Exil i ve vlastní zemi: Výstava Viktora Koláře v galerii 400 ASA | FotoŠkoda
VýstavyFotoŠkoda Fest

Exil i ve vlastní zemi: Výstava Viktora Koláře v galerii 400 ASA

Termín: 22. 4. - 24. 6. 2022
26. 4. 2022 | 7 minut čtení

Lidé a Ostravsko. S těmito pojmy je pevně spjaté jméno Viktora Koláře, jehož některé snímky z 60. let, z doby normalizace či z 90. let se staly ikonickými. Na výstavě Současnost, která mapuje jeho tvorbu od 90. let do současnosti, můžete nahlédnout na novou poetiku, kterou jeho tvorba získala po revoluci. Výstavu můžete navštívit od 22. 4. do 24. 6. v galerii 400 ASA. V článku najdete také rozhovor s Viktorem Kolářem.

Současnost Viktora Koláře

Od 22. 4. do 24. 6. 2022 můžete v galerii 400 ASA zhlédnout retrospektivní výstavu Viktora Koláře, jehož jméno je spojeno především s Ostravou a lidmi. Svým fotoaparátem zaznamenával pohyb lidí i nehybnou samotu v ulicích, zákoutích a na náměstích Ostravska.

Prostřednictvím svých snímků předává někdy alarmující, ale často existenciální, poetické a civilní poselství.

Pobyl v cizině dost dlouho na to, aby svou zemi a především rodné město Ostravu uviděl ve světových souvislostech a měřítcích, a cena, kterou za svůj návrat zaplatil – zkušenost exilu ve vlastní zemi – mu dala schopnost uvidět rodné město a lidi v něm v nové, překvapivé perspektivě.

Jan Balabán, spisovatel

Některé jeho snímky ze 60. let, z období normalizace i přelomových 90. let se staly ikonickými. Po revoluci se zaměřil i na nová témata a později přešel částečně z analogové na digitální fotografii. Na této výstavě můžete vidět snímky od počátku 90. let do současnosti, i proto výstava nese název Současnost. Oproti dílu vzniklému v době socialismu dostala jeho tvorba postupem času novou tvář.

Od přelomu tisíciletí začal fotografovat i barevně:

...to abych zachytil ne dost viditelný, ale spíše tušený konflikt mezi reálným světem a jeho virtuální variantou. Ten virtuální si podle mě lidé vytvořili proto, aby se jim "lépe žilo" v současném zrychleném – pádícím světě vpřed, kde to je voňavé a sexy uprostřed  hojnosti produktů…

O Viktoru Kolářovi

Narodil se v roce 1941 v Ostravě do rodiny majitele fotoateliéru a prodejny s fotografickými potřebami. V roce 1964 měl první autorskou výstavu, ale po okupaci sovětskými vojsky emigroval do Kanady, kde v Manitobě pracoval v hutích. Získal umělecká stipendia, díky nimž fotografoval nákupní centra v Montrealu, a své fotografie následně vystavoval.

V roce 1973 se vrátil zpět do Ostravy a následně byl vyslýchaný policií, která ho lákala ke spolupráci. Pracoval jako dělník a pak jako jevištní technik. Teprve od roku 1985 se opět mohl věnovat fotografii. V roce 1991 obdržel cenu Nadace Mother Jones v San Francisku a vystavoval v mnoha městech po celém světě - jen za posledních 10 let to byly Basilej, Berlín, Hannover, Moskva, Petrohrad, Toronto nebo Turín.

TIP: Tuto výstavu můžete v době konání FotoŠkoda FESTu s platnou vstupenkou na festival navštívit zdarma.

5 otázek pro Viktora Koláře

  • Kdo byl vaší uměleckou nebo životní inspirací? 

Velká postavou pro mě byl Jiří Jeníček a jeho poválečné knížky. Ve svých textech řeší problém moderní fotografie a představuje spoustu zajímavých umělců. Potom bych zmínil fotografy raného Sovětského svazu, kteří dělali fotomontáže a měli jiný pohled na věc, například Alexandr Rodčenko. A samozřejmě Henri Cartier-Bresson, to byla taková první hvězda fotografie ve světě. Fotil obyčejné lidi na ulici, tak jsme si řekli, že to můžeme taky zkusit. Úžasné fotky dělal taky Paul Wolff a americký fotograf Bruce Davidson.

  • Co byste vzkázal mladým a/nebo začínajícím fotografům?

Kamer je v dnešní době tolik, digitálních i analogových, ale v podstatě je to pořád o jedné věci, a to je láska k fotografii. Člověk se musí učit řemeslu a vydržet, než se ho naučí, nesmí to podcenit. Musí se také učit vlastnímu pohledu na svět – jestli je opravdu jeho vlastní a nebo jenom chce být originální. To souvisí s pojmy, jako jsou vnitřní pohled, niterné vidění, vyhledávání krásy, ale na druhou stranu i pravdy; vyhledávání pohledu na svět, který je jen můj. Ale kromě té lásky je velmi důležité hlavně vydržet.

  • Jaké místo nejvíce ovlivnilo vás vztah k fotografování?

To byla má kanadská zkušenost. Kdybych ji neměl, tak bych určitým věcem nerozuměl. V Kanadě jsem poznal pocit hlubokého osamocení, neznalosti jazyka a následné hledání jiného způsobu komunikace s lidmi. Naučil jsem se hlavně trpělivosti, že fotky nevznikají najednou, vznikají jedna po druhé, až vznikne soubor fotografií a posléze může přijít potřeba je vystavit. Ale ten důvod musí být velmi naléhavý. Nejedná se o slávu nebo uznání, jedná se o to, aby dozrál ten správný čas. Mladí fotografové jsou často plaší, introvertní, tak mají strach jít do zápasu s mocnými, kteří mají galerie a mohou rozhodovat o tom, co vystaví. Ale nakonec se najde člověk, který rozhodne správně a výstava se uskuteční. Člověk je pak povzbuzen, aby pokračoval dál. A když má lásku k fotografii, tak se na ni může spolehnout a v těžkých dobách mu může velice pomoct.

  • Výstava ve 400 ASA zobrazuje vaši práci za posledních 30 let. Jak se za tu dobu proměnilo vaše vnímání fotografie? Přistupujete k ní jinak než v devadesátých letech? Začínáte černobílou, zatímco v pozdějších letech jste přešel k barvě.

Barevné fotky jsou z doby, kdy začala naše životy ovládat reklama, média propagující zboží a určitý životní styl. Reklamní fotka je něco jiného než fotka o životě, ale fotograf musí vést s reklamní fotkou dialog, s tím barevným světem, který často nabízí virtuální hodnoty, a ty nemůžou nahradit život. Jako fotograf musím mít silnou identitu, abych dokázal odlišit virtuální realitu od reálného života.

  • Jakou používáte fotografickou techniku?

Fotím na několik fotoaparátů, mám malý Panasonic Lumix, starší Nikon, ale potom fotím na Leicu M4, kterou jsem koupil v roce 1969 ve Vancouveru a nafotil na ni všechny tyto černobílé fotky, které můžete vidět na výstavě.

Ptala se Karolína Fialová

CANON EOS 6D Mark II
CANON EOS 6D Mark II

Plnoformátový snímač CMOS s rozlišením 26,2 Mpx, ISO 40 000 (rozšíření na ISO 102 400), 45 křížových bodů AF (v hledáčku)

29 990,-
SONY Alpha A7 III
SONY Alpha A7 III tělo

full frame 24 Mpx snímač, až 10 sn./s. při sekvenčním snímání s bufferem až na 177 JPEG snímků, XAVC S 4k video, 100 Mbps 8-bit 4:2:0 - interní nahrávání, přes HDMI výstup 8-bit 4:2:2, 120 FPS FHD

53 490,-
CANON EOS 5D Mark IV
CANON EOS 5D Mark IV

full frame snímač CMOS s rozlišením 30,4 megapixelů s obrazovým procesorem DIGIC 6+, ISO 100 až 32 000 rozšířitelná na 50 až 102 400 - perfektní výsledky za jakéhokoliv osvětlení, širokoplošný retikulární systém automatického zaostřování se 61 body z nichž je 41 křížových (při použití telekonvertoru 21)

65 590,-

Související články

Martin Rak: Krajiny mého srdce

Martin Rak: Krajiny mého srdce

Nejlepší snímky letošního ročníku Czech Nature Photo v Czech Photo Centre

Nejlepší snímky letošního ročníku Czech Nature Photo v...

Lukáš Zeman: Příroda zblízka i z dálky

Lukáš Zeman: Příroda zblízka i z dálky

Další FotoŠkoda Fest

S registrací na FotoŠkoda FEST získáte 10% slevu na nákup

S registrací na FotoŠkoda FEST získáte 10% slevu na nákup

Martin Rak: Krajiny mého srdce

Martin Rak: Krajiny mého srdce

Jak točí - Lukáš Pich

Jak točí - Lukáš Pich

Diskuze

Exil i ve vlastní zemi: Výstava Viktora Koláře v galerii 400 ASA

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...