FotoŠkoda FestRozhovoryFotoŠkoda Fest,Rozhovory

S Martinem Faltejskem nejen o autoportrétu

S Martinem Faltejskem nejen o autoportrétu
| 7 minut čtení

Martin je po všech stránkách zajímavý člověk. V souladu se současnou scénou jsem čekal člověka, který má systematický přístup k nejpodrobnějším detailům svého projevu. Jakkoli čerstvý totiž je, má úctyhodný seznam klientů, ocenění, ale především skutečně působivé portfolio, založené netradičně na autoportrétu. Tím větší bylo moje překvapení, když jsem se potkal se skromným, spíše ostýchavým člověkem, který mluví hlavně o pocitech, svém vlastním světě a pracuje především se svou spontaneitou, která je pro jeho dílo stěžejní.

„Fotograf, se kterým se potkáte na FotoŠkoda FESTu“
– rozhovor s Martinem Faltejskem

Když jsem si začal Martinovo prohlížet Martinovo portfolio, vybavil se mi magický realismus, žánr dnes už spíše archaický. To ve mně jen posílilo dojem, že se musí jednat o autora, který má vše skvěle spočteno, dokáže-li s tak neobvyklým přístupem prorazit.

Navíc jakkoli vážně svou práci bere, nebyl pro něj problém se společně se mnou nahlas smát přihlouplé facebookové kritice fotek a žertovat na svůj vlastní účet. Jak jsem předeslal, v dnešní době propracovaných strategií, potřásání rukou a seriózních tváří to bylo velmi osvěžující setkání. A tak jsem rád, že se o něj mohu podělit i s vámi.

 

  • Tvoje portfolio je založené na autoportrétu, proč zrovna tento žánr?

Autoportrétu se věnuji odjakživa, občas jsem fotil třeba sestru, ale nakonec jsem nechtěl nikoho otravovat a vystačil jsem si sám se sebou. Zjistil jsem, že ty fotky pro mě pak mají větší cenu, sílu a energii. V procesu focení jsem totiž sám a celý ho sám prožívám. Je to zkrátka pro mě silnější.

  • K tomu děláš eventy, reklamu, reportážní fotku. Na scéně přitom nejsi zrovna dlouho. Jak jsi s focením začal?

Fotím od roku 2009, kdy jsem si koupil první zrcadlovku. Moje tvorba může působit vizuálně stejně, ale pro mě ty fotky mají čím dál větší hodnotu. Snažím se do nich dávat více sebe. Dělám je reálnější, používám méně Photoshopu. Dřív jsem hledal hodně inspirace venku, teď už tolik silných vzorů nemám a snažím se to dělat podle sebe.

  • Jak tě ovlivnily fotografické školy?

Na VOŠku jsem šel ze střední z informatiky, protože jsem rád fotil. Rád jsem se tím vyjadřoval a viděl jsem že se to ostatním líbí. Tam jsem přišel do většího kontaktu s fotografickým světem, začal jsem chodit na výstavy, začal jsem se zajímat víc do šířky. Třeba dějiny mě nebaví, ale dějiny fotky mě bavily moc. Na ITF jsem šel, abych se posunul jako fotografická osobnost.

  • Je vidět, že svoje vždy vztahuješ velmi těsně k vnějšímu prostředí. Z čeho vychází potřeba dělat právě tento typ fotky?

Na místech, kde fotím, se vlastně čistím, nasávám jejich atmosféru, mám k nim často třeba vztah z mládí. Les je pro mě svatyně. Teď třeba dělám sérii, kde jsem v přírodě malý, předtím jsem tam byl hodně výrazný a teď nechám více vyznít tu krajinu.

  • Je to hodně o inscenaci, o konktrétním sdělení?

Za mě jsou ty fotografie hlavně o pocitu, není to koncept, který bych si předem vymyslel a vypravil se ho vyfotit. Mnohdy jdu na stejné místo vícekrát a mám z něj jiný feeling, jiné souznění. Není to plánovaný, to maximálně tak jedna fotka z deseti. Fotím jen v přirozeném světle, vůbec nepřisvěcuji. Jen na zakázkách, kde je to vyloženě nezbytné.

  • Jak vybíráš ty správné snímky k publikaci?

Fotky nechávám uzrát. Třeba z nich mám radost už na místě, ale i tak se k nim vracím až za půl roku a pak vidím, jestli ta fotka funguje, nebo ne. Pak ji mnohdy ani nikam nedám.

  • Od autoportrétu ke zbytku tvého širokého záběru – jak se člověk dostane k módním zakázkám focením sama sebe?

Všechno to začalo, když jsem se stěhoval do Prahy. V ten den mi volali z Elle, že se mnou chtějí něco vyfotit. Z toho jsem byl samozřejmě v sedmým nebi. Tehdy mě našli přes blog, nikdy jsem se nikam necpal. Od té doby se to tak nějak nabaluje. Jsem šťastnej, že si ke mně tu cestu najdou sami. Vyhovuje mi mix všeho možnýho a to, že dělám pořád jiný věci. Kdybych dělal pořád to samé, asi bych se zbláznil. Říká se, že když děláš všechno, nemůžeš být dobrej, ale já to mám tak nějak spojený. Mám rád tu temnotu, šerotu, malou houbou ostrosti. Czech Press Photo jsem třeba vyhrál za reportáž z fashion weeku.

  • A co reklamní fotky pro BMW, tam tě taky oslovili přímo oni?

Ano, dostal jsem auto s naftou a jel jsem na výlet, zadání bylo v podstatě volné. Spoléhali se na to, že budu fotit stejně jako doposud a to jsem taky udělal. Teď se mi rýsuje zakázka pro jiného klienta. Dost možná budu jezdit deset dní po Česku, Rakousku a Slovensku a fotit, na to se hrozně těším.

  • Je super, že ti zákazník dá zadání, které se vlastně shoduje s tvojí volnou tvorbou. A jaký je pro tebe hnací motor pro vlastní projekty?

Říkám si, že ta volná tvorba je něco víc, chci aby po mě něco zůstalo. Reklamní fotka brzy odplyne, ale ta výtvarná ne. Baví mě i ta sebeoběť pro ten snímek. Mnohdy se fotím v zimě v ledu, třeba i pět minut. Pak běžím do auta skoro na smrt zmrzlý. Často fotím na vícekrát. Ale mám pak pocit, že jsem udělal dobrou fotku a jsem na ni pyšnej.

  • Myslím, že pýcha je na místě, fotky jsou to skvělé. Čím je všechny pořizuješ?

Fotím na Canon EOS 5D Mark II a 6D a z objektivů EF 50 mm f/1,2, který používám 90% času.

  • Za Canon tě uvidíme i na FotoŠkoda FESTu, na co se můžeme těšit na tvé přednášce?

Chci návštěvníkům ukázat svůj svět, nechat je proniknout do toho, jak jinak se dá o fotce uvažovat. Má to být taková inspirační přednáška.

  • Zmiňoval ses o své výstavě, která je na obzoru. Kam se na tebe můžeme zajít podívat?

Budu mít velkou výstavu v rodném Lanškrouně, bude to velký. Všechny snímky jsou z okolí a je tam hodně fotek, které jsem ještě neukázal. Navíc to bude krásný velký prostor a velkoformátové snímky. Všechny tím srdečně zvu!

  • Tak tam se určite potkáme, díky za rozhovor!

​Autor rozhovoru: Kryštof Korč

www.martinfaltejsek.cz

 

CANON EOS Ra
CANON EOS Ra

IR-cut filtr prochází vlnovou délkou H-Alpha, 30 násobné zvětšení pro zaostření v živém zobrazení, 30.3MP CMOS snímač s plným rámečkem

76 690,-
RICOH Theta SC2 béžová

Automatická detekce obličejů a jejich centralizace v záběru, Korekce expozice a redukce šumu rozjasňující tváře, takže pokožka vypadá jasněji a lépe, 360° 4K video lze nahrát až do 3 minut s vestavěnou kapacitou paměti 14GB

7 790,-
HOYA filtr polarizační cirkulární HD 67 mm + HOYA ND 1000x PRO 67 mm

set polarizačního filtru a filtru ND 1000, průměr 67 mm, profesionální použití

4 650,-

Související články

Uvidíme se na podzimním FotoŠkoda Festu!

Uvidíme se na podzimním FotoŠkoda Festu!

FotoFest je za námi, uvidíme se znovu na jaře!

FotoFest je za námi, uvidíme se znovu na jaře!

Klapka, střih, FotoŠkoda Fest!

Klapka, střih, FotoŠkoda Fest!

Další Rozhovory

Seriál: Tomáš Touha radí, jak se orientovat v on-line prostředí 4/4

Seriál: Tomáš Touha radí, jak se orientovat v on-line...

Kevin V. Ton: "Fotka se stala jakousi kolektivní pamětí"

Kevin V. Ton: "Fotka se stala jakousi kolektivní pamětí"

Seriál: Tomáš Touha radí, jak tvořit videa budoucnosti 3/4

Seriál: Tomáš Touha radí, jak tvořit videa budoucnosti 3/4

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím