Registrace na FotoŠkoda FEST startují 6. 5. 2024
CHCI NA FESTIVAL!
18. 1. 2024 | 13 minut čtení

Fotograf, cestovatel, štír a životní optimista, majitel a jednatel firmy Horus EYE s. r. o. a cestovní kanceláře pro fotografy Czech Photo Travel, se fotografii věnuje již od roku 1980. „Můj první fotoaparát byl analogový Fed, vydán ku příležitosti LOH v Moskvě. Mezi mé první fotografie patřil portrét slepice u babičky na dvorku.“ V současné době se věnuje zejména cestovatelské a komerční fotografii. Od roku 2013 pořádá a lektoruje fotografické kurzy, workshopy a expedice.

„Na fotce mě nejvíc baví samotný proces“

S Jardou Horou jsme se sešli v Centru FotoŠkoda těsně před Vánoci 2023. Ačkoli jsme měli oba velice nabitý program (nejen z důvodu blížících se vánočních svátků) a na rozhovor si tak původně vyhradili 30 minut, nakonec jsme zůstali v zasedačce téměř půl druhou hodinku. Jarda je pohodový člověk, se spoustou zkušeností a zážitků, takže se nám rozhovor protáhl a bylo to moc fajn. Jelikož se téma točí okolo fotografování v zimě, budeme se jej držet i v následujícím rozhovoru.

 

  • Ahoj Jardo, co pro tebe vlastně znamená zima a focení v zimě nebo na horách?

Začínáme na mě trochu divoce, takže to hned v úvodu oddělím. Zimní fotka mě hodně baví, na druhou stranu všichni, kdo mě znají, dobře vědí, že já a hory, to nejde moc dohromady. Čistě ze zdravotních důvodů. Ač bych po horách strašně rád běhal, bohužel nemůžu. Řídím se tedy jednoduchým pravidlem, že kam nedojedu, tam prostě nemůžu. Jasně, že několik kilometrů můžu ujít v pohodě, ale na nějaké delší výstupy nebo dokonce lezení po horách, to v mém případě není.

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - polární záře, Laponsko

 

  • Dobře, tak jinak. Ještě, než jsme oficiálně zahájili rozhovor, mluvili jsme o tom, co v dohledné době plánuješ. Hned leden máš nabitý. Prozraď nám, co chystáš?

Jak už jsem zmínil, zimní fotografie mě hodně baví, byť tam mám jasná omezení. I přesto už příští měsíc odlétáme na expedici do Laponska, fotit polární záři. Zajímavé na tom je, že i na tyto akce se mnou létají lidé, kteří sice zimu nesnáší, ale stejně to dají, protože je láká polární záře. Pravdou je, že zrovna tam jde o dost extrémní focení. Teploty tam padají až na -35°C a okolo -20°C je tam v podstatě takový standard. Takže nic pro slabé nátury. A aby toho nebylo málo, ještě před Laponskem letím do Ugandy. Drsný bude ten teplotní skok z +30°C v Ugandě do -35°C ve Švédsku. 

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - Fotoexpedice, Lofoty

 

  • Taková zima je z pohledu běžného středoevropana, žijícího celoročně v relativně příjemném podnebním pásmu, zcela mimo chápání. Jak se vlastně připravit na takové extrémy, kde panují tak mrazivé teploty?

Záleží na tom, jak dlouho jsi na mrazu, jestli jsi v pohybu a jak moc nebo ne. Konkrétně v našem případě, kdy fotíme polární záři, tak toho zas tolik nenachodíme. Dojedeme na lokaci, jdeme kousek pěšky ale nakonec, při samotném focení stojíš třeba hodinu nebo dvě na zamrzlém jezeře. Do toho fouká vítr a máš těch -20 až -35°C. V takových podmínkách jsou ze všeho nejdůležitější pořádné a kvalitní boty. Všechno ostatní se víceméně vždy dá nějak řešit nebo nahradit, půjčit ale boty ne.

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - Fotoexpedice, Lofoty

 

  • A co fotografická technika, jak takový mráz zvládá?

Hlavní je vyřešit obuv a oblečení, s technikou jako takovou problémy nebývají. Mráz jí nevadí, s výjimkou baterií. Ty je lepší, mít u sebe v kapse, v teple. To je základ. Kritické jsou samozřejmě extrémní změny teplot, typicky když jdeš ze zimy do tepla. Stalo se nám, že jsme měli námrazu přímo na objektivu. V extrémních mrazech a prudkých přechodech ze zimy do tepla a zase zpět, to je hned. Je lepší nechat techniku někde na chodbě, kde je zima, ani neotvírat batoh a nechat tam vše pomalu aklimatizovat, třeba několik hodin. Pokud někam přijedeme, zrovna nefotíme a víme, že za hodinku až dvě zase pojedeme dál, často prostě necháme všechno v autě. Ono to sice zní nebezpečně, ale konkrétně ve Švédsku nebo Finsku, se zas tak nekrade, takže tam si to člověk může dovolit.

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - Fotoexpedice, Lofoty

 

Zajímají mě Jardovy workshopy

 

  • Když to vezmeme trochu techničtěji, jak pracujete s nastavením fotoaparátu a objektivu? Co je největším oříškem při focení polární záře?

Nastavení se pochopitelně odvíjí od toho, jestli fotíme přímo ve městě, poblíž města nebo vyloženě v přírodě, kde okolo není žádné světlo. Kritické je v takové situaci ostření, protože není na co ostřit. Když máme světlo města někde v dálce za zády, otočíme objektiv o 180°, zaostříme, poté ostření vypneme a vrátíme se do výchozí pozice. Co se týče samotné expozice, velkou výhodu mají vysoce světelné objektivy. Když máš sklo f/1.4 nebo f/1.8, je to mnohem lepší jak z pohledu ostření, tak i samotné expozice. Vysoká clonová čísla stejně moc nepoužíváme, protože by pak vycházely šílené ISO hodnoty. Citlivost nejčastěji používáme mezi ISO 800 až ISO 1600 a časy podle toho, jak výraznou polární záři chceme mít. Od časů v jednotek sekund až po časy v desítkách sekund.

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - Fotoexpedice, Laponsko - polární záře

 

  • Řada lidí zimu nemusí, a i po fotografické stránce to často berou jako nudu nebo něco, čemu je lepší, se vyhnout. My ale víme své! Co tě na zimě nejvíc baví a jakým dalším fotografickým tématům se v Laponsku kromě polární záře věnujete?

Je to hodně o krajině, ale taky dost o detailech. Podle toho, kde zrovna jsi, tak najdeš spoustu jiných, zajímavých témat. Fotíme také lidi, například domorodé Sámy, kteří si k tomu ještě vezmou to své tradiční oblečení, co už normálně nenosí. Pak se tam dají fotit sobi. Mají je tam rozdělené do tří velkých výběhů podle toho, jestli chceš spíš plachá zvířata a nebo to máš raději hodně na divoko. Takže ono to není pouze o té fotce, ale je to současně i velký zážitek. Moc mě tam baví také světlo. Slunce tam v tuhle dobu vychází mezi 10 a 11 hodinou a zapadá ve 4 odpoledne. To je dost krátký den a dlouhý východ i západ. Celou denní dobu je nádherné světlo, dlouhé stíny, krásná světelná atmosféra. Úplně tam chybí to (pro fotografa tak otravné) poledne. A i když je den a jsi zrovna někde v údolí, kolikrát sluníčko celý den vlastně vůbec nevidíš. Krásně se tam fotí celý den i noc. Pro zimní krajinku super, pro polární záři ideální – a je vlastně pak jedno, kdy se objeví. 

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - Fotoexpedice, Lofoty

 

  • Jaký je tvůj oblíbený workshop nebo oblíbená místa, kam se rád vracíš? Co fotíš osobně nejraději?

Ono se to odvíjí hodně od kurzů, které s FotoŠkoda pořádáme. Baví mě noční fotografie, kterou děláme v průběhu celého roku, takže jedním z mých nejoblíbenějších témat je Kurz noční fotografie, fotili jsme také z pražských věží, což je super věc. Pak máme různé specialitky jako například Focení v kostele duchů. To je kostel v Lukové, kde jsou vyrobeny ze sádry postavy původních obyvatel. Jsou to vlastně takoví duchové a má to unikátní atmosféru a je to hodně zábavné. Další specialitou a mým oblíbeným žánrem jsou západy a východy slunce. Hlavně přes léto je to nářez! Vyfotíme západ, pak se doslova pár hodin prospíme a jde se fotit východ. Dopoledne ještě editujeme fotky. Strašně náročná disciplína, možná ta nejtěžší, ale pořád mě baví.

K mým oblíbeným místům patří určitě Lofoty nebo Laponsko, prostě ten sever. Pak to miluji v Kostarice nebo v Barmě – kam se ale teď nesmí. Fotím hodně různých žánrů, mám rád, když je to pestré. V posledních letech jsem začal tíhnout k focení zvířat a přírody celkově, což je nejspíš hodně dáno i tím, že dost cestuji. Focení krajinek, města a památek je fajn, ale musíš si to všechno „vyčekat, vystát a vychodit“. Oproti tomu zvířátka jsou víc o adrenalinu, je to asi i těžší ale o to zábavnější. Člověka na tom možná tolik láká ten „lovecký“ pud.

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - Zimní fotografie, Praha

 

  • Jakou používáš foto techniku – fotoaparát, objektivy? A využiješ třeba i nějaké foto filtry pro zimní focení?

Prošel jsem celou řadou fotoaparátů a značek. Úplně první fotky jsem dělal ještě jako kluk analogem. Svůj první foťák jsem měl už v roce 1980. Později jsem se věnoval spíš obchodu a podnikání, fotka šla na dlouhou dobu stranou. K focení jsem se vrátil v roce 2004 už v nastupující éře digitálu. Tehdy jsem si pořídil svůj první digitál: EVF Olympus WZ 8080. Byl to světelný ultrazoom se širokým počátečním ohniskem. Na svou dobu super stroj. Pak jsem měl celou řadu Nikonů, od Nikon D70 až po Nikon D750. Před pár lety jsem se vrátil zase k Olympusu, přesněji k OM Systemu. Tohle rozhodnutí jsem z velké míry udělal i ze zdravotních důvodů. Už mě prostě nebavilo, tahat pořád ty hrozný váhy, digitální zrcadlovky a k tomu těžká skla. Objektivů mám víc, ale v poslední době používám vlastně jen 2 typy – širokáč a tele. Ve fotobatohu mám nejčastěji 2 těla OM System, pak objektiv 8-25 mm f/4,0 což je ekv. 16-50 mm a jako dlouhé sklo mám „Gandalfa“ 150-400 mm f/4,5. Pak mám ještě 40-150 mm f/4,0ekv. 80-300 mm (po přepočtu). Když chci jít fakt hodně nalehko, vezmu si 12-100 mm f/4.0 PRO což je ekv. 24-200 mm. Na cesty úplně ideální objektiv.

Běžně používám polarizační filtry a hodně i vestavěné ND filtry a eventuelně silnější ND2000 v magnetickém provedení. Konkrétně při focení polární záře jsme filtry používali hlavně ve městě, když jsme se pohybovali v oblastech se světelným smogem. Konkrétně night sky filtr, který odfiltruje modré spektrum. Jinak přímo na focení polární záře filtry nejsou třeba.

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - Zimní fotografie, Praha img2

 

YouTube FotoŠkoda: Stream s Jardou 23/01/24

 

  • Teď trochu trendy téma: Jaký máš názor na umělou inteligenci a její propojení s fotografií? Nevezme nám fotografům AI práci? 

Jo, vyzkoušel jsem si to taky, nechal jsem si vytvořit nějaký fotky přes AI, abych vědět o čem to je a jak to funguje. Ale spíš k tomu přistupuji neutrálně, nejsem žádný ortodoxní typ. AI tady je a bude a určitě jí bude čím dál víc. Bude mít dosah i ve fotografii, to bez diskuze. Na druhou stranu, když občas vidím - i v rámci nějakých kurzů, co se všechno s fotografiemi páchá, tak pro některý lidi bude zase jen další usnadnění toho, co už dlouho dělají. AI mi přijde zajímavá, ale že bych jí začal sám nějak aktivně používat, to asi ne. Mám kamarády fotografy, co AI již běžně využívají a v principu s tím vůbec nemám problém. Vadí mi ale, když tu technologii někdo použije a pak to ani nepřizná, což se děje a hodně. Když už využívám ke své tvorbě umělou inteligenci, mělo by to být označeno jako „AI“. Ve správných rukách bude AI skvělý pomocník a ve špatných rukách tragédie. Tak je to ale se vším. 

 

Jaroslav Hora (ilustrační fotografie) - Zimní fotografie, Praha "mini"

 

  • Co pro tebe fotka znamená? Proč sis vybral právě focení?

Dobrá otázka! Proč lidi fotí? Často nejspíš proto, aby měli nádherný fotky. Paradox je, že já nefotím proto, abych měl nádherný fotky, fotím hlavně pro ty zážitky, pro tu cestu, než vůbec fotka vznikne. Nejvíc mě baví ten samotný proces, ne fotka samotná. Jasně, když se fotka ještě navíc povede, super. Ale to je pro mě spíš jen takový příjemný bonus. Nejvíc mě na tom baví to hledání – hledání motivu, scény, ideálního místa, světla, tvorba kompozice.

 

  • Jardo, děkuji moc za rozhovor.

    Ještě doplním, že příští úterý, tj. 23. 1. 2024 od 18:00 bude s Jardou stream na našem YouTube kanále. Nezapomeňte si poznamenat do kalendáře! A pokud vás to rovnou láká někam vyrazit, prohlédněte si nabídku expedic, které ve spolupráci s Jardou pořádáme. 

Expedice Czech Photo Travel & FotoŠkoda


Více o Jardovi na: www.horuseye.cz

OM SYSTEM TG-7 červený

12 Mpx snímač 1/2.3" BSI CMOS, vodotěsnost do hloubky 15 m, ohnisko 25-100 mm (ekvivalent 35mm), 4x optický zoom

14 490,-
OM SYSTEM OM-1 MARK II
OM SYSTEM OM-1 MARK II - tělo

Vestavěný přechodový neutrální šedý filtr, Pětiosá stabilizace s kompenzací 8,5 EV, Automatické zaostřování s AI detekcí subjektů

54 990,-
OM SYSTEM TG-7 černý

12 Mpx snímač 1/2.3" BSI CMOS, vodotěsnost do hloubky 15 m, ohnisko 25-100 mm (ekvivalent 35mm), 4x optický zoom

14 490,-

Související články

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii roste

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii roste

Diskuze

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...