Filmové fotoaparáty Harman
Nakupte chytře
Dostupnost
Značka
Cena
Otvor (clonové číslo)
Počet snímků na filmové políčko
Ohnisková vzdálenost
Proč u nás nakupovat
& půjčovna
online
Filmové fotoaparáty Harman
V nabídce klasických filmových (analogových) fotoaparátů naleznete jednooké zrcadlovky, jednorázové fotoaparáty, hledáčkové dálkoměry, střední formát a široký výběr doplňků. Pro uvedené fotoaparáty máme v nabídce bohatý výběr filmů vhodné pro každou příležitost. Filmové (analogové) fotoaparáty lze rozdělit dle použitého filmového materiálu (např.: kinofilm, svitek, planfilmy, polaroid) i dle konstrukce (např.: jednorázový kompakt, dálkoměr, jednooká zrcadlovka, dvouoká zrcadlovka, měchová sklopka, kardan a další). Každá z těchto kategorií má své klady i zápory.
Jednorázový kompakt
Cenově dostupné jednorázové filmové fotoaparáty jsou vhodné pro ty uživatele, kteří fotografují zřídka kdy a spokojí se s prostým přístrojem, na němž pouze stisknou spoušť a převinou na nový snímek. Po vyfocení celého filmu se do laboratoře odnese film i s fotoaparátem. Fotoaparát není uzpůsoben k tomu, aby byl opětovně použit a po vyjmutí filmu se může vyhodit. Jednorázovky jsou vyráběny v několika provedeních (podvodní, podvodní s bleskem, na souš s bleskem).
Hledáčkový / dálkoměrný fotoaparát
Dálkoměr je zaostřovací mechanismus, který zobrazuje v hledáčku dva identické obrazy fotografovaného objektu – jeden z nich, závislý na přenosu pohybu z ostřícího prstence, je posuvný a ve chvíli, kdy dojde k přesnému překrytí, je zaostřeno. Tato pomůcka umožňuje fotografům dosáhnout ostrých snímků. z počátku byly fotoaparát a dálkoměr na sobě nezávislé a zjištěnou vzdálenost bylo třeba dodatečně nastavit na fotoaparátu. Teprve s příchodem fotoaparátu Leica II. došlo k propojení obou zařízení a vzniku dálkoměrných fotoaparátů. Výhodou dálkoměrných fotoaparátů jsou kompaktní rozměry, možnost výměny objektivů, manuální nastavení hodnot a tichý chod, díky nímž si je oblíbilo mnoho „nenápadných“ dokumentárních fotografů. Nevýhodou pak paralaxa a s ní spjatá nemožnost přesného komponování záběru obzvláště při fotografování na krátké vzdálenosti a nejkratší zaostřitelná vzdálenost zhruba od jednoho metru.
SLR (Single Lens Reflex) zrcadlovka
Jednooké zrcadlovky jsou konstrukčně řešeny tak, že skrze objektiv pronikají světelné paprsky na sklopné zrcátko (odtud také název zrcadlovky), od nějž se odrážejí, procházejí skrze pentagonální hranol a dopadají na matnici. Matnice pak fotografům umožňuje přesné přesné zaostření na konkrétní objekt. Při zdvižení zrcátka a otevření závěrky dopadají paprsky přímo na světlocitlivý materiál. Zdvižení a znovu opětovné položení zrcátka ovšem rozechvívá fotoaparát, a proto jsou problematické expoziční časy, delší než-li převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti objektivu. Stejně tak problematické jsou otřesy a chvění přenášené z ruky na tělo fotoaparátu. Tomu se snaží zabránit stabilizace obrazu. Postupem času byly původně zcela mechanické zrcadlovky automatizovány. Novodobé zrcadlovky tak umožňují automatické zaostřování, motorické převíjení i pohotovější kontinuální snímání. I nadále platí možnost výměny objektivů.
Střední formát
Doposud uváděné fotoaparáty byly voleny s ohledem na jednoduchost konstrukce a použitý filmový materiál. Téže konstrukce jako jsou u kinofilmu jsou i u středního formátu. Jistou výjimkou jsou jednorázové přístroje, které střední formát nemá (i když, z nedokonalosti plastových fotoaparátů těží kultovní přístroje LOMO). Výhodou středního formátu je větší rozlišení a obrazová plocha záběru a menší hloubka ostrosti při témže zorném úhlu objektivu. Nevýhodou pak větší rozměry a hmotnost.
V současné době nabízíme fotoaparáty značky Hasselblad, Mamiya a Voigtlander, které se od sebe liší především typem konstrukce. Zatímco Voigtlander je měchová sklopka s spřaženým dálkoměrem, Hasselblad a Mamiya jsou jednooké zrcadlovky s výměnnou optikou a možností připojení digitální stěny.
Polaroid
Polaroid a instantní materiál obecně, poskytuje, již od chvíle kdy byl vynalezen Edwinem H. Landem, „okamžitou fotografii“. Instantní film je speciální filmový materiál, který prostřednictvím fotografického přístroje poskytne hotový snímek během několika vteřin či minut. V instantním filmu jsou emulze a zpracovávající chemické látky obsaženy v obálce nebo na samotném fotografickém papíru. Expozice, vyvolání i kopie na speciální papír se odehrávají uvnitř těla fotoaparátu. Po expozici a vytvoření negativního obrazu je negativ stlačen s fotografickým papírem a chemickými reaktanty, závojové činidlo přenese negativní obraz do fotografického papíru, čímž vytvoří jeho pozitivní obtisk.
Fotoaparáty pro instantní materiál nabízí od několika výrobců Polaroid a Fujifilm, v obou případech se však jedná o hledáčkový fotoaparát s výsuvným objektivem. Tyto přístroje sice působí, v porovnání s trendy vyžadujícími kompaktnost fotoaparátů, neohrabaným dojmem, přesto se jedná o přístroj s překvapivě pohodlným držením.
FILM IS NOT DEAD
Ne všichni fotografičtí nadšenci patří mezi vyznavače digitální fotografie. Doby, kdy byly analogové fotoaparáty v každé domácnosti, sice minuly, ale přesto a nebo právě proto, že se nejedná o mainstream, zažívá analog jistou renesanci. Zatímco mladí buřiči dávají najevo svou odlišnost od společnosti a starší ročníky se drží analogu ze setrvačnosti, skalní analogisté, nedajíce dopustit na baryt, sborem pějí chválu filmovému zrnu. Filmové zrno vskutku stojí za to. Stačí se podívat na zvětšené fotografie. Tam, kde postrádají pixely na své digitální dokonalosti, má analog své nepravidelně rozmístěné zrno, a to a ni nemluvě o fascinující tonalitě černobílých i barevných fotografií. Zkrátka a dobře FILM IS NOT DEAD.
Také takhle mohou vypadat snímky pořízené a nalogovým fotoaparátem na klasický film
V nabídce klasických filmových (analogových) fotoaparátů naleznete jednooké zrcadlovky, jednorázové fotoaparáty, hledáčkové dálkoměry, střední formát a široký výběr doplňků. Pro uvedené fotoaparáty máme v nabídce bohatý výběr filmů vhodné pro každou příležitost. Filmové (analogové) fotoaparáty lze rozdělit dle použitého filmového materiálu (např.: kinofilm, svitek, planfilmy, polaroid) i dle konstrukce (např.: jednorázový kompakt, dálkoměr, jednooká zrcadlovka, dvouoká zrcadlovka, měchová sklopka, kardan a další). Každá z těchto kategorií má své klady i zápory.
Jednorázový kompakt
Cenově dostupné jednorázové filmové fotoaparáty jsou vhodné pro ty uživatele, kteří fotografují zřídka kdy a spokojí se s prostým přístrojem, na němž pouze stisknou spoušť a převinou na nový snímek. Po vyfocení celého filmu se do laboratoře odnese film i s fotoaparátem. Fotoaparát není uzpůsoben k tomu, aby byl opětovně použit a po vyjmutí filmu se může vyhodit. Jednorázovky jsou vyráběny v několika provedeních (podvodní, podvodní s bleskem, na souš s bleskem).
Hledáčkový / dálkoměrný fotoaparát
Dálkoměr je zaostřovací mechanismus, který zobrazuje v hledáčku dva identické obrazy fotografovaného objektu – jeden z nich, závislý na přenosu pohybu z ostřícího prstence, je posuvný a ve chvíli, kdy dojde k přesnému překrytí, je zaostřeno. Tato pomůcka umožňuje fotografům dosáhnout ostrých snímků. z počátku byly fotoaparát a dálkoměr na sobě nezávislé a zjištěnou vzdálenost bylo třeba dodatečně nastavit na fotoaparátu. Teprve s příchodem fotoaparátu Leica II. došlo k propojení obou zařízení a vzniku dálkoměrných fotoaparátů. Výhodou dálkoměrných fotoaparátů jsou kompaktní rozměry, možnost výměny objektivů, manuální nastavení hodnot a tichý chod, díky nímž si je oblíbilo mnoho „nenápadných“ dokumentárních fotografů. Nevýhodou pak paralaxa a s ní spjatá nemožnost přesného komponování záběru obzvláště při fotografování na krátké vzdálenosti a nejkratší zaostřitelná vzdálenost zhruba od jednoho metru.
SLR (Single Lens Reflex) zrcadlovka
Jednooké zrcadlovky jsou konstrukčně řešeny tak, že skrze objektiv pronikají světelné paprsky na sklopné zrcátko (odtud také název zrcadlovky), od nějž se odrážejí, procházejí skrze pentagonální hranol a dopadají na matnici. Matnice pak fotografům umožňuje přesné přesné zaostření na konkrétní objekt. Při zdvižení zrcátka a otevření závěrky dopadají paprsky přímo na světlocitlivý materiál. Zdvižení a znovu opětovné položení zrcátka ovšem rozechvívá fotoaparát, a proto jsou problematické expoziční časy, delší než-li převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti objektivu. Stejně tak problematické jsou otřesy a chvění přenášené z ruky na tělo fotoaparátu. Tomu se snaží zabránit stabilizace obrazu. Postupem času byly původně zcela mechanické zrcadlovky automatizovány. Novodobé zrcadlovky tak umožňují automatické zaostřování, motorické převíjení i pohotovější kontinuální snímání. I nadále platí možnost výměny objektivů.
Střední formát
Doposud uváděné fotoaparáty byly voleny s ohledem na jednoduchost konstrukce a použitý filmový materiál. Téže konstrukce jako jsou u kinofilmu jsou i u středního formátu. Jistou výjimkou jsou jednorázové přístroje, které střední formát nemá (i když, z nedokonalosti plastových fotoaparátů těží kultovní přístroje LOMO). Výhodou středního formátu je větší rozlišení a obrazová plocha záběru a menší hloubka ostrosti při témže zorném úhlu objektivu. Nevýhodou pak větší rozměry a hmotnost.
V současné době nabízíme fotoaparáty značky Hasselblad, Mamiya a Voigtlander, které se od sebe liší především typem konstrukce. Zatímco Voigtlander je měchová sklopka s spřaženým dálkoměrem, Hasselblad a Mamiya jsou jednooké zrcadlovky s výměnnou optikou a možností připojení digitální stěny.
Polaroid
Polaroid a instantní materiál obecně, poskytuje, již od chvíle kdy byl vynalezen Edwinem H. Landem, „okamžitou fotografii“. Instantní film je speciální filmový materiál, který prostřednictvím fotografického přístroje poskytne hotový snímek během několika vteřin či minut. V instantním filmu jsou emulze a zpracovávající chemické látky obsaženy v obálce nebo na samotném fotografickém papíru. Expozice, vyvolání i kopie na speciální papír se odehrávají uvnitř těla fotoaparátu. Po expozici a vytvoření negativního obrazu je negativ stlačen s fotografickým papírem a chemickými reaktanty, závojové činidlo přenese negativní obraz do fotografického papíru, čímž vytvoří jeho pozitivní obtisk.
Fotoaparáty pro instantní materiál nabízí od několika výrobců Polaroid a Fujifilm, v obou případech se však jedná o hledáčkový fotoaparát s výsuvným objektivem. Tyto přístroje sice působí, v porovnání s trendy vyžadujícími kompaktnost fotoaparátů, neohrabaným dojmem, přesto se jedná o přístroj s překvapivě pohodlným držením.
FILM IS NOT DEAD
Ne všichni fotografičtí nadšenci patří mezi vyznavače digitální fotografie. Doby, kdy byly analogové fotoaparáty v každé domácnosti, sice minuly, ale přesto a nebo právě proto, že se nejedná o mainstream, zažívá analog jistou renesanci. Zatímco mladí buřiči dávají najevo svou odlišnost od společnosti a starší ročníky se drží analogu ze setrvačnosti, skalní analogisté, nedajíce dopustit na baryt, sborem pějí chválu filmovému zrnu. Filmové zrno vskutku stojí za to. Stačí se podívat na zvětšené fotografie. Tam, kde postrádají pixely na své digitální dokonalosti, má analog své nepravidelně rozmístěné zrno, a to a ni nemluvě o fascinující tonalitě černobílých i barevných fotografií. Zkrátka a dobře FILM IS NOT DEAD.
Také takhle mohou vypadat snímky pořízené a nalogovým fotoaparátem na klasický film