Robert Capa. Fotograf, který za fotku položil život

Robert Capa. Fotograf, který za fotku položil život

Robert Capa. Fotograf, který za fotku položil život

Robert Capa. Jistě tu nenajdeme mnoho lidí, kterým by toto jméno vůbec nic neříkalo. S Henri Cartier-Bressonem založil agenturu Magnum Photos a do svých fotek dával všechno - při vylodění v Normandii byl s vojáky v první vlně na Omaha beach, v Indočíně postupoval s vojáky minovým polem. Se svou Leicou doslova redefinoval válečnou fotografii a za svá válečná svědectví je právem oceňovaný a ceněný.

Robert Capa. Fotograf, který změnil válečnou fotografii

Robert Capa. Jméno, při kterém se každému, kdo se ve fotografii pohybuje, musí vybavit snímek zastřeleného vojáka ve španělské občanské válce. Jedna z těch dramatických fotek, které jsou stavěny na piedestal jako zenit válečné reportáže a u které je v tomto případě také nekonečně rozporována autenticita jejího vzniku. Pravdu o tomto konkrétním snímku už se nikdy nedozvíme. Co si ale zrekapitulovat můžeme, je život fotografa, který nesbíral jen ceny odborné poroty.

Z Endre Friedmanna Robertem Capou

Capa byl za svůj život odměněn medailí svobody z rukou amerického prezidenta, v jeho rodném Maďarsku jste jej dokonce mohli najít na známkách a pamětních mincích. To všechno díky fotografii, a ne kvůli té jedné zmíněné na začátku. Rodným jménem Endre Friedmann byl totiž onou hemingwayovsky chlapáckou postavou válečné reportáže. Člověk, který z blízka viděl více válek než kdokoli jiný. Navíc v době, kdy válka jako taková byla výrazně surovější a divočejší, než jak ji známe z dnešních zkazek.

Friedmann se narodil v Budapešti roku 1913, jako náctiletý utíká před tamní politickou situací do Berlína, odtamtud pak před Hitlerem do Paříže. Tam začíná spolu s Gertou Pohorylleovou, s níž navázal kontakt už v Berlíně, pracovat jako fotožurnalista. Nejdříve oba pod stejným jménem Robert Capa, jeho kolegyně a tehdy i partnerka se ale posléze osamostatňuje jako Gerda Taro. Capa se už v Berlíně seznamuje s Henri Cartier-Bressonem, se kterým, jak již vědí čtenáři předešlých článků, v pozdějších letech zakládá slavnou agenturu Magnum photos.

Z války do války

V letech 1936 až 1939 fotografuje španělskou občanskou válku. Právě tam vzniká slavná fotografie zastřeleného vojáka, která je později rozporována jako zinscenovaná. Tehdy ale oblétne svět a objeví se v magazínu Life. Na teprve pětadvacetiletého Capu se snáší ovace ze všech stran.

Fallen soldier, Spanish civil war © Robert Capa© Robert Capa (zdroj: The Time)

Začátkem druhé světové války je Capa v New Yorku jako uprchlík před nacistickou perzekucí. Hledá si práci a jako jediného neamerického fotografa jej zaměstná například právě časopis Life. Paradoxně proto, aby se vrátil zpět do Evropy. Tam vyfotografuje své asi nejpůsobivější snímky, vylodí se totiž během dne D společně s první vlnou vojáků na pláži Omaha. Nedovedu si ani představit, kde člověk sebere odvahu na to, aby skočil do mlýnku na maso, protože jej chce vyfotografovat zevnitř.

Capa ale celou událost přežil a podařilo se mu pořídit celých 106 snímků, z nichž všechny kromě jedenácti byly zničeny při vyvolání. Těch jedenáct pohybem rozmazaných fotek, tehdy otištěných v Life, je ale natolik působivých, že nad nimi člověk nestačí žasnout. Rozechvělá forma jen dokresluje celý dojem zmatku a šílené vřavy. Když jsem je poprvé viděl a uvědomil jsem si, kde byly pořízeny, pamatuji, že jsem celé minuty stál v němém úžasu.

Omaha beach, World War II © Robert Capa© Robert Capa (zdroj: Magnum Photos)

Po válce se Capa vydává do Ruska s Johnem Steinbeckem. Kromě focení měl Capa i spisovatelské ambice a po Hemingwayovi je Steinbeck už druhý významný autor, se kterým udržuje přátelství. Po návratu do Paříže zakládá Magnum Photos. Agenturu, jež byla vytvořena jako platforma pro spolupráci nezávislých fotožurnalistů a dodnes platí za hlavní pojem v této oblasti fotografické tvorby.

Capa prožil ve válkách velkou část svého dospělého života a rozhodl se s jejich fotografováním skončit. Během cesty do Japonska se ale nechává přesvědčit k fotografování konfliktu v Indočíně, který se mu stává osudným. Jeho poslední film je nedokončený a exponovaná políčka končí několika záběry z postupu vojáků minovým polem.

Indochina conflict © Robert Capa
© Robert Capa (zdroj: Magnum Photos)

Robert Capa za svých nedožitých čtyřicet let kompletně redefinoval válečnou fotografii. Byl jedním z těch odvážlivců, kteří aplikovali reportážní pravidlo "pokud tvé fotografie nejsou dost dobré, nebyl jsi dost blízko" i při takových událostech, jako bylo vylodění v Normandii. Ačkoli jeho nejslavnější snímek je rozporován co do hodnověrnosti, nikdo mu nemůže upřít obrovskou dávku odvahy a ochoty riskovat pro fotografii svůj vlastní život. Bohužel v ne tak pokročilém věku fotce tuto oběť položil.

chci se podívat na současné fotoaparáty leica

Autor: Kryštof Korč

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!

Podobné články

Michal Čížek získal další ocenění Czech Press Photo
Michal Čížek získal další ocenění Czech Press Photo

5. 12. - Několikanásobný vítěz Czech Press Photo Michal Čížek letos získal další ocenění, tentokrát v kategorii Aktualita za...

LEICA Q (Typ 116) Edition Q-P představena!
LEICA Q (Typ 116) Edition Q-P představena!

7. 11. - Právě byla představena inovovaná Leica Q-P (Typ 116) ve speciální edici v módním "Stealth" provedení, které ještě...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací