Rozhovory

Viktor Mácha: Hutě nejsou zámky na Loiře

Viktor Mácha: Hutě nejsou zámky na Loiře
29. 9. 2021 | 5 minut čtení

Do Plzně nás vzal industriální fotograf Viktor Mácha. Dal nám alespoň částečně nahlédnout do zákulisí své letité dokumentární tvorby, která mapuje těžký průmysl. Zhlédněte dost možná poslední záběry ze závodů Emila Škody, které čeká, dnes již nezvrtaný, smutný osud.

Spoléhám se na přirozené světlo

  • Viktore, jak se to stane, že se věnuješ jednomu žánru 13 let a stále fotograficky rosteš? 

Jediné, co roste, jsou náklady na cestování. Jinak žádnou změnu nepozoruji. Že zůstávám věrný stále jednomu jedinému tématu je prosté – jednoduše jsem zatím nenašel nic krásnějšího, než žár vysokých pecí a kouzlo dolů, které tam pod haldou tak tajemně hučí. 

  • Bereš svou tvorbu jako uměleckou? Nebo spíše dokumentární? 

Jednoznačně jako dokumentární. Nemám potřebu se jakkoliv umělecky vyjadřovat. Jediné, v čem vidím smysl, je soustavná a důsledná dokumentace světového těžkého průmyslu, který se mění a doslova mizí před očima. Na umění není čas. 

rozhovor viktor mácha industriální fotograf

  • Od našeho videa si stihl cestovat za další fotkou. Kam to bylo a jak si pořídil? 

Kdyby jednou...Na disku mám 159 GB nového materiálu. Bylo to na Balkán a ta cesta vznikla poměrně impulsivně, kdy se na mou plánovanou vernisáž v rumunské Kluži najednou nečekaně nabalilo několik povolenek z hutí, do kterých jsem nutně potřeboval. Nejdřív jsem projel celé Rumunsko, pak se přesunul do Severní Makedonie, dále do Srbska a přes Maďarsko zpátky domů. A když píšu tyto řádky, tak zrovna balím do Francie a Lucemburska. Je třeba jednat. Co nás čeká v dalších měsících, nikdo neví.  Balkán byl fenomenální, ještě tak jedna cesta a mám ho komplet. 

  • Zkus dát prosím nějaké stručné co ANO či NE při fotce tvého žánru.

Vzhledem k tomu, že jsem v životě nepřečetl jedinou knihu o fotografii, tak asi není na místě, abych o technice čtenáře nějak zásadně poučoval. Sám totiž nevím. 

Snad jediné ANO, které bych doporučil, je maximální spolehnutí se na přirozené světlo a výhně pecí. Blesk ani osvětlovací techniku jsem v hutích nikdy nepoužil. Kdo nezažil kouzlo odpichu, když se celá hala ozáří jasným oranžovým světlem, neví, co je život. 

A pokud si mohu dovolit říci jedno NE, pak je to NE urbexu a nelegálním vstupům na cizí území. Nejsme na Divokém západě a každá budova, každá cihla a každý sebeděravější plot má svého majitele. I na ta nejodlehlejší místa se lze dostat s platným povolením v kapse.

Ale to už je na ohleduplnosti a vytrvalosti každého z nás.   

  • Inspirujte se z našeho videa, kde nás Viktor provedl závodem Emila Škody

CHCI SE PODÍVAT NA DALŠÍ VIDEA

  • Můžeme se těšit na nějakou souhrnou publikaci tvého díla? Přeci jen už na ni určitě materiál máš. 

Ano, snad už konečně ano. Po letech marného snažení na tuzemském trhu mne oslovilo slovenské vydavatelství Čierne Diery s nápadem vydat výpravnou fotografickou publikaci orientovanou na těžký průmysl Východní Evropy. Dělá na tom skvělá parta, očekávání jsou velká. 

  • Navedeš začínající fotografy industriálu, jak postupovat při kontaktu s místem kde chtějí fotit? Nějaké tipy na vybavení? A nemusí se jednat jen o to fotografické. 

Na tuhle otázku se mě ptá hrozně moc lidí a všem odpovídám stejně – pokud máte výrobnímu podniku co nabídnout a trefíte se do jejich komunikační strategie, pak není důvod, proč byste se do hutě nedostali. Kvalitní reference mohou celou věc samozřejmě výrazně usnadnit. 
Co se tipů na fotografickou výbavu týče, pak těžko radit. To si musí každý najít sám. Ale velice důrazně bych doporučil jinou výbavu – a to ochranné prostředky. Špunty do uší, brýle, helma a pevné boty by neměly chybět v žádné výbavě industriálního nadšence. A nejde o splnění nějakých ujetých bezpečnostních předpisů, ale jen a pouze o vaše vlastní zdraví. Objektiv opravíte, vlastní tělo už hůře. Hutě nejsou zámky na Loiře. 

Sledujte Viktora na jeho profilu - Máchův Industriál, nebo na Instagramu a jeho webu www.viktormacha.com 

NIKON D7500
NIKON D7500 tělo

DX CMOS snímač s rozlišením 20,9 MPx, RGB snímač 180K (180 000 pixelů) umožňuje přesnější měření expozice, AF modul MultiCam 3500 II s fázovou detekcí – 51 bodů, 15 křížových

28 490,-
NIKON D780
NIKON D780 tělo

Univerzální přístroj s maximálním výkonem pro fotografii i video, Skvělý obrazový snímač s rozlišením 24,5 Mpx, 4K/UHD při 30p bez ořezu, Full HD 120p, N-Log 10 bit, HLG a podpora Atomoc Open Control

64 490,-
NIKON D850
NIKON D850

FX CMOS BSI snímač s rozlišením 45,7 Mpx, RGB snímač 180K (180 000 pixelů) umožňuje přesnější měření expozice, AF modul Nikon Multi-CAM 20K s fázovou detekcí TTL, jemným doladěním zaostření a 153 zaostřovacími poli

78 490,-

Související články

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má narůstající trend

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má...

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...