Jak vybrat fotografický papír
Výběr kvalitního fotografického média pro tisk digitálních snímků je klíčový. Správná volba fotografického papíru totiž může vaše digitální snímky povýšit na další úroveň a současně podtrhnout jejich působivost, zvýraznit přednosti a současně i potlačit drobné nedokonalosti snímku. Ovšem platí to i naopak. Jak tedy vybrat ten správný fotografický papír - nebo obecně vhodný foto materiál pro zvěčnění vašich krásných digitálních snímků? Na to se detailně podíváme v následujícím článku.
Není papír jako papír
Běžné označení materiálu, nejčastěji používaného na zhmotnění digitálních snímků je prostě: „papír“ nebo „fotopapír“ (fotografický papír). Odbornější termín zní: tiskové médium nebo tiskový substrát. Moderní digitální, velkoformátový tisk už se však zdaleka neomezuje jen na papír (médium, substrát). Dnes již běžně slouží jako podklad k tisku řada alternativních materiálů jako například: bavlna, buničina, textil, polyester, fólie/transparentní film a mnoho dalších (viz dále).
Rozdělení a materiály
Základní rozdělení substrátů (papírů/fotopapírů) se odvíjí dle způsobu použití (umístění), na outdoorové a indoorové materiály, tedy podle toho, jestli daný výtisk bude následně vystaven či používán venku nebo uvnitř. Na materiály z prvně jmenované kategorie jsou logicky kladeny nesrovnatelně vyšší nároky na výdrž a odolnost než na materiály ze skupiny druhé. To samé platí samozřejmě též pro tisk fotografií, kdy výtisky určené pro domácí prostředí mají zcela jiné vlastnosti než fotografie pro venkovní použití/vystavení. U fotografií (výtisků), které si pověsíme domu na zeď, můžeme volit z široké řady fotografických papírů. Ovšem u venkovních aplikací musíme buďto řešit dodatečnou adjustáž (například laminaci, kvalitní rám a sklo) nebo zvolit odpovídající "outdoorovou" tiskovou technologii (např. UV inkjet) a příslušný materiál, jako je třeba: PVC, kov, sklo, plast, dřevo a podobně.
Ilustrační fotografie: © Martin Hájek
Základní rozdělení fotografických médií
Běžná fotografická média
Jedná se o potahovaná či nepotahovaná (coated/uncoated) média, kde pro fotografický tisk jsou v současnosti nejpopulárnější fotopapíry typu RC (Resin coated). Ty mají papírové jádro a z obou stran jsou potaženy tenkou vrstvou "folie" na bázi polyetylenové pryskyřice. Tyto papíry jsou k dispozici jak pro technologii "mokré cesty" (tedy chemicky, temná komora), tak i pro inkoustové tiskárny. Fotopapíry s RC podložkou jsou vhodné pro každodenní tisk. Poskytnou relativně hodně muziky za málo peněz. Zároveň jsou ideální k dalšímu zpracování, především pro následnou laminaci, kdy dochází k celoplošnému pokrytí fotografie (výtisku) ultrajemnou transparentní folií. Ta sice není nutná ale lze ji jen doporučit. Fotografie je poté velmi dobře ochráněna jak proti otěru a poškrábání tak nepříznivým okolním vlivům (vlhko, UV záření).
Fineart média
Vysoce špičková a exkluzívní média s významnou složkou přírodních materiálů, disponující též o třídu lepšími parametry než výše uvedené RC fotografické papíry. Pro fineart média je typická například: vyšší hranová ostrost i barevný gamut. Také mají vysoký archivační potenciál a takové výtisky poté vydrží desítky let bez nutnosti dalších adjustací (jako je například laminace u RC fotopapírů). Na druhou stranu, specialisté fototisku i výrobci zde poměrně často doporučují dodatečné "ošetření" fineart výtisků speciálním lakem nebo jejich umístění pod UV sklo (což ale zase více či méně potlačí jedinečnou strukturu povrchu FA médií). Fineart představuje oblíbenou volbu pro ty nejnáročnější fotografy. Tato média se pyšní výraznou strukturou a působí velice exkluzivně. Neobsahují žádné chemické přísady (nebo jen stopová množství), takže i výdrž a světlostálost je u nich výrazně větší než v případě běžných RC fotopapírů.
Speciální média
Do kategorie "speciálních médií" (záměrně zde nepoužívám termín "papír" ani "fotopapír", neboť se o papíry v pravém slova smyslu již skutečně nejedná)! Sem můžeme zařadit všechny ostatní materiály – savé i nesavé, které jsou využívány pro specifické účely a většinou jsou určeny pro více namáhané aplikace. Jedná se o média typu: transparentní filmy a fólie, PE, PP, PVC, kov, sklo, dřevo, textil a další. Jejich využití je typické buďto vyloženě pro exteriérová použití a nebo v segmentech jako: marketing, signing, signage (reklama). Obecně jde zkrátka o tiskové aplikace, určené do náročnějších podmínek a provozů, často v produkčním a exteriétovém prostředí. Patří sem také výroba a tisk fotografií nebo grafiky (často velkoformátových ale není to podmínka) pro oblasti: packaging (obalařina), carwrapping (polepy aut a dopravních prostředků), exteriérová/interiérová reklama, venkovní grafika, fotografické výstavy atd. Pro potřeby našeho článku sice není tato kategorie "speciálních médií" přiliš relevantní ale pro úplnost ji bylo třeba také zmínit.
Nabídka materiálů ve FotoŠkoda
Tisk fotografií větších formátů je v moderních tiskových provozech realizován téměř výhradně již inkjetovými technologiemi pomocí moderních pigmentových inkoustů (Canon, Epson, HP). Více o daném tématu najdete třeba v tomto článku. Základní nabídka fotopapírů u nás ve FotoŠkoda čítá 12 typů, zahrnující 5 základních materiálů, přes 2 druhy fotografických pláten až po 5 druhů špičkový fineart médií.
Výše jsme si nastínili základní rozdělení tiskových substrátů obecně, tedy napříč celým polygrafickým segmentem (nejen tím ryze fotografickým). Nyní je na čase, zaměřit se vyloženě na média/substráty, určené zejména pro fotografický tisk (konkrétě například u nás ve FotoŠkoda). Opět se záměrně vyhýbám zjednodušenému označení "papír" nebo "fotopapír", protože třeba takové malířské plátno (viz dále) má k běžným papírům (fotopapírům) skutečně hodně, hodně daleko!
Námi nabízená média pro tisk digitálních fotografií můžeme rozdělit do tří kategorií:
- RC/fotografické papíry
- Fotografická plátna
- Fineart média
1) Fotopapíry s RC podložkou
Skvělá volba pro široký záběr uživatelů/fotografů. Jedná se o relativně levnou, přesto vynikající volbu, nabízející dobrou kvalitu za rozumnou cenu. Specifickou vlastností je, že obsahují chemii (optické zjasňovače), což může (ale také nemusí!) mít časem vliv na barevnostálost. To ovšem platí pouze tehdy, jsou-li fotografie dlouhodobě vystaveny dennímu světlu nebo jinému zdroji UV záření! I tak jde stále o vysoce kvalitní tisk, který je ideální volbou pro všechny hobby i profi fotografy, co chtějí dobrou kvalitu za rozumné peníze! Chcete-li mít jistotu, že vaše fotografie vydrží desítky let, tento nejvyšší stupeň ochrany nelze než doporučit – buď zalaminování (viz fotoobrazy v alu rámu) nebo umístění fotografie pod sklo (viz fotoobrazy klasik).
Rozdělení RC fotopapírů
- Mat 230 gsm * – především pro tisk grafiky, technických výkresů apod. Lze jej využít též pro portréty nebo ČB fotografii. Hodí se na tonálně jemné motivy. Nevýhoda je, že se povrch snadno „osahá“.
- Polomat satén 240 gsm * – nejčastěji označovaný jako „polo-mat“ (v originále paradoxně semi-glossy) je vhodný na portréty i krajinu, velmi univerzální typ média. Skvělý pro další zpracování, typicky laminace.
- Pearl 300 gsm * – podobně jako u „saténu“ jde o univerzální médium, vhodné na širokou škálu fotografických žánrů. Vhodný pro portréty, krajinu, reklamu ap. Též skvělý pro další zpracování. Je více „do lesku“ a má výraznější strukturu (pod úhlem jasně patrný typický „perleťový“ povrch). Velmi věrně simuluje chemický proces a také proto je tolik oblíben mezi fotografy.
- Extralesk 260 gsm * – vysoký lesk, silné zvýraznění barev. Vhodný pro výrazně barevné motivy - krajina zalitá sluncem, sportovní a reportážní fotografie, karnevaly atd. Nevýhodou je, že další adjustace více či méně potlačí kýžený efekt (zvýraznění barev). Nevhodný pod sklo, vyjma speciálních skel s menším odleskem.
- Metallic 255 gsm (Fomei) * – zajímavé médium s osobitým kouzlem. Výrazný kovový nádech, hodící se pro industriální nebo technické typy fotografií. Zajímavé též pro kreativní portréty.
* jednotka gsm neboli g/m2 značí gramáž, vyjadřující sílu a tvrdost papíru neboli poměr jeho tloušťky a hustoty. Čím je hodnota vyšší, tím je papír tvrdší a odolnější. Současně se ale i hůře zpracovává a má větší tendenci k "lámání" a "praskání".
2) Populární malířská plátna
Současným hitem jsou bez debat malířská plátna. Jedná se o výrazně strukturovaný materiál, kombinující přírodní (bavlna) a umělé (polyester) materiál. Kvalitu fotografického plátna určuje právě množství přírodní složky (bavlny), resp. poměr mezi bavlnou a polyesterem (například 60:40, 75:25 atd.). V Centru FotoŠkoda používáme dva typy pláten: matná a lesklá.
- Matné plátno (* ideálně cca 350 - 400 gsm) je skvělé pro rodinné fotografie a obecně portréty. Velkou výhodu plátna představuje silně strukturovaný povrch, který je paradoxně milosrdný k drobným nedostatkům na fotografii (vyšší míra digitálního šumu, lehká neostrost). Struktura povrchu dobře „schová“ drobné vady na snímků.
- Lesklé plátno (* 350 - 400 gsm) – jeho využití je spíše na poli technickém, konkrétně se hodí na reprodukce uměleckých děl, olejomaleb, umělecké a výtvarné fotografie a podobně. Jedná se o hodně specifický a úzce zaměřený typ média.
* U plátna je důležité zvolit takovou gramáž, aby bylo plátno odolné a nepraskalo ale současně aby šlo ještě stále dobře zpracovávat, konkrétně napnout na rám. Optimální hodnota je mezi 350 a 400 gsm.
3) Fineart média – pro vaše fotky jen to nejlepší
Do kategorie fineart médií patří celá řada špičkových a převážně ryze přírodních materiálů - od barytových médií (s příměsí stříbra), přes akvarely (umělecké, malířské papíry s výraznou strukturou) až po papíry na bázi buničiny (což je vlastně skutečný, čistý 100% papír v pravém slova smyslu). V Centru FotoŠkoda používáme tři druhy matného média a dva druhy lesklého. Všech 5 typů fineart jsou špičkovou alternativou k běžným fotopapírům.
- Photo Rag Bright White 310 gsm – super matný papír s velice jemnou a téměř zanedbatelnou strukturou (téměř hladký). Vhodný pro tvorbu reprodukcí obrazů s vysokým kontrastem.
- Muzeum Etching 350 gsm – hluboce matný papír se středně výraznou strukturou a obrovským gamutem, který je ideální pro špičkové obrazy a fotografie s jemnými tóny, včetně ČB fotografie.
- William Turner 310 gsm – ultra matný papír s výraznou, hrubou strukturou. Vysoce kvalitní a ceněný fineart papír, ideální pro věrné reprodukce uměleckých děl, maleb a výtvarných fotografií i obrazů. Papír je současně dost náchylný (díky silné struktuře). Ideálně jej umístit pro sklo.
- Photo Rag Pearl 320 gsm – vysoce lesklý umělecký papír s širokým využitím od krajinek až k portrétům. Vzhledem k jeho vlastnostem se výborně uplatní ve výtvarné fotografii (portréty) nebo v umělecké reprodukci.
- Photo Rag Baryta 315 gsm – podobný jako Photo Rag Pearl s tím rozdílem, že je ještě o něco lesklejší. Ultra lesklý umělecký papír s širokým využitím od krajinek až k portrétům. Využití pro výtvarnou fotografii a uměleckou reprodukci.
Ilustrační fotografie: © Martin Hájek
Shrnutí
Výběr toho správného fotografického média je do velké míry subjektivní záležitostí. Pro konkrétní typy fotografií sice máme "doporučované" papíry, které se obecně více hodí pro konkrétní typ fotografie (portrétům "sluší" více matná média, zatímco krajinky pořádně vyniknou na lesku), nicméně finální rozhodnutí bude nakonec zase jen a jen na vás. Ideální je, věnovat výběru čas (i nějakou tu korunu) a vše si odzkoušet, neboť zde nejlépe funguje metoda pokusu/omylu. Osobně mám nejraději z RC papírů typ Pearl, protože je velmi univerzální a navíc se mi líbí jeho jedinečná struktura. Z pláten preferuji jednoznačně matná a s vyšší gramáží (okolo 400 gsm). V případě fineart papírů jsou v mém "topu" baryty nebo akvarely s teplejším (warm) nádechem. Ale k tomu vedla dlouhá cesta a hodně zkoušení (i sem tam nějaké to zklamání). Možná to budete mít podobně a nebo úplně jinak, což je naprosto v pořádku, protože sto lidí, sto chutí.
Fotoobraz na plátně
matné plátno Mosel, silně strukturovaný povrch, skryje případné technické nedostatky fotografie, ručně napínáme na 2 cm klínový rám
AI ART obrazy
Každý vytvořený obrázek je originální, Žádné dovednosti v umění nebo grafickém designu nejsou potřeba, Naše AI může generovat obrázky v různých stylech
Fotoobraz v rámu Nielsen
lehká sendvičová deska s fotografickým papírem, lehký hliníkový rám Nielsen, UV laminace na povrchu fotografie pro odolnost