Hasselblad X1D v praxi: Portrétní fotografie jinak
Na naše další "setkání" s Hasselblad X1D jsem si vzal na pomoc fotografku, která svou fotografií vzbuzuje obdiv i pozdvižení, někoho, kdo zkrátka vybočuje z davu, a to se mi líbí. Barbora Biňovcová alias Bibora je známá nevšedním svícením portrétů i stylem postprocesu. Jak nám to šlo?
Na svícení projektor a na obličej pampeliškové chmýří
Pro svou tvorbu obětovala velký panelákový obývák, kde má připravenou řadu propriet jako projektor (svítí tak komplikované barevné scény), nasbírané pampeliškové chmýří, šaty, lampičky, stavební světlo. Přiznám se, že takhle jsem to nečekal, ale o to víc jsem si focení i rozhovor užil, mělo to tu správnou atmosféru. Potom dorazila Adéla, mladá dívčina, se kterou Bára fotí už dlouho. "Přesně ví, jak se podívat, kam dát ruku a ty vlasy… Spolupracuje se nám skvěle." Když si Adélu posadila na stoličku, aby se trochu rozfotila, hned jsem věděl, o čem mluví. Všechno šlo jak na drátkách.
Když fotím, přepnu se do svého světa
A to je na její práci zajímavé. Bára mi popsala, že spousta jejích zákaznic se těší na focení stejně jako na výsledné fotografie. Je známá tím, že se s tím "moc nemaže". K tomu jí hlavně pomáhají její zkušenosti, sama je totiž velmi vyhledávanou modelkou. "Pro osobní tvorbu si nejraději vybírám pihaté a zrzavé modelky a ještě lepší, když jsou až nezdravě hubené, nebaví mě fotit otřelý styl. Zákaznice si většinou focení se mnou nadělí a moc si ho užívá." Ten pocit jsem měl hned od začátku i já.
Nejsem moc technicky založená
To o sobě Bára tvrdí, nenechal jsem se ale odradit. "Fotím na Nikon D700 spolu s pevnou padesátkou, nově jsem doplnila i Sigmu 24 mm ART, to je neskutečně ostré sklo." Do studia jsem dorazil na třetí hodinu odpoledne, po chvilce povídání a kávě si vybrala, celkem pochopitelně, objektiv XCD 90 mm f/3.2. Po přepočtu je to ekvivalent kinofilmu 71 mm, a bylo to tak nejblíže jejímu nejpoužívanějšímu ohnisku. "Je to vlastně docela jednoduchej přístroj," stejný dojem jsem potvrdil i já. Pár tlačítek, dvě kolečka na čas a clonu a co víc je potřeba? Tvůrčí talent! Ten Bára nepostrádá, a když na čtvrtou dorazila modelka, dala se do focení.
Dobrý výstup i na vyšší ISO
Fotoaparát jsme zkoušeli čistě s přírodním světlem z okna umístěného napravo od modelky. To bylo skutečně na rozfocení. Po zatažení rolet se zase scéna svítila jen světlem projektoru, případně byl jediným světelným zdrojem řetízek světel. Fotoaparát neměl problém ani zde, a to včetně ostření v šeru. "Báro, je něco, co bys fotoaparátu vytkla?" Zeptal jsem se. "Chybí mi tam zadní ovladač změny ostřících bodů, nutnost podržení tlačítka AF/MF mě trochu brzdí, ale asi jde jen o zvyk."
Pohodové odpoledne u focení
Po "topení" modelky ve vaně jsme vzali data do počítače. Bára má již připravené presety v klasickém Lightroom CC Classic, odkud občas přejde do Photoshopu a doladí detaily. "Presety jsem si tvořilu nějakou dobu a používám je podle momentálního pocitu, mezi editem používám i funkci "Snapshot", která ti vlastně uloží všechny úpravy, a ty se pak k nim zase můžeš vrátit, když to moc překombinuješ." Bára si chvíli s fotkami hrála, aby mi ukázala, jak to dělá, a pak jsem vyrazil k domovu. Na výsledné fotky jsme si den počkal a stálo to za to. Pohodový odpoledne u focení.
Příště se podíváme, jaké dojmy na mě udělal fotoaparát po testování v "běžném focení" a zda bych ho pro svou tvorbu využil i já.
Autor textu a backstage fotografií: Václav Křížek

OM SYSTEM TG - 7 černý
12 Mpx snímač 1/2.3" BSI CMOS, vodotěsnost do hloubky 15 m, ohnisko 25-100 mm (ekvivalent 35mm), 4x optický zoom

IRIX Key Ring stativová destička Arca
Velmi kvalitní zpracování v CNC technologii, Sada obsahuje: Irix přívěsek na klíče a stativovou desku, Speciálně navržený plochý tvar