Jak zařídit YouTube studio

Jeden krátký článek nám na to asi stačit nebude, ale dnes se s vámi podělím o tipy na vybavení, které se skvěle hodí do domácího i profesionálního studia pro natáčení videa. Rozdíly mezi profesionální a amatérskou produkcí nám dnešní technika hodně stírá, protože je velmi výkonná a univerzální a tak by se s trochou nadsázky dalo říct, že prakticky s každým přístrojem dnes natočíte skvělé video, jde jen o nápad a zpracování.
Fotoaparát a kamera v jednom - co se hodí pro tvorbu videa
Jak jsem již napsal v úvodu, už to dávno není o pár vybraných přístrojích. Nějaký druh videa dnes umí prakticky každý fotoaparát, většina jich umí 4K a pozadu nezůstává už ani 8K. Který bude ten pro vás?
- Sony FX3 - Tato profesionální kamera v malém těle je jasným spojením mezi řadou A7 a kamerami FX. Od každého něco za peníze, které si může dovolit i poloprofesionální tvůrce. FX3 je kamera, na kterou se můžete spolehnout i při větší produkci. Má chlazení, XLR a je zkrátka kována pro video a výdrž. Nechybí 4K 60p 4:2:2 10-bit pro plnou kontrolu nad barvami, stabilizace atd.
- Canon EOS R5 - Ideální kombinace vysokého rozlišení pro fotku i video. 8K interně a další vychytávky dělají z tohoto přístroje ideální hybridní volbu pro všechny kreativce. Nechybí log, nebo stabilizace obrazu v kombinaci tělo a objektiv pro pohodové natáčení z ruky.
- Fujifilm X-T4 - Ani Fujifilm nezůstává ve tvorbě videa pozadu. Oproti předchůdci bude pro spoustu lidí zajímavý hlavně díky stabilizace obrazu. Pro extra zpomalené záběry pak X-T4 nabízí až 240p ve full HD.
- Nikon Z6 II - podobně jako předchozí přístroje nabízí i log video, které lze dále efektivně zpracovávat v programech pro úpravu videa (například DaVinci Resolve). Oproti první verzi nabízí vylepšené ostření a poměr cena/výkon je ideální. Pro rychlost hned 2 procesory EXPEED 6 a nechybí plná podpora všech rekordérů Atomos.
- Panasonic S1H - Tento přístroj vzal segment fotoaparátů pro video útokem. Nabízí aktivní chlazení, v logu 14 EV dynamický rozsah, 6K ve 24p, full frame pixel na pixel video, duální nativní ISO a další vychytávky, které z něj dělají neuvěřitelně schopnou kameru. Přidejte objektivy s bajonetem L a máte dokonalý obraz, který budou limitovat jen vaše schopnosti.
Objektivy pro natáčení videa
Podobně jako u fotoaparátů se to nedá přímo určit. Proto jsem si zvolil cestu ohniskové vzdálenosti. Tu volíme různě podle aktuálních potřeb.
- 16 mm - na full frame je to širokoúhlý záběr, který se perfektně hodí pro natáčení v situacích, kdy držíte fotoaparát v ruce a míříte na sebe. Ideální pro všechny, kteří natáčí vlogy, návody, cestování a pod. Objektiv ve full frame ekvivalentu 16 mm by ve vašem batohu zkrátka něměl chybět.
- 35 mm - na full frame je od samostatné stojící osoby v záběru po rozhovor dvou lidí tím pravým sklem. Rádi využíváme pevného skla, protože nám dovolí plně otevřít clonu na f/1,8 a rozmáznout tak pozadí v záběru. Tento objektiv se také perfektně hodí pro natáčení v pohybu například s gimbalem, nebo přímo z ruky.
- 50 mm - pevnou padesátku o světelnosti f/1,8 na full frame by měl mít snad každý. Od natáčení lidí, přes rozhovory, detaily, produktové záběry nebo B-roll. Zvládne vše, nestojí nic a je zkrátka tím jedním univerzálním objektivem.
- 85 mm - kamarád a kolega Honza jasně říká, že záběry z jeho 85 mm objektivu pro full frame jsou zkrátka jedinečné. To platí pro fotku i video a já nemohu jinak než plně souhlasit. Ideální pro těsnější záběry a detaily, pro B roll do prostřihu. Většinou dodá perfektně ostrý záběr s krásně rozostřeným pozadím, které se jen těžko simuluje jinak.
- 24-70 mm - Univerzální nástroje jsou občas potřeby. Přinášejí své výhody i kompromisy a je jen na vás, jak chcete tvořit. Osobně preferuji pevná skla a proto jsme je psal jako první. Světelná f/2,8 24-70 je ideální, pokud chcete jeden objektiv na vše. Výhodou je kompaktnost celého kitu v batohu, zoom pro ty momenty, kdy zkrátka širokáč nestačí a v neposlední řadě i pořizovací cena. Set pořádných světelných skel vás vždy vyjde víc než jeden univerzál.
Dobrý zvuk dělá polovinu videa
Malá i větší produkce se neobejdou bez pořádného zvuku. Začnete jednoduše a postupem času se posuňte dál, zkrátka podle potřeb. Zvuk nahráváme pro většinu produkcí rovnou do videa a tak půjdeme tímto směrem.
- Rode VideoMicro - Jakýkoliv externí mikrofon je lepší než ten vestavěný. Tím se dostanete právě k VideoMicro. Za cenu do 2000 je ideální pro vlogování. V balení je i clona proti větru, který je nezbytná při natáčení v exteriéru.
- SARAMONIC Blink 500 Pro B2 - Dříve nebo později budete chtít před kameru vzít hosta, nebo točit někoho s odstupem od kamery apod. k tomu budete potřebovat bezdrátový set mikrofonů, ideálně s vlastní vestavěnou baterií a rovnou s klopovým mikrofonem. To vše nabízí tato sada. Výhodou je i nabíjecí základna.
- RODE Stereo Video Mic PRO Rycote - neuvěřitelně široké přirozené snímání stereo prostoru, ideální podání zvuku. Profesionální mikrofon.
- SARAMONIC UwMic9 (TX9 + TX9 + RX9) - Spolehlivý zvuk ve vysílací (broadcast) kvalitě. Jeden na nabíjecí baterie AA stejně jako vaše externí blesky. Tento set má všechny vychytávky profesionální produkce. Dosah více než 100 metrů v otevřených prostorách nebo 60 metrů v prostoru s překážkami a možnost až 96 kanálů ve 2 skupinách.
- RODE VideoMic PRO - profesionální směrový mikrofon s perfektní kvalitou zvuku. Pokud to s vlogováním myslíte vážně, musíte ho mít.
Světla pro natáčení videa nejen na YouTube
Budiž světlo! A že je toho světla poslední dobou hodně. V nabídce máme velké možnosti a opět to záleží na vašich potřebách a jak si celou scénu poskládáte, samozřejmě lepší je mít více světel dohromady. Upozorním tedy na zajímavé kousky.
- NANLITE Forza 60B - malé světlo s velkým potenciálem. To je set Forza 60B, kde budete moci využít adaptéru Bowens a na světlo tak dát jakýkoliv modifikátor tohoto stylu uchycení. Na menší produkce je výkon tohoto světla dostačující, ale ideální bude kombinace 2 až 3 pro zajímavější nasvícení scény.
- NANLITE FS-200 LED bodové světlo - berme ho jako většího bráchu předchozího světla. Bude ideální jako hlavní světlo s octaboxem. Bowens bajonet je integrovaný a tak si můžete vybrat modifikátor světla, který sedí vašemu stylu.
- FOMEI LED BAR RGB 25 - tyče sem, tyče tam. Od představení první LED BAR od Fomei už nějaký ten pátek utekl a tak zde dnes máme ještě výkonnější, univerzálnější a odolnou tyč. Hodí se pro zajímavé nasvícení pozadí, produktové video i jako doplněk. Kreativitě se meze nekladou.
- JUPIO PowerLED 288A - LED panely mají díky své velikosti jednu vlastnost. Nemusíte je dále doplňovat softboxem, protože jsou jednotlivé LED rozmístěny na větší ploše. Tento má navíc regulovatelnou teplotu i výkon.
- LED MINI světla - jsou ideální na dosvícení scény, nebo na svícení produktů, upozornění na objekt ve scéně a podobně. Pár se jich vždy hodí.
Příslušenství pro natáčení videa - domácí YT studio 2021/2022
Mimo klasické věci jako je fotoaparát, objektiv a nějaké to svícení je to právě příslušenství, které dělá náš život jednodušší. Níže dávám pár vychytávek, které používáme a naše produkce by bez nich nešla.
- MANFROTTO 035 - sevřít, uchytit na značku, trubku apod. Klema je ideální v kombinaci s dalším ramenem či jako podstavec pro stativovou hlavu. Pro takové využití budete potřebovat i tento dvojí šroub.
- MANFROTTO Befree GT XPRO - nikdo se neobejde bez stativu. Rozhovor často děláme právě z něj a je ideální, protože je skladný, lehký a lze ho pro případný B roll i vytrčit nad stůl.
- INSTA360 ONE R 4K Edition - záběry přímo z akce často celé video prodají. Pohled první osoby, natáčení z hrudníku, kamera v hrnku s kávou. Kde jsem psal, že se kreativitě meze nekladou?
- FOMEI motorový pohon pro 3 role - když děláte pozadí, udělejte ho jednou a pořádně.
- LINKSTAR LS-805 stativ pod světla - Člověk je často na všechno sám. Světelných stativů není nikdy dost.
- DJI RSC 2 - I stabilizátor je občas potřeba. Paradoxem je, že ho poslední dobou využíváme spíše pro jeho další funkce jako různé zajímavé pohyby a záběry, které řídíte z aplikace. I u stabilizátoru platí, že investovat do zavedené značky se vyplatí.
- ZHIYUN WEEBILL 2 - Vedle nešlápnete ani s tímto gimbalem, který můžete naložit až 16 kg zátěže, vydrží vám fungovat až 9 hodin a vůbec vám nabízí šikovné funkce.
- NISI ND VARIABILNÍ FILTR 1,5-5 - chcete natáčet video na clonu f/2,8 za denního světla? Pak musíte mít ND filtr. Ideálně variabilní, protože často přecházíte z interiéru do exteriéru. Tuto velikost jsme napsal záměrně, stačí vám jeden a další velikosti objektivů obstarají redukční kroužky.
- SMALLRIG 2087 klec pro Sony A7RIII A7III - neskutečné vychytávky pro další rozšíření vašeho rigu na natáčení videa, to je značka SMALLRIG. Klec je naprosto ideální začátek, na kterém se dá stavět. Mrkněte třeba na video s Tomášem Touhou, který podobnou klec využívá.
Začátkem tohoto roku jsme dali dohromady podobný set věci s konkrétním rozpočtem v základu. Pokud vás zajímá tato varianta, je níže.

NANLITE FS-200 LED bodové světlo
206 LED čipů s teplotou světla 5.600K, Rozměry 30.6 x 23.2 x 12.3 cm, Hmotnost 2.5 kg

JOBY HandyPod Mobile - ministativ
ergonomický design, nosnost 1 kg, nízká hmotnost (203 g)