Řada bezzrcadlovek Fujifilm začínající písmeny X-T patří k těm nejoblíbenějším. Model X-T2 je naprostá špička ve své třídě a X-T20 je v podstatě jen o trochu zjednodušený. Pokud se vám líbí retro design připomínající vlastně malou zrcadlovku a ani jeden ze jmenovaných modelů pro vás není tím pravým, protože byste chtělo co nejjednodušší přístroj pro rodinné focení, je tu pro vás právě Fuji X-T100.

Hodnocení odborníka 80%

• perfektní kvalita obrazu i na vyšších ISO
  • bezkonkurenční barevné podání
  • kovové tělo
  • 4K funkce
  • kvalitní elektronický hledáček
  • dotykový displej
  • není moc vhodný na focení rychlých akcí

Co je nového

Autofokus

Systém automatického ostření patří k těm nejdůležitějším. Jeho funkčnost do velké míry určuje, pro koho, nebo spíše pro jaký styl focení bude přístroj vhodný. Model X-T100 má celkem 91 ostřicích bodů, těch s fázovou detekcí je celkem 35 a znamená to, že by měl být tedy dobrý při zaostřování na pohybující se objekty. Ještě se k tomu vrátím v odstavci věnovanému přímo autofokusu.

Výklopný dotykový displej

Fuji X-T100 je nově vybavený dotykovým displejem, což pokládám za ohromnou výhodu. Dotykový displej totiž funguje třeba také pro volbu AF bodu v případě, že fotíte přes hledáček a funguje to opravdu hezky. Velkou výhodou je ale také to, že je displej výklopný. Ovšem nikoliv pouze kolem podélné osy zadní strany přístroje, ale také podle té svislé. Tohle řešení je velice neobvyklé a pokládám ho za velice praktické.

Další novinky

• rychlost sériového snímání je nyní s el. závěrkou až 6 sn/s a to včetně automatického ostření
  • 4K video v 15 sn/s
  • 4K funkce (dodatečné zaostření, rychlé sériové snímání)

Design, ergonomie, menu a ovládací prvky

Na rozdíl od vyšších modelů řady X-T nenajdeme na horní straně přístroje volič pro nastavení expozičních časů. Najdeme zde klasický volič režimů, jak u naprosté většiny jiných fotoaparátů, take přechod z jiného modelu bude o to jednodušší. Navíc máte k dispozici dva otočné voliče (ten na zadní straně je umístěn na dohmat od toho horního a je orientován překvapivě na výšku), kterými nastavujete čas, clonu, nebo korekci expozice. Zajímavým řešením je třetí otočný volič na opačném konci horní strany (tedy z našeho pohledu vlevo od hledáčku). Slouží k rychlém přepínání mezi unikátními režimy simulace filmů.

Kvalita obrazu je důvod, který vás pro X-T100 přesvědčí v případě, že jste ještě nebyli pro Fuji rozhodnuti úplně na 100%. Totiž jestli Fuji v něčem vyniká nad ostatními značkami, je to právě kvalita fotek. Přesněji řečeno unikátní barevné podání.

Je normální, že v podstatě všichni výrobci digitálních fotoaparátů umožňují uživateli nastavit parametry výsledné fotky (jas, kontrast, sytost barev, ostrost, projasnění stínů a podobně).

Fuji nabízí něco podobného, jmenuje se to Simulace filmu. Trochu vysvětlím pro ty, kteří už nepamatují éru fotografických filmů. Společnost Fujifilm (jak konec konců název sám napovídá…) se odedávna zabývala výrobou fotografických a filmařských materiálů. V jejich nabídce byla velká spousta filmů, které byly mezi fotografy velice oblíbené pro své specifické barevné podání. Například film Fuji Velvia je perfektní na focení krajiny, má hodně saturované barvy a je docela kontrastní. Naproti tomu film Astia podával barvy daleko jemnější, film Acros byl zase legendárním černobílým materiálem...

No a společnost Fujifilm dokázala tohle specifické barevné podání převést do algoritmů, které se používají ve foťácích. Znamená to tedy, že pokud si zvolíte simulaci některého z oblíbených filmů, dostanete fotku s velice podobnými barvami, jako by byla focena na skutečný film. Tohle je jedna z nejsilnějších stránek bezzrcadlovek Fujifilm, simulace filmu si můžete zvolit dokonce i ve středoformátovém přístroj Fuji GFX 50s.

Musím podotknout, že simulace filmu se samozřejmě projeví pouze v hotovém JPEGu, pokud fotíte do RAWu, máte smůlu a jste odkázáni na svou šikovnost při zpracování a nebo na různé presety, které může nabízet váš software na zpracování RAWů.

Šum při vysokých citlivostech

Mohu bez obav a s klidem na duší říci, že při redukci šumu nastavené na střední, tedy nulovou hodnotu, není šum ŽÁDNÝM problémem dokonce ani při nastavení nejvyšší citlivosti - dá se zvýšit až na 51 200. To už je samozřejmě softwarově zesíleno, nejvyšší nativní citlivost snímače je ISO 12 800 a je bez problémů použitelná. Redukci šumu bych asi ještě trochu ubral, protože jsou docela vyžehlené detaily, ale opět musím zopakovat perfektní barevnost dokonce i při těch nejvyšších citlivostech.

Autofokus, rychlost a spolehlivost

Celkem 91 zaostřovacích bodů, to je úctyhodné číslo, ale důležité je, že 35 z nich funguje na bázi fázové detekce. AF body s fázovou detekcí jsou totiž potřeba k tomu, aby dobře fungovalo průběžné zaostřování. S kontrastním ostřením musí foťák neustále přeostřovat tam a zpět a to průběžné ostření prakticky znemožňuje.

Samozřejmě nejspolehlivější bylo zaostřování jedním AF bodem, ale i při nastavení různě velkých skupin se autofokus chytal poměrně dobře. Popravdě ale musím říci, že dokonalý nebyl, například při špatných světelných podmínkách mu správné zaostření trvalo relativně dlouho.

Zkoušel jsem také to, jak si poradí s automatickou volbu AF bodu při průběžném ostření. Ne, že by byl tenhle režim nějak zvlášť užitečný, ale některé foťáky v tomto nastavení dokážou dobře sledovat pohybující se objekt. Nevím, jestli byla chyba na mé straně (řekl bych, že ne… :), ale tady AF vůbec nevěděl, jak se rozhodnout. Neustále přeostřoval a AF body poskakovaly po displeji z místa na místo. Takže tenhle režim bych raději nedoporučoval. Ale stačí jen zvolit skupinu bodů a už to fungovalo lépe.

Konektivita

X-T100 umožňuje připojení chytrých zařízení pomocí Bluetooth. Díky spárování chytrého mobilu a foťáku tak udržujete spojení prakticky neustále, když se tato dvě zařízení nacházejí v dosahu.

Nová aplikace Fujifilm Camera Remote umožňuje stahování fotek (to ale funguje i na pozadí), nebo třeba dálkové ovládání foťáku včetně nastavování důležitých parametrů.

• 24,3 Mpx (APS-C) CMOS snímač
  • X-Processor
  • bajonet FUJIFILM X mount (pro objektivy Fujinon XF)
  • 91 ostřicích bodů (35 s fázovou detekcí)
  • EVF hledáček o rozlišení 2,36M bodů
  • 3,0" LCD displej
  • systémová patice pro externí blesk
  • citlivost 200–12 800 ISO (rozšiřitelná až 100–51 200 ISO)
  • tlačítka Fn a Q pro přímou volbu nastavení menu snímání
  • režim simulace filmu
  • video ve 4K
  • Bluetooth

Fujifilm X-T100 je malá bezzrcadlovka, která designem nijak nevybočuje z řady ostatních modelů X-T. Má jednoduché ovládání, vyzdvihl bych především dotykový displej, který slouží i jako touch-pad pro volbu zaostřovacího bodu a navíc je výklopný ve dvou rovinách. Patrně nejsilnější stránkou je špičková kvalita obrazu, která je vlastní i ostatním bezzrcadlovkám Fuji. Jestliže vám tedy jde především o kvalitu fotek, ale jinak nemáte na foťák nijak vysoké nároky, je pro vás Fujifilm X-T100 vhodnou volbou. Recenzoval Luděk Bouška

Recenze: SONY FE 16-25 mm f/2,8 G

Recenze: SONY FE 16-25 mm f/2,8 G

25. 4. 2024