Registrace na FotoŠkoda FEST startují 6. 5. 2024
CHCI NA FESTIVAL!
Aktuality z fotosvětaLeica

Fred Herzog, cool chlapík s foťákem na motorce

Fred Herzog, cool chlapík s foťákem na motorce
7. 2. 2019 | 5 minut čtení

Dnes se podíváme na práci jednoho z dalších slavných Leica fotografů. Fred Herzog nespolupracoval s agenturou Magnum, nebyl ani profesionálním fotografem. Patřil k těm skromným amatérům, jejichž díla byla objevena až později. A narozdíl od mnoha jiných sklidil slávu už za svého života.

Fred Herzog, skromný amatér fascinovaný fotografií

Dnes se podíváme na práci jednoho z dalších slavných Leica fotografů. Snažil jsem se vybrat vždy nějakou zajímavou osobnost, která byla výjimečná buď formálně, nebo obsahově. Fred Herzog je snad jediným z mého výběru, který nespolupracoval s agenturou Magnum, dokonce ani nefotografoval profesionálně. Je to jeden z těch skromných amatérů v nejlepším slova smyslu, kteří tvořili do šuplíku a byli objeveni až později. Oproti mnohým ostatním ale stihl sklidit slávu za své dílo ještě za svého života.

Fred Herzog se narodil v německém Stuttgartu, ze kterého s rodinou za druhé války utíká. Po smrti rodičů se vydává do světa jako nájemní námořník a v roce 1952 emigruje do Kanady. Usazuje se ve Vancouveru, kde také začíná fotografovat. Nejedná se o standardní příběh fotografa na plný úvazek, ale spíše vášnivého dokumentaristy snímajícího život ve svém okolí.

Arcade, 1968 © Fred Herzog
Arcade, 1968

Filmový positiv, grafičnost a estetika

Fred Herzog byl z těch samouků, kteří brali fotku jako koníček. Nevystudoval žádnou výtvarnou školu a fotografii se věnoval ve volném čase, jako většina z nás. Jeho dílo má jedno specifikum, které jej již od počátku odlišuje od zbytku dokumentárního světa. Už od počátku barevné fotografie se drží výhradně fotografie v barvě, tehdy na diákový materiál, tedy filmový positiv. Tento typ filmu, určený primárně pro promítání, nebyl ideální pro vyvolávání, které se dělalo přirozeně z negativního filmu. Jeho snímky tak zůstávají v archivu až do digitální doby, kdy je mnohem jednodušší je reprodukovat a tisknout. Jeho fotografie veřejnost objevuje teprve nedávno, po přelomu tisíciletí, ale ihned sklízí mezinárodní úspěch.

Na jeho snímcích je na jednu stranu patrná fascinace novým prostředím, na stranu druhou určitá citlivost, s níž přistupuje ke svým objektům. Jeho tvorba je silně grafická, mimo jiné i malebností tehdejší éry, kompozičně vyvážená a silně estetizující. Ze všech fotografů v této sérii jsem vybral Herzoga právě proto, jak silně je fotografický. Může to znít jako hloupá tautologie, ale vezměte si všechny dříve představené osobnosti. Všichni ve fotce něco změnili, nebo dokázali vytvořit velké a významné dílo.

Jackpot, 1961 © Fred Herzog
Jackpot, 1961

Čistá fotografická vášeň

Oproti tomu je Herzog právě ten, který nepodléhá experimentování, nevybírá si na první pohled zajímavé lokace nebo příběhy. Navíc netrpí žádnými školou naučenými postupy. Jeho tvorba je v nejlepším smyslu slova skromná co do obsahu a z její formy s každým snímkem dýchá fascinace fotografováním.

Dle Herzogova životopisu mu druhou vášní kromě fotografie byly ještě motocykly. Nebojím se říci, že se stejným drivem je tvořena i jeho práce. Z jeho snímků cítím to, čemu se dnes říká "cool", i když jsou padesát let staré. Je to přesně ten pohled na svět, který si bere to dobré, přetváří jej s nadšením a až dětskou fascinací. Dovedu si představit, že to byl ten nadšený chlapík, kterého ve Vancouveru všichni znají jako toho cool člověka na motorce a s foťákem.

Pink Door, Kansas City, 1979 © Fred Herzog
Pink Door, Kansas City, 1979

Určitě všichni znáte ten pocit, kdy stisknete spoušť a pak se přihlouple pousmějete a dvakrát si pro sebe pokývnete hlavou, nebo jakákoli obdoba podobného. To je přesně ten feel, který mám, když se podívám na každý jeden Herzogův snímek. A jestli ten pocit znáte také, věřte, že v Hercogově životě se dá najít krásný příklad, totiž to, že nemusíte toužit po slávě a věhlasu nebo se stát uznávaným fotografem - pokud ale budete fotit se stejným nadšením a vášní, může to, stejně jako u Freda Herzoga, přijít úplně samo.

Autor: Kryštof Korč
Úvodní fotografie: Boat Scrapers, 1964
 

Fotoobraz pod akrylovým sklem

poskytuje živé a jasné barvy, vysoký lesk, prostorový efekt díky akrylátovému sklu

350,-
MANFROTTO 200 PL-PRO RC2-ARCA

Pro snadné uchycení fotoaparátu ke stativu, Dva gumové úchyty, Vyrobeno z hliníku

890,-
RICOH GR III HDF

Digitální fotoaparát s vestavěným difuzním filtrem, 24,2 Mpx APS-C CMOS snímač, Stabilizace obrazu se 3 osami proti záchvěvům

29 390,-

Související články

Jak máme otevřeno o květnových svátcích

Jak máme otevřeno o květnových svátcích

ShopRoku 2023: FotoŠkoda mezi finalisty

ShopRoku 2023: FotoŠkoda mezi finalisty

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

Další Leica

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za padesát let. Síla dokumentu je jinde

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za...

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...