dispersion) s nízkým rozptylem světla zcela eliminují axiální a...
- optická konstrukce (21 členů ve 13 skupinách) využívá vylepšenou výrobní technologii
- eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency) povrchová úprava je nano-strukturovaná...
SAMYANG 135 mm f/1,8 AF pro Sony E

Původní cena
22 690,-Sleva 10 % zadejte
FEST10- Samyang 135 mm základní pevný teleobjektiv
- Bajonet Sony E / full-frame
- Rozsah clony: f/1,8 až 22
Objektiv je jednou z nejdůležitějších částí každého fotoaparátu, bez ohledu na to je-li analogový či digitální, zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový. Zvláštní kategorií jsou speciální „kreativní“ objektivy, které jsou již z podstaty své specializace monofokální. Ty umožňují buď náklon či posun optické osy, změkčení obrazu, vytvoření 3D a stereofotografií i „dírkové objektivy“.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou pevných ohnisek je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Stabilizátor obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.