Zoom objektivy Tokina
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Bajonet
Objektiv pro formát
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Typ fotoaparátu
Hmotnost objektivu (g)
Zaostřování
Optická stabilizace
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Odolnost proti povětrnostním vlivům
TOKINA 12-28 mm f/4 AT-X SD PRO IF DX pro Canon EF

původní cena
13 890,-- Asférické členy
- Vnitřní ostřicí systém
- Multi Couting
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i CF pro Nikon F (APS-C)

- Extrémně široká ohnisková vzdálenost 11-20 mm
- Konstantní maximální clona f/2,8
- Vynikající optický výkon
TOKINA 16-28 mm f/2,8 FF Opera pro Nikon F

- širokoúhlý plnoformátový zoomový objektiv
- špičková světelnost f2,8
- nově vyvinutý DC-M (Silent Drive-Module) motor
TOKINA 16-28 mm f/2,8 FF Opera pro Canon EF

- širokoúhlý plnoformátový zoomový objektiv
- špičková světelnost f2,8
- nově vyvinutý DC-M (Silent Drive-Module) motor
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i WE CF pro Nikon F (APS-C)

- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Nikon F
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i WE CF pro Canon EF (APS-C)

- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Canon EF
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
TOKINA 11-18 mm f/2,8 atx-m pro Sony E

- Objektiv E-Mount/formát APS-C
- 16,5–27 mm (ekvivalent 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i CF pro Canon EF (APS-C)

- Vynikající světelnost f/2,8 v celém rozsahu
- Ideální pro fotografii krajiny, architektury, astro a natáčení videa
- Profesionální optika s vynikajícím přenosem kontrastu a ostrosti
TOKINA 11-18 mm f/2,8 atx-m WE pro Sony E

- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Sony E
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i CF pro Nikon F (APS-C)

- Vynikající světelnost f/2,8 v celém rozsahu
- Ideální pro fotografii krajiny, architektury, astro a natáčení videa
- Profesionální optika s vynikajícím přenosem kontrastu a ostrosti
TOKINA 50-135 mm T3 Cinema ATX pro Canon EF - z výstavky

- vhodný pro 4K video a boční ostření
- celokovové provedení
- skladba optiky: 14 členů v 18 skupinách - 2 členy se super nízkým rozptylem světla a...
TOKINA 16-28 mm T3 Cinema ATX pro Canon EF

- vhodný pro 4K video a boční ostření
- celokovové provedení
- skladba optiky: 15 členů v 13 skupinách - 2 členy se super nízkým rozptylem světla a...
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i CF PLUS pro Nikon F (APS-C)

- Bajonet Nikon F / pro formát APS-C
- Rozsah ohnisek 16,5 - 24 mm (ekv. 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i CF PLUS pro Canon EF (APS-C)

- Bajonet Canon EF / pro formát APS-C
- Rozsah ohnisek 17,6–25,6 mm (ekv. 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i WE CF pro Nikon F (APS-C)

- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Nikon F
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i WE CF pro Canon EF (APS-C)

- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Canon EF
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
TOKINA 10-17 mm f/3,5-4,5 AT-X DX pro Nikon F

- Ohnisková vzdálenost 10–17 mm
- Světelnost f/3,5–4,5
- Bajonet pro Nikon F
TOKINA 10-17 mm f/3,5-4,5 AT-X DX pro Canon EF

- Ohnisková vzdálenost 10–17 mm
- Světelnost f/3,5–4,5
- Bajonet pro Canon EF
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i CF PLUS pro Canon EF (APS-C)

- Bajonet Canon EF / pro formát APS-C
- Rozsah ohnisek 17,6–32 mm (ekv. 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TOKINA 16-28 mm T3 Cinema ATX MKII pro Sony E

- vhodný pro 4K video a boční ostření
- celokovové provedení
- skladba optiky: 15 členů v 13 skupinách - 2 členy se super nízkým rozptylem světla a...
TOKINA 16-28 mm T3 Cinema ATX MKII pro Arri PL

- vhodný pro 4K video a boční ostření
- celokovové provedení
- skladba optiky: 15 členů v 13 skupinách - 2 členy se super nízkým rozptylem světla a...
TOKINA 50-135 mm T3 Cinema ATX MKII pro Arri PL

- vhodný pro 4K video a boční ostření
- celokovové provedení
- skladba optiky: 14 členů v 18 skupinách - 2 členy se super nízkým rozptylem světla a...
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru, narozdíl od objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Dělení zoomů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry. V kategorii objektivů se zoomem jsou rybí oka velice vzácná.
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm, typicky zoomy 24 - 70 mm) - standardní zoomy úhlem záběru pokrývají ohniska od širokoúhlého po mírný teleobjektiv. Dokážou tedy pokrýt všechny nejběžněji používané úhly záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm, typicky 70 - 200 mm, 75 - 300 mm a podobně) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že zoom objektivy s vysokou světelností např. f/2,8 propouští relativně velké množství světla a jsou tedy vhodné pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, ale především v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné. Zoomy mají oproti pevným objektivům většinou horší světelnost, protože je jejich optická konstrukce mnohem složitější. Proto se jen zřídka vyskytují zoomové objektivy se světelností f/2 nebo ještě vyšší.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost, tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Zoom objektivy se stabilizátorem obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení zoomových objektivů podle použití
- Základní zoom objektivy - objektivy na univerzální použití. Zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Výhodou je velice široký úhel záběru, jaký nabízejí objektivy s rozsahem např. 14 - 24 mm, nebo 16 - 36 mm.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času. Nejpoužívanějším zoomem pro focení sportu je objektiv s rozsahem 70 - 200 mm a světelností f/2,8.
Rozdělení zoomů podle potřeb uživatele
Mezi zoomové objektivy základní řady se řadí objektivy zakoupené v setu s levnější zrcadlovkou či bezzrcadlovkou. Přestože kvalitativně nijak nevynikají a poskytují výsledky jen mírně převyšující kompaktní fotoaparáty, začínajícím uživatelům vyhovují („kde není srovnání, není stížností“). Až zkušenější uživatel zpozoruje jisté nedostatky vlastní těmto sklům a nahradí svůj objektiv jiným, jenž lépe splňuje jeho potřeby. Zoomy základní řady mají obvykle horší světelnost, ne příliš rychlé zaostřování a jejich tělo bývá vyrobeno z plastu. Výhodou je ale nízká cena a také malé rozměry a nízká hmotnost.
Zoomové objektivy pro pokročilé poskytují v porovnání se „setovými“ lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Nebývají sice o mnoho světelnější, ale tento nedostatek často vyvažuje optická stabilizace. Uplatnění nalezne v rukou nadšeného fotoamatéra. Výhodou je také kvalitnější mechanické zpracování.
Profesionální zoomové objektivy jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a nabízejí přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou často utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám. Zpravidla mají také nejvyšší světelnost f/2,8.