Dostupnost
Značka
Cena
Bajonet
Bajonet
Bajonet je mechanizmus, kterým je objektiv připevněn k tělu. Jednotlivé typy bajonetů nejsou kompatibilní, takže tělo i objektiv musejí být vybaveny stejným typem bajonetu.
Objektiv pro formát
Objektiv pro formát
Objektivy pro velké snímače (fullframe, střední formát) jdou použít i na menších snímačích, pokud jsou vybaveny správným bajonetem. Naopak to není možné, protože objektivy určené pro malé snímače nejsou schopny vykreslit celou plochu větších snímačů.
Typ objektivu
Typ objektivu
Typ objektivu určuje základní zařazení objektivu a jeho vhodnost použití pro určitý žánr, nebo způsob fotografování.
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Minimální ohnisková vzdálenost určuje šíři záběru. Čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší je úhel záběru objektivu při použití na stejném fotoaparátu (stejné velikosti snímače).
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Maximální ohnisková vzdálenost určuje šíři záběru. Čím delší ohnisková vzdálenost, tím užší je úhel záběru objektivu (tím víc "přibližuje") při použití na stejném fotoaparátu (stejné velikosti snímače).
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Udává potřebný průměr filtru, který je na objektiv možno našroubovat.
Světelnost objektivu
Ohnisková vzdálenost (mm)
Zaostřování
Zaostřování
Objektivy vybavené automatickým zaostřováním (autofocus, AF) dokážou automaticky zaostřit jak na statický, tak na ohybující se objekt (při správném nastavené fotoaparátu), a nebo můžete zaostřovat ručně pomocí otáčení zaostřovacího prstence. Objektivy vybavené pouze manuálním zaostřováním (MF) jsou určeny spíše pro statické záběry, zaostřit můžete pouze ručně otáčením zaostřovacího prstence.
Optická stabilizace
Optická stabilizace
Optický stabilizátor objektivu umožňuje snížit pohybovou neostrost záběru způsobenou chvěním rukou fotografa při použití delších expozičních časů. Nedokáže ale nahradit stativ.
Typ fotoaparátu
Typ fotoaparátu
Výměnné objektivy určené pro zrcadlovky je obvykle možné za použití vhodné redukce použít i na modernějších bezzrcadlovkách. Ale objektivy určené pro bezzrcadlovky nejdou na zrcadlovkách použít nikdy kvůli konstrukční odlišnosti.
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Světelnost objektivu se nemění ani při změně ohniskové vzdálenosti, tedy při zazoomování.
Odolnost proti povětrnostním vlivům
Hmotnost objektivu (g)
NIKON Z 24-120 mm f/4 S
- Nikon objektiv bajonet Z / full-frame formát
- Světelnost f/4, rozsah clon: f/4 až f/22
- 3× ED a 3× asférické prvky (ASPH)
NIKON Z 24-70 mm f/2,8 S
- Prémiový zoomový plnoformátový (full frame/FF) objektiv z nové řady objektivů Nikkor Z
- Velký bajonet Nikon Z - konstrukce objektivu není omezena menším bajonetem
- Světelnost f/2,8
NIKON Z 50 mm f/1,8 S
- Špičková kvalita obrazu v celé ploše snímku dalece převyšuje možnosti konvenčních...
- Skvěle korigovaná chromatická aberace
- Odolnost proti stékající vodě a vnikání prachu
NIKON Z 180-600 mm f/5,6-6,3 VR
- Bajonet Nikon Z / full frame
- Ohnisko 180 – 600 mm (FX)
- Úhel záběru: 13°40? až 4°10? (full frame)
NIKON Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro
- Bajonet Z-Mount
- Formát objektivu FX
- Rozsah clony: f / 2,8 až f / 32
NIKON Z 28-400 mm f/4-8 VR
- Pro full frame senzor / 28-400 mm / clona f/4,0 – 8,0
- Širokorozsahový s 14,2× optickým zoomem
- Krokový motor automatického ostření STM
NIKON Z DX 24 mm f/1,7
- Bajonet Z / pro DX (crop) senzory
- Ohnisko 36 mm (ekv. 35 mm)
- Úhel záběru cca 62°
NIKON 35 mm f/1,8 AF-S G DX
- Pevné ohnisko 35 mm (52 mm ekv. ke kinofilmu-full frame)
- Vysoká světelnost f/1,8 (min. clona f/22)
- Ostrá kresba, asférický člen pro minimum aberace
NIKON Z 70-200 mm f/2,8 VR S
- Vynikající optická kvalita díky ED, Asférickým a SR členům
- ARNEO a Nano Crystal krycí vrstvy pro snížení nežádoucích odrazů a závoje
- Objektiv se perfektně hodí jak pro video, tak fotografii
NIKON Z 40 mm f/2
- Ohnisko 40 mm a světelnost f/2
- Určeno pro Nikon Z bajonet
- FX formát snímače / na DX formátu ohnisko ekv. 60 mm
NIKON Z DX 12-28 mm f/3,5-5,6 PZ VR
- Nikon bajonet Z pro APS-C senzory
- Rozsah clon f/3,5-5,6 až f/16-25
- 18–42 mm (ekvivalent 35 mm/full frame)
NIKON 10-20 mm f/4,5-5,6G VR AF-P DX
- širokoúhlý objektiv s rozsahem ohnisek 10-20mm pro DX formát zrcadlovek (APS-C)
- světelnost f/4.5-5.6
- vestavěná stabilizace
NIKON Z 35 mm f/1,8 S
- pro nové mirrorless Nikon Z6 a Z7
- minimalizace sagitální komy
- dva optické členy ze skla ED a tři asférické optické členy, plovoucí optické členy
NIKON Z 85 mm f/1,8 S
- Perfektní volba pro portrétní fotografii
- Optická soustava obsahuje 2 ED členy a nese Nano Crystal krycí vrstvy
- Jemné a priřozené podání rozostřeného pozadí díky 9 lamelové cloně
NIKON 40 mm f/2,8 G MICRO AF-S DX
- Makroobjektiv formátu DX s ohniskovou vzdáleností 40 mm (ekvivalent u kinofilmu a...
- Vysoká světelnost f/2,8.
- Měřítko zobrazení 1:1 pro makrosnímky v životní velikosti.
NIKON 70-300 mm f/4,5-5,6 E ED VR AF-P
- Teleobjektiv pro FX (full frame) DSLR
- Elektromagnetická devítilamelová clona
- Konstrukce odolávající klimatickým vlivům
LENSBABY Sweet 22 pro Nikon Z
- Pancake objektiv s pevným zaostřením a pevnou clonou pro full frame
- Vysoký ohniskový kontrast s snovým rozmazáním
- 33 mm ekvivalent na senzorech APS-C
NIKON Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR
- Širokorozsahový 7,8× zoom objektiv
- Bajonet Z / formát DX
- 18-140 mm / 27-210 mm ekvivalent 35 mm
NIKON Z 14-30 mm f/4 S
- Extrémně širokoúhlý full frame zoomový objektiv s rozsahem 14 - 30 mm
- Pevná světelnost f/4
- Povrchová úprava členů Nano Crystal Coat
NIKON Z 17-28 mm f/2,8
- NIKKOR Z 17-28mm f/2.8 zoom objektiv
- Formát objektivu Nikon Z /Full-Frame
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
NIKON Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 DX
- Kompaktní teleobjektiv se zoomem: rychle zaostřující objektiv s rozsahem ohniskových...
- Nejkratší zaostřitelná vzdálenost pouze 0,5 m: umožňuje zaostřit na objekty, které jsou...
- Vestavěná redukce vibrací: umožňuje fotografovat s časy závěrky delšími až o 5 EV, než...
NIKON Z 20 mm f/1,8 S
- krajiny, noční panoramata i detailní záběry
- ostrý obraz až do krajů
- příkazový kroužek
NIKON Z MC 50 mm f/2,8 Macro
- Formát objektivu FX
- Bajonet Z-Mount
- Rozsah clony: f / 2,8 až f / 22
Proč u nás nakupovat
& půjčovna
online
Objektivy
Dvě základní dělená objektivů je jednoduché. Pevné objektivy a objektivy se zoomem (s proměnným úhlem záběru). V obou skupinách najdete širokoúhlé objektivy pro focení krajiny, architektury nebo interiérů, teleobjektivy na sport a přírodu, portrétní objektivy, makroobjektivy, objektivy pro natáčení videa a také nejrůznější kreativní a speciální objektivy.
Velmi důležitá je světelnost objektivu, která určuje vhodnost použití při špatném světle a možnost dosažení malé hloubky ostrosti.
Jak vybrat ten správný objektiv? Tady je malý rádce
Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou objektivů s pevným ohniskem je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost. Často se využívají pro svůj krásný bokeh (zjednodušeně jde o rozostření pozadí za objektem), který je skvělý pro fotografie jídla, portréty, momentky nebo street fotografii. Nevýhodou je, že se s ním nachodíte, protože si objekt nemůžete přiblížit pomocí zoomu.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru. Můžete tak mít jeden univerzální objektiv, který využijete jak na focení mlhy na druhé straně údolí, tak na kreativní focení portrétů. Zoom má velkou výhodou ve své univerzálnosti, často má ale menší světelnost a nedosáhnete tak efektivních detailů nebo rozostření pozadí.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
Tahák pro ohniskové vzdálenosti objektivů. 6 mm značí extra širokoúhlý objektiv, 1200 mm pak superzoom pro fotky na velkou dálku.
- Objektiv typu rybí oko ( ohnisková vzdálenost cca 6 - 15 mm) - pevné objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry achitektury, sportu nebo reportáží.
- Širokoúhlé objektivy (ohnisková vzdálenost cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Jak pochopit světelnost objektivu? Čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.
Jak vybrat ten správný objektiv? Tady je malý rádce
Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou objektivů s pevným ohniskem je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost. Často se využívají pro svůj krásný bokeh (zjednodušeně jde o rozostření pozadí za objektem), který je skvělý pro fotografie jídla, portréty, momentky nebo street fotografii. Nevýhodou je, že se s ním nachodíte, protože si objekt nemůžete přiblížit pomocí zoomu.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru. Můžete tak mít jeden univerzální objektiv, který využijete jak na focení mlhy na druhé straně údolí, tak na kreativní focení portrétů. Zoom má velkou výhodou ve své univerzálnosti, často má ale menší světelnost a nedosáhnete tak efektivních detailů nebo rozostření pozadí.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
Tahák pro ohniskové vzdálenosti objektivů. 6 mm značí extra širokoúhlý objektiv, 1200 mm pak superzoom pro fotky na velkou dálku.
- Objektiv typu rybí oko ( ohnisková vzdálenost cca 6 - 15 mm) - pevné objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry achitektury, sportu nebo reportáží.
- Širokoúhlé objektivy (ohnisková vzdálenost cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Jak pochopit světelnost objektivu? Čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.