MgA. Jan Svatoš
Režisér a fotograf
MgA. Jan Svatoš 1984* - je absolventem katedry fotografie na FAMU , FSV Univerzity Karlovy a FAMO v Písku. Je držitelem prestižní ceny JADE KUNLUN Special Jury Award, kterou mezinárodní porota ocenila jeho film divoČINY. Je autorem více než 9 dokumentárních filmů, z nichž většina soutěžila na mezinárodních filmových festivalech. Mezi nejúspěšnější snímky patří Africa obscura a divoČINY (oba oceněny trojnásobně). V roce 2010 uspořádal fotografickou expedici Fotografické návraty, během které fotografoval v nehostinných končinách severní Keni starou analogovou technikou a vyvolával filmy v přenosné temné komoře. V současnosti pracuje na novém nezávislém mezinárodním filmovém projektu Archa světel a stínů, kvůli kterému se setkal se světově uznávaným režisérem Wernerem Herzogem.
Jeho filmy se vyznačují hlubokým a dlouhodobým zájmem o vybrané téma, které poodkrývá v nových a často překvapivých souvislostech. Prostřednictvím svých filmů se snaží o boření kulturních i společenských stereotypů. Dlouhodobě spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem.
Specializace
- Dokumentární kinematografie, černobílá fotografie, historie fotografie a dokumentární etika.
Spolupráce s Centrem Fotoškoda
Spolupráce s Centrem Fotoškoda začalo v roce 2010 podporou expedice Fotografické návraty. V návaznosti na nový celovečerní film ARCHA SVĚTEL A STÍNŮ je FotoŠkoda dokonce jedním z hlavních partnerů. Jan Svatoš je také pravidelným hostem FotoFestu. V současnosti ve spolupráci s FotoŠkoda chystá i fotografické kurzy zaměřené především na kreativitu.
Vzdělání
- FAMU – obor fotografie
- Fakulta sociálních věd univerzity Karlovy – žurnalistika
- Filmová Akademie Miroslava Ondříčka – obor dokumentární tvorba
Fotografická a filmová technika
- Analogová: 16 mm Bolex RX5, Mamiya RB67, Sinar (velkoformát)
- Digitální: Canon EOS 5D Mark III, XF 300
- Software: Zoner Photo Studio
Tvorba, výstavy, projekty, soutěže
Jako fotograf vystavoval doposud na více než 25 samostatných či společných výstavách. Např.
- „Zrození filmové Afriky“ (Ambasáda USA, Praha)
- „NaturVision“ (Neuschonau, Německo)
- „Africa obscura“ (výstavní turné; USA, Česká republika: Praha, Brno,…)
- „Dvě tváře Prahy“ (Václavské náměstí, Praha)
- „Lidice″ (památník Lidice)
Režijní filmografie
- Archa světel a stínů (2016)- připravovaný celovečerní dokument, produkce Jan Svatoš
- Lekce divokosti (2015) - dokument (26’), produkce Česká televize
- Causa Carnivora (2015) – dokument (26’), produkce Hnutí DUHA Olomouc
- Velké losování (2014) - dokument (26’), produkce Česká televize
- divoČINY (2013) – dokumentární esej (52‘), koprodukce Česká televize, FAMO a Jan Svatoš
- Už nechytám vodu z okapu (2013) – dokument (26‘), produkce Česká televize
- Afropolis (2012) – dokument (26‘), koprodukce Česká televize a Jan Svatoš
- Nikdo se neptal (2012) – studentský film, dokument (18‘), produkce FAMO
- Africa obscura (2010) – filmový debut, dokument (52´), koprodukce Česká televize a Jan Svatoš
- Pochod smrti (2010) – videoart (5´), uveden na FAMUFESTU
Reference
- Český rozhlas, Česká televize, Geografický magazín KOKTEJL, magazín Xantypa
- Spolupracuje s mnoha neziskovými organizacemi doma i v zahraničí – např. s David Sheldrick Wildlife Trust, Kenya Wildlife service (Keňa) či Safari Museem (USA).
- Úzce spolupracuje s mezinárodním festivalem NaturVision, ve kterém zasedal jako člen poroty.
Ocenění
- Special Jury Award - cena polského ministerstva kultury a národního dědictví na festivalu International Nature Film Festival v Lodži (Polsko, 2015)
- Special Jury Award “Jade Kunlun” v Číně (World Mountain Film Festival, 2014)
- cena studentské poroty MFF Life Sciences v Praze (2014)
- cena za nejlepší scénář (MFF EKOFILM, 2011)
- vítěz v kategorii “Svět přírody” T-film (Ostrava, 2015)
- cena za 2. místo v kategorii TV dokument (MFF TOURFILM, Karlovy Vary, 2011)
- cena za 3. místo (MFF OUTDOOR FILMS, Praha, 2011)
Fotografické kurzy
Workshopy a kurzy Jana Svatoše, absolventa nejprestižnější tuzemské fotografické školy FAMU, se vyznačují originálními zadáními zaměřenými převážně na rozvíjení creativity a zdokonalování fotografického vidění. Velké oblibě se těší např. zadání „fotografování bez fotoaparátu“ nebo „digitální (s)poušť“.