Fisheye objektivy
Objektiv potřebuje každý fotoaparát. Výměnné objektivy pro zrcadlovky a bezzrcadlovky dělíme do dvou základních skupin: pevné objektivy a objektivy se zoomem (s proměnným úhlem záběru). V obou skupinách najdete širokoúhlé objektivy pro focení krajiny, architektury nebo interiérů, teleobjektivy na sport a přírodu, portrétní objektivy, makroobjektivy, objektivy pro natáčení videa a také nejrůznější kreativní a speciální objektivy. Důležitá je světelnost objektivu, která určuje vhodnost použití při špatném světle a možnost dosažení malé hloubky ostrosti.
Výrobce
Bajonet
Objektiv pro formát
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Typ fotoaparátu
Hmotnost objektivu (g)
Světelnost objektivu
Ohnisková vzdálenost (mm)
Druh příslušenství
Upevnění
Kompatibilita
Zaostřování
Optická stabilizace
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Odolnost proti povětrnostním vlivům
TTARTISAN 11 mm f/2,8 ED Fisheye pro Canon RF

- Bajonet Canon RF / full-frame
- Rozsah clony: f/2,8 až f/16
- Optická konstrukce fish-eye (rybí oko)
LAOWA 6 mm f/2 Zero-D pro MFT

Sleva 10 % zadejte
FEST10- Laowa 6 mm f/2 Zero-D s Micro 4/3 bajonetem
- Určeno pro: Olympus a Panasonic
- Ohnisko 12 mm (ekvivalent 35 mm)
SAMYANG 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye pro Canon EF

Sleva 10 % zadejte
FEST10- Široké ohnisko 12 mm
- Světelnost f/2.8
- NCS (Nano Coating System) vrstvy
7ARTISANS 7,5 mm f/2,8 II Fisheye pro MFT

- Skvěle se hodí pro fotografii širokoúhlých záběrů s kreativní distorzí
- Plně manuální ostření i clona pomocí prstenců na objektivu
- Minimální zaostřitelná vzdálenost 12 cm
FUJIFILM XF 8-16 mm f/2,8 R LM WR
- 8-16 mm (12-24 mm v přepočtu na plný formát)
- konstantní maximální clona f/2.8
- odolný vůči prachu, vlhkosti a nízkým teplotám (až do -10 °C)
TTARTISAN 11 mm f/2,8 ED Fisheye pro Canon EF

- Bajonet Canon EF / full-frame
- Rozsah clony: f/2,8 až f/16
- Optická konstrukce fish-eye (rybí oko)
7ARTISANS 7,5 mm f/2,8 II Fisheye pro Canon RF (APS-C)

- Objektiv s bajonetem Canon RF/APS-C
- 12 mm (ekvivalent 35 mm/full frame)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
7ARTISANS 7,5 mm f/2,8 II Fisheye pro Sony E (APS-C)

- Skvěle se hodí pro fotografii širokoúhlých záběrů s kreativní distorzí
- Plně manuální ostření i clona pomocí prstenců na objektivu
- Minimální zaostřitelná vzdálenost 12 cm
TTARTISAN 7,5 mm f/2 Fisheye pro MFT

- Objektiv typu rybí oko
- Pro bajonet MFT
- Rozsah clony: f/2 až f/11
ASTRHORI 10 mm f/8 II pro Sony E (APS-C)

- Bajonet Sony E / APS-C senzor
- Ohnisko 15 mm / 150° (ekv. 35 mm)
- Světelnost pevná f/8
ASTRHORI 10 mm f/8 II pro Fujifilm X

- Bajonet Fujifilm X / APS-C senzor
- Ohnisko 15 mm / 150° (ekv. 35 mm)
- Světelnost pevná f/8
LENSBABY Super Wide 0,42x

Lensbaby Super Wide je širokoúhlá předsádka 0,42 zkrátí ohnisko vašeho Lensbaby objektivu z 50mm na ohnisko 21mm, což vám umožní pořizovat nejen dokumentární a...
7ARTISANS 10 mm f/2,8 Fisheye ED pro Sony E

- Objektiv typu „rybí oko“ (fish-eye)
- Pro bajonet Sony-E (Full frame)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
MEIKE 6,5 mm f/2 MC Fisheye circular pro Fujifilm X

- Bajonet Fujifilm X
- Pro snímače velikosti APS-C
- Světelnost f/2
CANON EF 8-15 mm f/4 L USM Fisheye

- Objektiv se zoomem typu „rybí oko“
- Vysoká obrazová kvalita
- Odolné a robustní provedení
7ARTISANS 10 mm f/2,8 Fisheye ED pro Nikon Z

- Objektiv typu „rybí oko“ (fish-eye)
- Pro bajonet Nikon Z (Full frame)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
OLYMPUS M.Zuiko 8 mm f/1,8 PRO černý FishEye
- Celosvětově 1. Fisheye objektiv se světelností f/1.8
- Vynikající optický výkon v celé ploše obrazu
- 17 optických členů v 15 skupinách
7ARTISANS 10 mm f/2,8 Fisheye ED pro Canon RF

- Objektiv typu „rybí oko“ (fish-eye)
- Pro bajonet Canon RF (Full frame)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
SAMYANG 12 mm T3,1 VDSLR ED AS NCS Fisheye pro MFT

Sleva 10 % zadejte
FEST10- Plnoformátový Fisheye objektiv s 12 mm ohn. vzdáleností
- Zorný úhel 180°
- Světelnost T3,1 (min. clona T22)
SAMYANG 12 mm T3,1 VDSLR ED AS NCS Fisheye pro Canon EF

Sleva 10 % zadejte
FEST10- Plnoformátový Fisheye objektiv s 12 mm ohn. vzdáleností
- Zorný úhel 180°
- Světelnost T3,1 (min. clona T22)
TTARTISAN 11 mm f/2,8 ED Fisheye pro Fujifilm GFX

- Bajonet Fujifilm G
- Pro formát senzoru full-frame
- Rozsah clony: f/2,8 až f/16
LAOWA 4 mm f/2,8 Circular Fisheye pro Fujifilm X

Sleva 10 % zadejte
FEST10- Extrémně široká perspektiva - rybí oko
- Maximální světelnost f2,8
- Vhodné pro vytvoření 360° záběrů
Objektiv je jednou z nejdůležitějších částí každého fotoaparátu, bez ohledu na to je-li analogový či digitální, zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový. Zvláštní kategorií jsou speciální „kreativní“ objektivy, které jsou již z podstaty své specializace monofokální. Ty umožňují buď náklon či posun optické osy, změkčení obrazu, vytvoření 3D a stereofotografií i „dírkové objektivy“.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou pevných ohnisek je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Stabilizátor obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.