Nakupte chytře
Dostupnost
Značka
Cena
Bajonet
Bajonet
Bajonet je mechanizmus, kterým je objektiv připevněn k tělu. Jednotlivé typy bajonetů nejsou kompatibilní, takže tělo i objektiv musejí být vybaveny stejným typem bajonetu.
Objektiv pro formát
Objektiv pro formát
Objektivy pro velké snímače (fullframe, střední formát) jdou použít i na menších snímačích, pokud jsou vybaveny správným bajonetem. Naopak to není možné, protože objektivy určené pro malé snímače nejsou schopny vykreslit celou plochu větších snímačů.
Typ objektivu
Typ objektivu
Typ objektivu určuje základní zařazení objektivu a jeho vhodnost použití pro určitý žánr, nebo způsob fotografování.
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Minimální ohnisková vzdálenost určuje šíři záběru. Čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší je úhel záběru objektivu při použití na stejném fotoaparátu (stejné velikosti snímače).
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Maximální ohnisková vzdálenost určuje šíři záběru. Čím delší ohnisková vzdálenost, tím užší je úhel záběru objektivu (tím víc "přibližuje") při použití na stejném fotoaparátu (stejné velikosti snímače).
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Udává potřebný průměr filtru, který je na objektiv možno našroubovat.
Světelnost objektivu
Ohnisková vzdálenost (mm)
Zaostřování
Zaostřování
Objektivy vybavené automatickým zaostřováním (autofocus, AF) dokážou automaticky zaostřit jak na statický, tak na ohybující se objekt (při správném nastavené fotoaparátu), a nebo můžete zaostřovat ručně pomocí otáčení zaostřovacího prstence. Objektivy vybavené pouze manuálním zaostřováním (MF) jsou určeny spíše pro statické záběry, zaostřit můžete pouze ručně otáčením zaostřovacího prstence.
Optická stabilizace
Optická stabilizace
Optický stabilizátor objektivu umožňuje snížit pohybovou neostrost záběru způsobenou chvěním rukou fotografa při použití delších expozičních časů. Nedokáže ale nahradit stativ.
Odolnost proti povětrnostním vlivům
Hmotnost objektivu (g)
VILTROX 16 mm f/1,8 AF pro Sony E
- Bajonet pro Sony E / full frame
- Světelnost f/1,8 až f/22
- Ultraširoký zorný úhel
7ARTISANS 15 mm f/4 pro Sony E
- Ohnisková vzdálenost: 15 mm
- Clonový rozsah: f/4 – f/22
- Bajonet: Sony E
7ARTISANS 10 mm f/2,8 Fisheye ED pro Sony E
- Objektiv typu „rybí oko“ (fish-eye)
- Pro bajonet Sony-E (Full frame)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
7ARTISANS 50 mm f/1,8 HD.MC pro Sony E (APS-C)
- Pro APS-C
- 80 mm (ekvivalent kinofilm)
- Rozsah clony: f / 1,8 až f / 16
7ARTISANS 7,5 mm f/2,8 II Fisheye pro Sony E (APS-C)
- Skvěle se hodí pro fotografii širokoúhlých záběrů s kreativní distorzí
- Plně manuální ostření i clona pomocí prstenců na objektivu
- Minimální zaostřitelná vzdálenost 12 cm
7ARTISANS 9 mm f/5,6 pro Sony E
- Ultraširokoúhlý objektiv pro full frame snímač
- Ideální pro fotografování interiérů, architektury i přírody
- Pro bajonet Sony E
7ARTISANS 25 mm f/0,95 pro Sony E (APS-C)
- 7Artisans 25 mm (37,5 mm ekv. 35 mm)
- Bajonet: Sony E / APS-C senzor
- Pro fotoaparáty Sony E
- −9 %
7ARTISANS 35 mm f/1,2 II pro Sony E (APS-C)
- Skvěle se hodí pro street, cestovní a portrétní fotografii
- Plně manuální ostření i clona pomocí prstenců na objektivu
- Světelnost f/1,4 se hodí pro
7ARTISANS 24 mm f/1,4 pro Sony E (APS-C)
- Bajonet: Sony E (APS-C)
- Širokoúhlý pevný objektiv
- Rozsah clony: f/1,4 až f/16
7ARTISANS 35 mm f/1,4 pro Sony E (APS-C)
- 7ARTISANS 35 mm s bajonetem Sony E
- Pro APS-C / ohnisko 56 mm ekvivalent 35 mm
- Rozsah clony: f/1,4 až f/16
VILTROX 20 mm f/2,8 AF STM pro Sony E
- Ultra-širokoúhlý objektiv s pevným ohniskem
- Pro full-frame snímač
- Tichý STM automatický ostřící motor
7ARTISANS 4 mm f/2,8 Fisheye Circular pro Sony E (APS-C)
- Bajonet Sony E / formát APS-C
- Ohnisko 6 mm = ekv. 35 mm
- Rozsah clon: f/2.8 až f/16
7ARTISANS 25 mm T1,05 Vision pro Sony E (APS-C)
- 7Artisans 25 mm T1.05 Vision Cine
- S bajonetem pro Sony E / APS-C
- Clona T1,05 až T16
VILTROX 13 mm f/1,4 AF pro Sony E (APS-C)
- Objektiv s bajonetem Sony E / formát APS-C
- Ohnisko 20 mm (ekvivalent 35 mm / full frame)
- Rozsah clony: f/1,4 až f/16
7ARTISANS 35 mm T1,05 Vision pro Sony E (APS-C)
- 7Artisans 35 mm T1.05 Vision Cine
- S bajonetem pro Sony E / APS-C
- Clona T1,05 až T16
7ARTISANS 50 mm T1,05 Vision pro Sony E (APS-C)
- 7Artisans 50 mm T1.05 Vision Cine
- S bajonetem Sony E / APS-C
- Clona T1,05 až T16
7ARTISANS 50 mm f/1,05 pro Sony E
- Vykrytí senzoru FF
- Rozsah clony: f / 1,05 až f / 16
- Dva prvky s extrémně nízkou disperzí
VILTROX 85 mm f/1,8 AF II STM pro Sony E
- Viltrox AF 85 mm f/1,8 FE II
- Bajonet Sony E / full-frame
- Rozsah clony: f/1,8 až f/16
7ARTISANS 35 mm f/0,95 pro Sony E (APS-C)
- Bajonet : Sony E (APS-C)
- Rozsah clony: f / 0,95 až f / 16
- Manuální ostření
7ARTISANS 50 mm f/0,95 pro Sony E (APS-C)
- 7Artisans 50 mm (75 mm ekv. 35 mm)
- Bajonet: Sony E (APS-C)
- Pro fotoaparáty Sony
7ARTISANS 60 mm f/2,8 Macro II pro Sony E (APS-C)
- Formát objektivu Sony E / APS-C
- Ohnisko 96 mm (ekvivalent 35 mm)
- Bezaretační plynulá clona
7ARTISANS 35 mm f/5,6 Pancake pro Sony E
- Reportážní ohnisko
- f / 5,6 Konstantní clona
- 2 čočky s extrémně nízkou disperzí ED
7ARTISANS 12 mm f/2,8 II pro Sony E (APS-C)
- Ultra široký světelný objektiv
- Formát E-Mount objektiv / APS-C
- 18 mm (ekvivalent 35 mm)
7ARTISANS 18 mm f/6,3 II pro Sony E (APS-C)
- Vykrytí senzoru APS-C
- Ohnisko 27 mm (po přepočtu na kinofilm)
- Pevná clona f / 6,3
Proč u nás nakupovat
& půjčovna
online
Objektivy
Dvě základní dělená objektivů je jednoduché. Pevné objektivy a objektivy se zoomem (s proměnným úhlem záběru). V obou skupinách najdete širokoúhlé objektivy pro focení krajiny, architektury nebo interiérů, teleobjektivy na sport a přírodu, portrétní objektivy, makroobjektivy, objektivy pro natáčení videa a také nejrůznější kreativní a speciální objektivy.
Velmi důležitá je světelnost objektivu, která určuje vhodnost použití při špatném světle a možnost dosažení malé hloubky ostrosti.
Jak vybrat ten správný objektiv? Tady je malý rádce
Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou objektivů s pevným ohniskem je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost. Často se využívají pro svůj krásný bokeh (zjednodušeně jde o rozostření pozadí za objektem), který je skvělý pro fotografie jídla, portréty, momentky nebo street fotografii. Nevýhodou je, že se s ním nachodíte, protože si objekt nemůžete přiblížit pomocí zoomu.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru. Můžete tak mít jeden univerzální objektiv, který využijete jak na focení mlhy na druhé straně údolí, tak na kreativní focení portrétů. Zoom má velkou výhodou ve své univerzálnosti, často má ale menší světelnost a nedosáhnete tak efektivních detailů nebo rozostření pozadí.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
Tahák pro ohniskové vzdálenosti objektivů. 6 mm značí extra širokoúhlý objektiv, 1200 mm pak superzoom pro fotky na velkou dálku.
- Objektiv typu rybí oko ( ohnisková vzdálenost cca 6 - 15 mm) - pevné objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry achitektury, sportu nebo reportáží.
- Širokoúhlé objektivy (ohnisková vzdálenost cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Jak pochopit světelnost objektivu? Čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.
Jak vybrat ten správný objektiv? Tady je malý rádce
Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou objektivů s pevným ohniskem je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost. Často se využívají pro svůj krásný bokeh (zjednodušeně jde o rozostření pozadí za objektem), který je skvělý pro fotografie jídla, portréty, momentky nebo street fotografii. Nevýhodou je, že se s ním nachodíte, protože si objekt nemůžete přiblížit pomocí zoomu.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru. Můžete tak mít jeden univerzální objektiv, který využijete jak na focení mlhy na druhé straně údolí, tak na kreativní focení portrétů. Zoom má velkou výhodou ve své univerzálnosti, často má ale menší světelnost a nedosáhnete tak efektivních detailů nebo rozostření pozadí.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
Tahák pro ohniskové vzdálenosti objektivů. 6 mm značí extra širokoúhlý objektiv, 1200 mm pak superzoom pro fotky na velkou dálku.
- Objektiv typu rybí oko ( ohnisková vzdálenost cca 6 - 15 mm) - pevné objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry achitektury, sportu nebo reportáží.
- Širokoúhlé objektivy (ohnisková vzdálenost cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Jak pochopit světelnost objektivu? Čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.