Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Bajonet
Světelnost objektivu
Objektiv pro formát
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost
Max. ohnisková vzdálenost
Hmotnost (kg)
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Poměr zvětšení
Zaostřování
Optická stabilizace
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Olympus/Panasonic MFT
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Pentax K
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Sony E
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Canon EF
Dárek v hodnotě 650,-
adaptér T2 na tělo Nikon Z
Dárek v hodnotě 650,-
adaptér T2 na tělo Canon RF
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Sony E
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Olympus/Panasonic MFT
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Nikon F
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Nikon F
Dárek v hodnotě 650,-
adaptér T2 na tělo L-mount
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Canon EF-M
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Fujifilm X
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Sony A
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Samsung NX
+ 1 další
Dárek v hodnotě 650,-
adaptér T2 na tělo L-mount
Dárek v hodnotě 650,-
adaptér T2 na tělo Nikon Z
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Fujifilm X
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Sony A
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Samsung NX
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Pentax K
Dárek v hodnotě 550,-
adaptér T2 na tělo Canon EF
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru, narozdíl od objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Dělení zoomů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že zoom objektivy s vysokou světelností např. f/2,8 propouští relativně velké množství světla a jsou tedy vhodné pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, ale především v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné. Zoomy mají oproti pevným objektivům většinou horší světelnost, protože je jejich optická konstrukce mnohem složitější. Proto se jen zřídka vyskytují zoomové objektivy se světelností f/2 nebo ještě vyšší.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost, tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Mezi zoomové objektivy základní řady se řadí objektivy zakoupené v setu s levnější zrcadlovkou či bezzrcadlovkou. Přestože kvalitativně nijak nevynikají a poskytují výsledky jen mírně převyšující kompaktní fotoaparáty, začínajícím uživatelům vyhovují („kde není srovnání, není stížností“). Až zkušenější uživatel zpozoruje jisté nedostatky vlastní těmto sklům a nahradí svůj objektiv jiným, jenž lépe splňuje jeho potřeby. Zoomy základní řady mají obvykle horší světelnost, ne příliš rychlé zaostřování a jejich tělo bývá vyrobeno z plastu. Výhodou je ale nízká cena a také malé rozměry a nízká hmotnost.
Zoomové objektivy pro pokročilé poskytují v porovnání se „setovými“ lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Nebývají sice o mnoho světelnější, ale tento nedostatek často vyvažuje optická stabilizace. Uplatnění nalezne v rukou nadšeného fotoamatéra. Výhodou je také kvalitnější mechanické zpracování.
Profesionální zoomové objektivy jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a nabízejí přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou často utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám. Zpravidla mají také nejvyšší světelnost f/2,8.