Zoom objektivy Pentax a Ricoh

Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.

Bajonet

Arri PL (0)
Canon EOS (0)
Canon EOS M (0)
Canon EOS RF (0)
DJI řady DL/DL-S (0)
Micro 4/3 (0)
4/3 (0)
Fujifilm X (0)
Fujifilm G (0)
Hasselblad X (0)
Hasselblad H (0)
Leica L (0)
Leica M (0)
Leica S (0)
Mamiya 645 / Phase One (0)
Nikon Z (0)
Nikon 1 (0)
Pentax Q (0)
Olympus OM (0)
Samsung NX (0)
Sigma SA (0)
SONY A (DSLR/SLT) (0)
SONY E (NEX/ILCE) (0)
závit M39 (0)
závit M42 (0)

Světelnost objektivu

Typ objektivu

makro (0)
s centrální závěrkou (0)
s kontrolou perspektivy (0)
s proměnnou neostrostí (0)
teleobjektiv (0)
základní (0)
street/reportáž/dokument (0)

Min. ohnisková vzdálenost

Max. ohnisková vzdálenost

Hmotnost (kg)

Filtry (průměr v mm / aplikace)

Poměr zvětšení

Zaostřování

pouze manuální (0)

Optická stabilizace

PENTAX 645 33-55 mm f/4,5 FA AL1

PENTAX 645 33-55 mm f/4,5 FA AL

PENTAX 645 33-55 mm f/4,5 FA AL
  • středoformátový objektiv řady Pentax 645
  • zoom v rozsahu 33–55 mm (26–43,5 mm; 35 mm ekvivalent)
  • světelnost f/4,5 a max. clonové číslo f/32
54 490,-
Poslední kus
banner
PENTAX 60-250 mm f/4 DA* ED SDM2

PENTAX 60-250 mm f/4 DA* ED SDM

PENTAX 60-250 mm f/4 DA* ED SDM
  • Pro APS-C DSLR
  • Pevná světelnost f/4
  • Ohnisko 60-250mm (90-375mm ekvivalent kinofilmu)
39 990,-
Poslední kus
PENTAX 70-210 mm f/4 HD D-FA ED SDM WR3

PENTAX 70-210 mm f/4 HD D-FA ED SDM WR

PENTAX 70-210 mm f/4 HD D-FA ED SDM WR
  • K-Mount objektiv
  • Full-frame formát
  • Rozsah clony: f / 4 až f / 32
31 990,-
Poslední kus
PENTAX 70-200 mm f/2,8 HD D-FA* ED DC AW Silver Edition

PENTAX 70-200 mm f/2,8 HD D-FA* ED DC AW Silver Edition

PENTAX 70-200 mm f/2,8 HD D-FA* ED DC AW Silver Edition
  • Kruh obrazu pokrývá full-frame senzor
  • 3× poměr telezoomu (ekv. 107–307 mm pro APS-C)
  • Světelnost f/2,8 v celém rozsahu
55 990,-
PENTAX 11-18 mm f/2,8 HD DA* ED DC AW

PENTAX 11-18 mm f/2,8 HD DA* ED DC AW

PENTAX 11-18 mm f/2,8 HD DA* ED DC AW
Dárek

Dárek v hodnotě 2 790,-

ZEISS filtr UV 82 mm

35 590,-
banner
PENTAX 16-85 mm f/3,5-5,6 HD DA ED DC WR

PENTAX 16-85 mm f/3,5-5,6 HD DA ED DC WR

PENTAX 16-85 mm f/3,5-5,6 HD DA ED DC WR
  • Zoom objektiv 16–85 mm
  • Světelnost 3,5–5,6
  • Spolehlivá počasí odolná konstrukce
16 990,-
PENTAX 18-55 mm f/3,5-5,6 DA AL WR

PENTAX 18-55 mm f/3,5-5,6 DA AL WR

PENTAX 18-55 mm f/3,5-5,6 DA AL WR
  • Ohnisková vzdálenost 18–55 mm (27–82,5 mm ekvivalent kinofilmu)
  • Světelnost objektivu: f/3,5–5,6
  • Zorný úhel objektivu 76–29 stupňů
5 390,-
PENTAX 16-50 mm f/2,8 HD DA* ED PLM AW

PENTAX 16-50 mm f/2,8 HD DA* ED PLM AW

PENTAX 16-50 mm f/2,8 HD DA* ED PLM AW
Novinka
39 990,-
PENTAX 645 28-45 mm f/4,5 DA HD ED AW SR

PENTAX 645 28-45 mm f/4,5 DA HD ED AW SR

PENTAX 645 28-45 mm f/4,5 DA HD ED AW SR
  • 1. středoformátový objektiv se stabilizací obrazu (cca 3,5 EV kroky)
  • Ultra-širokoúhlý objektiv s 1,6× zoomem
  • 2 ELD členy
133 990,-
PENTAX 645 45-85 mm f/4,5 FA

PENTAX 645 45-85 mm f/4,5 FA

PENTAX 645 45-85 mm f/4,5 FA
  • Ohnisková vzdálenost 45–85 mm
  • Světelnost objektivu: f/4,5
  • Quick Shift Focus
66 990,-
PENTAX 70-200 mm f/2,8 HD D-FA* ED DC AW

PENTAX 70-200 mm f/2,8 HD D-FA* ED DC AW

  • Kruh obrazu pokrývá full-frame senzor
  • 3× poměr telezoomu (ekv. 107–307 mm pro APS-C)
  • Světelnost f/2,8 v celém rozsahu
60 990,-
PENTAX 150-450 mm f/4,5-5,6 HD D-FA ED DC AW

PENTAX 150-450 mm f/4,5-5,6 HD D-FA ED DC AW

PENTAX 150-450 mm f/4,5-5,6 HD D-FA ED DC AW
  • Kruh obrazu pokrývá full-frame senzor
  • 3× poměr supertele zoomu (ekv. 230–690 mm pro APS-C)
  • Vodě-odolná a prachutěsná konstrukce (21 chráněných spojů)
60 490,-
PENTAX 645 150-300 mm f/5,6 FA ED IF

PENTAX 645 150-300 mm f/5,6 FA ED IF

PENTAX 645 150-300 mm f/5,6 FA ED IF
  • Ohnisková vzdálenost 150–300 mm
  • Světelnost objektivu: f/5,6
  • SMC vrstvy
54 490,-
PENTAX 645 80-160 mm f/4,5 FA

PENTAX 645 80-160 mm f/4,5 FA

PENTAX 645 80-160 mm f/4,5 FA
  • Ohnisková vzdálenost 80–160 mm (ekvivalent kinofilmu: 64–128 mm)
  • Světelnost objektivu: f/4,5
  • Průměr filtrového závitu 77 mm
54 490,-
PENTAX 15-30 mm f/2,8 HD D-FA ED SDM WR

PENTAX 15-30 mm f/2,8 HD D-FA ED SDM WR

  • Ohnisková vzdálenost mm 15–30 mm
  • Popis konstrukce objektivu 18 členů v 13 skupinách včetně 3× ED a 1× asférický člen
  • HD a SP vrstvy
44 990,-
PENTAX 645 55-110 mm f/5,6 FA

PENTAX 645 55-110 mm f/5,6 FA

PENTAX 645 55-110 mm f/5,6 FA
  • Ohnisková vzdálenost 55–110 mm (ekvivalent kinofilmu 44–88 mm)
  • Světelnost objektivu: f/5,6
  • Quick Shift Focus
41 790,-
PENTAX 24-70 mm f/2,8 HD D-FA ED SDM WR

PENTAX 24-70 mm f/2,8 HD D-FA ED SDM WR

  • Atmosférickým vlivům odolná konstrukce (rozumí se déšť, vlhko i prašné a písečné...
  • optický zoom 24–70 mm
  • clona f/2,8–f/22
35 790,-
PENTAX 50-135 mm f/2,8 DA* ED SDM

PENTAX 50-135 mm f/2,8 DA* ED SDM

PENTAX 50-135 mm f/2,8 DA* ED SDM
  • Ohnisková vzdálenost 50–135 mm (ekv. pro kinofilm je 75–207,5 mm)
  • Světelnost f//2,8
  • Vnitřní IF zaostřování
32 790,-
PENTAX 16-50 mm f/2,8 DA* ED AL SDM

PENTAX 16-50 mm f/2,8 DA* ED AL SDM

PENTAX 16-50 mm f/2,8 DA* ED AL SDM
  • Ohnisková vzdálenost 16–50 mm (24–75 mm ekvivalent kinofilmu)
  • Světelnost objektivu f/2,8
  • Průměr filtrového závitu 77 mm
28 990,-
PENTAX 20-40 mm f/2,8-4 DA ED HD DC WR Ltd. stříbrný

PENTAX 20-40 mm f/2,8-4 DA ED HD DC WR Ltd. stříbrný

PENTAX 20-40 mm f/2,8-4 DA ED HD DC WR Ltd. stříbrný
  • Ohniska v rozmezí 20–40 mm (30,5–61,5 mm ekv. kinofilmu)
  • Světelnost 2,8–4
  • Spolehlivá počasí odolná konstrukce
23 990,-
PENTAX 20-40 mm f/2,8-4 HD DA ED DC WR Ltd. černý

PENTAX 20-40 mm f/2,8-4 HD DA ED DC WR Ltd. černý

PENTAX 20-40 mm f/2,8-4 HD DA ED DC WR Ltd. černý
  • Ohniska v rozmezí 20–40 mm (30,5–61,5 mm ekv. kinofilmu)
  • Světelnost 2,8–4
  • Spolehlivá počasí odolná konstrukce
23 990,-
PENTAX 18-270 mm f/3,5-6,3 DA ED SDM

PENTAX 18-270 mm f/3,5-6,3 DA ED SDM

PENTAX 18-270 mm f/3,5-6,3 DA ED SDM
  • Ohnisková vzdálenost 18–270 mm
  • Světelnost objektivu: f/3,5–6,3
  • Průměr filtrového závitu: 62 mm
18 890,-

Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru, narozdíl od objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.

Dělení zoomů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti

Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.

úhel záběru objektivu

  • Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry. V kategorii objektivů se zoomem jsou rybí oka velice vzácná.
  • Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
  • Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm, typicky zoomy 24 - 70 mm) - standardní zoomy úhlem záběru  pokrývají ohniska od širokoúhlého po mírný teleobjektiv.  Dokážou tedy pokrýt všechny nejběžněji používané úhly záběru.
  • Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm, typicky 70 - 200 mm, 75 - 300 mm a podobně) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.

Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti

Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.

                světelnost objektivu

Je tedy evidentní, že zoom objektivy s vysokou světelností např. f/2,8 propouští relativně velké množství světla a jsou tedy vhodné pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, ale především v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné. Zoomy mají oproti pevným objektivům většinou horší světelnost, protože je jejich optická konstrukce mnohem složitější. Proto se jen zřídka vyskytují zoomové objektivy se světelností f/2 nebo ještě vyšší.

Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost, tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.

Zoom objektivy se stabilizátorem obrazu

Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.

Dělení zoomových objektivů podle použití

  • Základní zoom objektivy - objektivy na univerzální použití. Zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
  • Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
  • Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
  • Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Výhodou je velice široký úhel záběru, jaký nabízejí objektivy s rozsahem  např. 14 - 24 mm, nebo 16 - 36 mm.
  • Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času. Nejpoužívanějším zoomem pro focení sportu je objektiv s rozsahem 70 - 200 mm a světelností f/2,8.

Rozdělení zoomů podle potřeb uživatele

Mezi zoomové objektivy základní řady se řadí objektivy zakoupené v setu s levnější zrcadlovkou či bezzrcadlovkou. Přestože kvalitativně nijak nevynikají a poskytují výsledky jen mírně převyšující kompaktní fotoaparáty, začínajícím uživatelům vyhovují („kde není srovnání, není stížností“). Až zkušenější uživatel zpozoruje jisté nedostatky vlastní těmto sklům a nahradí svůj objektiv jiným, jenž lépe splňuje jeho potřeby. Zoomy základní řady mají obvykle horší světelnost, ne příliš rychlé zaostřování a jejich tělo bývá vyrobeno z plastu. Výhodou je ale nízká cena a také malé rozměry a nízká hmotnost.

Zoomové objektivy pro pokročilé poskytují v porovnání se „setovými“ lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Nebývají sice o mnoho světelnější, ale tento nedostatek často vyvažuje optická stabilizace. Uplatnění nalezne v rukou nadšeného fotoamatéra. Výhodou je také kvalitnější mechanické zpracování.

Profesionální zoomové objektivy jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a nabízejí přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou často utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám. Zpravidla mají také nejvyšší světelnost f/2,8.

 

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím