Nakupte chytře
Dostupnost
Značka
Cena
Bajonet
Bajonet
Bajonet je mechanizmus, kterým je objektiv připevněn k tělu. Jednotlivé typy bajonetů nejsou kompatibilní, takže tělo i objektiv musejí být vybaveny stejným typem bajonetu.
Objektiv pro formát
Objektiv pro formát
Objektivy pro velké snímače (fullframe, střední formát) jdou použít i na menších snímačích, pokud jsou vybaveny správným bajonetem. Naopak to není možné, protože objektivy určené pro malé snímače nejsou schopny vykreslit celou plochu větších snímačů.
Typ objektivu
Typ objektivu
Typ objektivu určuje základní zařazení objektivu a jeho vhodnost použití pro určitý žánr, nebo způsob fotografování.
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Minimální ohnisková vzdálenost určuje šíři záběru. Čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší je úhel záběru objektivu při použití na stejném fotoaparátu (stejné velikosti snímače).
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Maximální ohnisková vzdálenost určuje šíři záběru. Čím delší ohnisková vzdálenost, tím užší je úhel záběru objektivu (tím víc "přibližuje") při použití na stejném fotoaparátu (stejné velikosti snímače).
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Udává potřebný průměr filtru, který je na objektiv možno našroubovat.
Zaostřování
Zaostřování
Objektivy vybavené automatickým zaostřováním (autofocus, AF) dokážou automaticky zaostřit jak na statický, tak na ohybující se objekt (při správném nastavené fotoaparátu), a nebo můžete zaostřovat ručně pomocí otáčení zaostřovacího prstence. Objektivy vybavené pouze manuálním zaostřováním (MF) jsou určeny spíše pro statické záběry, zaostřit můžete pouze ručně otáčením zaostřovacího prstence.
Optická stabilizace
Optická stabilizace
Optický stabilizátor objektivu umožňuje snížit pohybovou neostrost záběru způsobenou chvěním rukou fotografa při použití delších expozičních časů. Nedokáže ale nahradit stativ.
Typ fotoaparátu
Typ fotoaparátu
Výměnné objektivy určené pro zrcadlovky je obvykle možné za použití vhodné redukce použít i na modernějších bezzrcadlovkách. Ale objektivy určené pro bezzrcadlovky nejdou na zrcadlovkách použít nikdy kvůli konstrukční odlišnosti.
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Světelnost objektivu se nemění ani při změně ohniskové vzdálenosti, tedy při zazoomování.
Odolnost proti povětrnostním vlivům
Hmotnost objektivu (g)
SONY FE 70-200 mm f/2,8 G Master OSS II
- výkonný, všestranný a světelný objektiv
- pro full frame fotoaparáty
- optická stabilizace obrazu SteadyShot (OSS)
SONY FE 16-35 mm f/2,8 GM II
- Bajonet Sony E / full frame senzory
- Rozsah clon f/2,8 až f/22
- Širokoúhlý se zoomem
SIGMA 24-70 mm f/2,8 DG DN Art pro Sony E
- Sony E bajonet / full frame / Art řada
- Rozsah clon: f/2,8 až f/22
- 6 prvků FLD, 2 prvky SLD 3 ASPH
SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)
- Objektiv Sony E-Mount / APS-C formát
- Univerzální sklo s 3× zoomem
- Ekvivalent 35 mm = 27–75 mm
NIKON Z 24-120 mm f/4 S
- Nikon objektiv bajonet Z / full-frame formát
- Světelnost f/4, rozsah clon: f/4 až f/22
- 3× ED a 3× asférické prvky (ASPH)
NIKON Z 24-70 mm f/2,8 S
- Prémiový zoomový plnoformátový (full frame/FF) objektiv z nové řady objektivů Nikkor Z
- Velký bajonet Nikon Z - konstrukce objektivu není omezena menším bajonetem
- Světelnost f/2,8
NIKON Z 180-600 mm f/5,6-6,3 VR
- Bajonet Nikon Z / full frame
- Ohnisko 180 – 600 mm (FX)
- Úhel záběru: 13°40? až 4°10? (full frame)
NIKON Z 28-400 mm f/4-8 VR
- Pro full frame senzor / 28-400 mm / clona f/4,0 – 8,0
- Širokorozsahový s 14,2× optickým zoomem
- Krokový motor automatického ostření STM
SONY FE 70-200 mm f/4 G OSS II
- Ohnisková vzdálenost 70-200 mm (full-frame)
- Ohnisková vzdálenost 105-300 mm (APS-C)
- Bajonet Sony E
NIKON Z 70-200 mm f/2,8 VR S
- Vynikající optická kvalita díky ED, Asférickým a SR členům
- ARNEO a Nano Crystal krycí vrstvy pro snížení nežádoucích odrazů a závoje
- Objektiv se perfektně hodí jak pro video, tak fotografii
SIGMA 16-28 mm f/2,8 DG DN Contemporary pro Sony E
- Sony E bajonet / FullfFrame formát
- Ohnisko 16-28 mm, clona: f/2,8 až f/22
- Úhel záběru pro Full frame: 107°- 75,4°
SIGMA 10-18 mm f/2,8 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)
- Ultraširokoúhlý objektiv pro APS-C senzory
- Rozsah ohnisek 15-27 mm (ekv. 35 mm / full frame)
- Světelnost f/2,8 až f/22
NIKON Z DX 12-28 mm f/3,5-5,6 PZ VR
- Nikon bajonet Z pro APS-C senzory
- Rozsah clon f/3,5-5,6 až f/16-25
- 18–42 mm (ekvivalent 35 mm/full frame)
NIKON 10-20 mm f/4,5-5,6G VR AF-P DX
- širokoúhlý objektiv s rozsahem ohnisek 10-20mm pro DX formát zrcadlovek (APS-C)
- světelnost f/4.5-5.6
- vestavěná stabilizace
SIGMA 70-200 mm f/2,8 DG DN OS Sports pro Sony E
- Zoom teleobjektiv s bajonetem pro Sony E
- Zorný úhel 34,3° - 12,3° (Full frame)
- Poměr zvětšení 1:5,2 (ohnisko 200 mm)
NIKON 70-300 mm f/4,5-5,6 E ED VR AF-P
- Teleobjektiv pro FX (full frame) DSLR
- Elektromagnetická devítilamelová clona
- Konstrukce odolávající klimatickým vlivům
NIKON Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR
- Širokorozsahový 7,8× zoom objektiv
- Bajonet Z / formát DX
- 18-140 mm / 27-210 mm ekvivalent 35 mm
NIKON Z 14-30 mm f/4 S
- Extrémně širokoúhlý full frame zoomový objektiv s rozsahem 14 - 30 mm
- Pevná světelnost f/4
- Povrchová úprava členů Nano Crystal Coat
NIKON Z 17-28 mm f/2,8
- NIKKOR Z 17-28mm f/2.8 zoom objektiv
- Formát objektivu Nikon Z /Full-Frame
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
SONY FE 16-35 mm f/4 ZA OSS
- ohnisková vzdálenost: 16–35 mm
- světelnost objektivu: f/4
- konstrukce objektivu: 12 členů / 10 skupin
NIKON Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 DX
- Kompaktní teleobjektiv se zoomem: rychle zaostřující objektiv s rozsahem ohniskových...
- Nejkratší zaostřitelná vzdálenost pouze 0,5 m: umožňuje zaostřit na objekty, které jsou...
- Vestavěná redukce vibrací: umožňuje fotografovat s časy závěrky delšími až o 5 EV, než...
SONY FE 24-105 mm f/4 G
- univerzální ohnisko 24-105 mm na full frame snímače
- rekordně nízká hmotnost i rozměry
- vodě i prachu odolná konstrukce
NIKON Z 100-400 mm f/4,5-5,6 VR S
- Nikon objektiv – Z bajonet / pro full frame senzor
- Světelnost f/4,5-5,6 / rozsah clon: f/4,5 až f/40
- 6× Super ED + 2× ED členy
Proč u nás nakupovat
& půjčovna
online
Zoom objektivy
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Ve FotoŠkoda máme zoom objektiv pro Nikon, Canon, Fujifilm, Sony, Olympus a spoustu dalších značek. Vybrat si můžete širokoúhlé objektivy, rybí oka i teleobjektivy.
Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost narozdíl od objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Prostě a jednoduše pomůžou přiblížit objekt na fotce, aniž byste se hnuli z místa.
Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Dělení zoomů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry. V kategorii objektivů se zoomem jsou rybí oka velice vzácná.
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm, typicky zoomy 24 - 70 mm) - standardní zoomy úhlem záběru pokrývají ohniska od širokoúhlého po mírný teleobjektiv. Dokážou tedy pokrýt všechny nejběžněji používané úhly záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm, typicky 70 - 200 mm, 75 - 300 mm a podobně) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že zoom objektivy s vysokou světelností např. f/2,8 propouští relativně velké množství světla a jsou tedy vhodné pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, ale především v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné. Zoomy mají oproti pevným objektivům většinou horší světelnost, protože je jejich optická konstrukce mnohem složitější. Proto se jen zřídka vyskytují zoomové objektivy se světelností f/2 nebo ještě vyšší.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost, tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Zoom objektivy se stabilizátorem obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení zoomových objektivů podle použití
- Základní zoom objektivy - objektivy na univerzální použití. Zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Výhodou je velice široký úhel záběru, jaký nabízejí objektivy s rozsahem např. 14 - 24 mm, nebo 16 - 36 mm.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času. Nejpoužívanějším zoomem pro focení sportu je objektiv s rozsahem 70 - 200 mm a světelností f/2,8.
Rozdělení zoomů podle potřeb uživatele
Mezi zoomové objektivy základní řady se řadí objektivy zakoupené v setu s levnější zrcadlovkou či bezzrcadlovkou. Přestože kvalitativně nijak nevynikají a poskytují výsledky jen mírně převyšující kompaktní fotoaparáty, začínajícím uživatelům vyhovují („kde není srovnání, není stížností“). Až zkušenější uživatel zpozoruje jisté nedostatky vlastní těmto sklům a nahradí svůj objektiv jiným, jenž lépe splňuje jeho potřeby. Zoomy základní řady mají obvykle horší světelnost, ne příliš rychlé zaostřování a jejich tělo bývá vyrobeno z plastu. Výhodou je ale nízká cena a také malé rozměry a nízká hmotnost.
Zoomové objektivy pro pokročilé poskytují v porovnání se „setovými“ lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Nebývají sice o mnoho světelnější, ale tento nedostatek často vyvažuje optická stabilizace. Uplatnění nalezne v rukou nadšeného fotoamatéra. Výhodou je také kvalitnější mechanické zpracování.
Profesionální zoomové objektivy jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a nabízejí přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou často utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám. Zpravidla mají také nejvyšší světelnost f/2,8.
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost narozdíl od objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Prostě a jednoduše pomůžou přiblížit objekt na fotce, aniž byste se hnuli z místa.
Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Dělení zoomů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry. V kategorii objektivů se zoomem jsou rybí oka velice vzácná.
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm, typicky zoomy 24 - 70 mm) - standardní zoomy úhlem záběru pokrývají ohniska od širokoúhlého po mírný teleobjektiv. Dokážou tedy pokrýt všechny nejběžněji používané úhly záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm, typicky 70 - 200 mm, 75 - 300 mm a podobně) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že zoom objektivy s vysokou světelností např. f/2,8 propouští relativně velké množství světla a jsou tedy vhodné pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, ale především v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné. Zoomy mají oproti pevným objektivům většinou horší světelnost, protože je jejich optická konstrukce mnohem složitější. Proto se jen zřídka vyskytují zoomové objektivy se světelností f/2 nebo ještě vyšší.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost, tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Zoom objektivy se stabilizátorem obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení zoomových objektivů podle použití
- Základní zoom objektivy - objektivy na univerzální použití. Zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Výhodou je velice široký úhel záběru, jaký nabízejí objektivy s rozsahem např. 14 - 24 mm, nebo 16 - 36 mm.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času. Nejpoužívanějším zoomem pro focení sportu je objektiv s rozsahem 70 - 200 mm a světelností f/2,8.
Rozdělení zoomů podle potřeb uživatele
Mezi zoomové objektivy základní řady se řadí objektivy zakoupené v setu s levnější zrcadlovkou či bezzrcadlovkou. Přestože kvalitativně nijak nevynikají a poskytují výsledky jen mírně převyšující kompaktní fotoaparáty, začínajícím uživatelům vyhovují („kde není srovnání, není stížností“). Až zkušenější uživatel zpozoruje jisté nedostatky vlastní těmto sklům a nahradí svůj objektiv jiným, jenž lépe splňuje jeho potřeby. Zoomy základní řady mají obvykle horší světelnost, ne příliš rychlé zaostřování a jejich tělo bývá vyrobeno z plastu. Výhodou je ale nízká cena a také malé rozměry a nízká hmotnost.
Zoomové objektivy pro pokročilé poskytují v porovnání se „setovými“ lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Nebývají sice o mnoho světelnější, ale tento nedostatek často vyvažuje optická stabilizace. Uplatnění nalezne v rukou nadšeného fotoamatéra. Výhodou je také kvalitnější mechanické zpracování.
Profesionální zoomové objektivy jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a nabízejí přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou často utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám. Zpravidla mají také nejvyšší světelnost f/2,8.