Nakupte chytře
Dostupnost
Značka
Cena
Bajonet
Bajonet
Bajonet je mechanizmus, kterým je objektiv připevněn k tělu. Jednotlivé typy bajonetů nejsou kompatibilní, takže tělo i objektiv musejí být vybaveny stejným typem bajonetu.
Objektiv pro formát
Objektiv pro formát
Objektivy pro velké snímače (fullframe, střední formát) jdou použít i na menších snímačích, pokud jsou vybaveny správným bajonetem. Naopak to není možné, protože objektivy určené pro malé snímače nejsou schopny vykreslit celou plochu větších snímačů.
Typ objektivu
Typ objektivu
Typ objektivu určuje základní zařazení objektivu a jeho vhodnost použití pro určitý žánr, nebo způsob fotografování.
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Minimální ohnisková vzdálenost určuje šíři záběru. Čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší je úhel záběru objektivu při použití na stejném fotoaparátu (stejné velikosti snímače).
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Maximální ohnisková vzdálenost určuje šíři záběru. Čím delší ohnisková vzdálenost, tím užší je úhel záběru objektivu (tím víc "přibližuje") při použití na stejném fotoaparátu (stejné velikosti snímače).
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Udává potřebný průměr filtru, který je na objektiv možno našroubovat.
Zaostřování
Zaostřování
Objektivy vybavené automatickým zaostřováním (autofocus, AF) dokážou automaticky zaostřit jak na statický, tak na ohybující se objekt (při správném nastavené fotoaparátu), a nebo můžete zaostřovat ručně pomocí otáčení zaostřovacího prstence. Objektivy vybavené pouze manuálním zaostřováním (MF) jsou určeny spíše pro statické záběry, zaostřit můžete pouze ručně otáčením zaostřovacího prstence.
Optická stabilizace
Optická stabilizace
Optický stabilizátor objektivu umožňuje snížit pohybovou neostrost záběru způsobenou chvěním rukou fotografa při použití delších expozičních časů. Nedokáže ale nahradit stativ.
Typ fotoaparátu
Typ fotoaparátu
Výměnné objektivy určené pro zrcadlovky je obvykle možné za použití vhodné redukce použít i na modernějších bezzrcadlovkách. Ale objektivy určené pro bezzrcadlovky nejdou na zrcadlovkách použít nikdy kvůli konstrukční odlišnosti.
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Světelnost objektivu se nemění ani při změně ohniskové vzdálenosti, tedy při zazoomování.
Odolnost proti povětrnostním vlivům
Hmotnost objektivu (g)
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i CF PLUS pro Nikon F (APS-C)
- Bajonet Nikon F / formát DX
- Ohnisko 16,6–30 mm (ekv. 35 mm / full frame)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i WE CF pro Canon EF (APS-C)
- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Canon EF
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i CF pro Nikon F (APS-C)
- Extrémně široká ohnisková vzdálenost 11-20 mm
- Konstantní maximální clona f/2,8
- Vynikající optický výkon
TOKINA 11-18 mm f/2,8 atx-m pro Sony E (APS-C)
- Objektiv E-Mount/formát APS-C
- 16,5–27 mm (ekvivalent 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
LEICA Super Vario Elmar SL 16-35/3.5-4.5 Asph.
- 18 optických členů ve 12 skupinách (2 asférické členy, 3 elementy ze skla s částečnou...
- Ochranná vrstva AquaDura pro snazší používání v náročných podmínkách a potlačení odlesků
- Světelnost v rozsahu F3,5 až F4,5
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i CF PLUS pro Canon EF (APS-C)
- Bajonet Canon EF / pro formát APS-C
- Rozsah ohnisek 17,6–32 mm (ekv. 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i CF pro Nikon F (APS-C)
- Vynikající světelnost f/2,8 v celém rozsahu
- Ideální pro fotografii krajiny, architektury, astro a natáčení videa
- Profesionální optika s vynikajícím přenosem kontrastu a ostrosti
TOKINA 12-28 mm f/4 AT-X SD PRO IF DX pro Canon EF
- Asférické členy
- Vnitřní ostřicí systém
- Multi Couting
TOKINA 16-28 mm f/2,8 FF Opera pro Nikon F
- širokoúhlý plnoformátový zoomový objektiv
- špičková světelnost f2,8
- nově vyvinutý DC-M (Silent Drive-Module) motor
TOKINA 11-18 mm f/2,8 atx-m WE pro Sony E (APS-C)
- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Sony E
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
TOKINA 11-20 mm f/2,8 atx-i WE CF pro Nikon F (APS-C)
- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Nikon F
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i CF PLUS pro Canon EF (APS-C)
- Bajonet Canon EF / pro formát APS-C
- Rozsah ohnisek 17,6–25,6 mm (ekv. 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i WE CF pro Canon EF (APS-C)
- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Canon EF
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
LEICA SL 90-280 mm f/2,8-4 Asph. Apo-Vario-Elmarit černý elox
- Ohnisková vzdálenost 90-280 mm
- Světelnost f/2,8-4
- Mimořádně rychlé ostření
LEICA SL 24-90 mm f/2,8-4 Asph. Vario-Elmarit
- Ohnisková vzdálenost 24-90 mm
- Světelnost f/2,8-4
- Mimořádně rychlé ostření
LEICA TL 11-23 mm f/3,5-4,5 Asph. Super-Vario-Elmar-TL
- ohnisková vzdálenost: 11–23 mm (17–35 mm ekv. kinofilmu)
- světelnost: f/3,5–4,5 (min. clona f/16)
- optická konstrukce: 14 členů v 11 skupinách, 4 asférické členy
TOKINA 16-28 mm f/2,8 FF Opera pro Canon EF
- širokoúhlý plnoformátový zoomový objektiv
- špičková světelnost f2,8
- nově vyvinutý DC-M (Silent Drive-Module) motor
TOKINA 14-20 mm f/2 AT-X SD PRO IF DX pro Canon EF
- Ultra-širokoúhlý objektiv pro DX formát
- ohnisková vzdálenost 14–20 mm (91.68 ° ~ 71.78 °)
- světelnost f/2,0 (min. clona f/22)
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i WE CF pro Nikon F (APS-C)
- Širokoúhlý objektiv s bajonetem Nikon F
- Určen pro formát APS-C
- Limitované edice / WE (White Edition)
LEICA S 30-90 mm f/3,5-5,6 Vario-Elmar-S Asph.
- Zoom objektiv se zorným úhlem 81,5–19,5°
- Minimální clona od f/3,5
- Průměr filtrového závitu 95 mm
TOKINA 70-200 mm f/4 AT-X PRO FX VCM-S pro Nikon F
- Ohnisková vzdálenost 70–200 mm (zorný úhel 34.45 – 12.42°)
- Minimální clona f/4 (max. f/32)
- Optická konstrukce 19 členů v 14 skupinách
TOKINA 11-16 mm f/2,8 atx-i CF PLUS pro Nikon F (APS-C)
- Bajonet Nikon F / pro formát APS-C
- Rozsah ohnisek 16,5 - 24 mm (ekv. 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TOKINA 10-17 mm f/3,5-4,5 AT-X DX pro Canon EF
- Ohnisková vzdálenost 10–17 mm
- Světelnost f/3,5–4,5
- Bajonet pro Canon EF
TOKINA 12-28 mm f/4 AT-X SD PRO IF DX Video pro Canon EF
- Asférické členy
- Vnitřní ostřicí systém
- Multi Couting
Proč u nás nakupovat
& půjčovna
online
Zoom objektivy
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Ve FotoŠkoda máme zoom objektiv pro Nikon, Canon, Fujifilm, Sony, Olympus a spoustu dalších značek. Vybrat si můžete širokoúhlé objektivy, rybí oka i teleobjektivy.
Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost díky možnosti měnit úhel záběru. Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost narozdíl od objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Prostě a jednoduše pomůžou přiblížit objekt na fotce, aniž byste se hnuli z místa.
Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Dělení zoomů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry. V kategorii objektivů se zoomem jsou rybí oka velice vzácná.
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm, typicky zoomy 24 - 70 mm) - standardní zoomy úhlem záběru pokrývají ohniska od širokoúhlého po mírný teleobjektiv. Dokážou tedy pokrýt všechny nejběžněji používané úhly záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm, typicky 70 - 200 mm, 75 - 300 mm a podobně) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že zoom objektivy s vysokou světelností např. f/2,8 propouští relativně velké množství světla a jsou tedy vhodné pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, ale především v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné. Zoomy mají oproti pevným objektivům většinou horší světelnost, protože je jejich optická konstrukce mnohem složitější. Proto se jen zřídka vyskytují zoomové objektivy se světelností f/2 nebo ještě vyšší.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost, tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Zoom objektivy se stabilizátorem obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení zoomových objektivů podle použití
- Základní zoom objektivy - objektivy na univerzální použití. Zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Výhodou je velice široký úhel záběru, jaký nabízejí objektivy s rozsahem např. 14 - 24 mm, nebo 16 - 36 mm.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času. Nejpoužívanějším zoomem pro focení sportu je objektiv s rozsahem 70 - 200 mm a světelností f/2,8.
Rozdělení zoomů podle potřeb uživatele
Mezi zoomové objektivy základní řady se řadí objektivy zakoupené v setu s levnější zrcadlovkou či bezzrcadlovkou. Přestože kvalitativně nijak nevynikají a poskytují výsledky jen mírně převyšující kompaktní fotoaparáty, začínajícím uživatelům vyhovují („kde není srovnání, není stížností“). Až zkušenější uživatel zpozoruje jisté nedostatky vlastní těmto sklům a nahradí svůj objektiv jiným, jenž lépe splňuje jeho potřeby. Zoomy základní řady mají obvykle horší světelnost, ne příliš rychlé zaostřování a jejich tělo bývá vyrobeno z plastu. Výhodou je ale nízká cena a také malé rozměry a nízká hmotnost.
Zoomové objektivy pro pokročilé poskytují v porovnání se „setovými“ lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Nebývají sice o mnoho světelnější, ale tento nedostatek často vyvažuje optická stabilizace. Uplatnění nalezne v rukou nadšeného fotoamatéra. Výhodou je také kvalitnější mechanické zpracování.
Profesionální zoomové objektivy jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a nabízejí přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou často utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám. Zpravidla mají také nejvyšší světelnost f/2,8.
Zoomové objektivy, transfokátory, objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, nebo prostě zoomy jsou dnes nejprodávanější objektivy vůbec. Jejich hlavní výhodou je vysoká univerzálnost narozdíl od objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. Prostě a jednoduše pomůžou přiblížit objekt na fotce, aniž byste se hnuli z místa.
Jeden zoom dokáže nahradit hned několik pevných objektivů. Objektivy s velkým rozsahem zoomu jsou ideální na cestování, světelné zoom objektivy a telezoomy zase na sport a portréty, širokoúhlé zoomy na krajinu, architekturu nebo interiéry.
Dělení zoomů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry. V kategorii objektivů se zoomem jsou rybí oka velice vzácná.
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm, typicky zoomy 24 - 70 mm) - standardní zoomy úhlem záběru pokrývají ohniska od širokoúhlého po mírný teleobjektiv. Dokážou tedy pokrýt všechny nejběžněji používané úhly záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm, typicky 70 - 200 mm, 75 - 300 mm a podobně) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že zoom objektivy s vysokou světelností např. f/2,8 propouští relativně velké množství světla a jsou tedy vhodné pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, ale především v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné. Zoomy mají oproti pevným objektivům většinou horší světelnost, protože je jejich optická konstrukce mnohem složitější. Proto se jen zřídka vyskytují zoomové objektivy se světelností f/2 nebo ještě vyšší.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost, tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Zoom objektivy se stabilizátorem obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení zoomových objektivů podle použití
- Základní zoom objektivy - objektivy na univerzální použití. Zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Výhodou je velice široký úhel záběru, jaký nabízejí objektivy s rozsahem např. 14 - 24 mm, nebo 16 - 36 mm.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času. Nejpoužívanějším zoomem pro focení sportu je objektiv s rozsahem 70 - 200 mm a světelností f/2,8.
Rozdělení zoomů podle potřeb uživatele
Mezi zoomové objektivy základní řady se řadí objektivy zakoupené v setu s levnější zrcadlovkou či bezzrcadlovkou. Přestože kvalitativně nijak nevynikají a poskytují výsledky jen mírně převyšující kompaktní fotoaparáty, začínajícím uživatelům vyhovují („kde není srovnání, není stížností“). Až zkušenější uživatel zpozoruje jisté nedostatky vlastní těmto sklům a nahradí svůj objektiv jiným, jenž lépe splňuje jeho potřeby. Zoomy základní řady mají obvykle horší světelnost, ne příliš rychlé zaostřování a jejich tělo bývá vyrobeno z plastu. Výhodou je ale nízká cena a také malé rozměry a nízká hmotnost.
Zoomové objektivy pro pokročilé poskytují v porovnání se „setovými“ lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Nebývají sice o mnoho světelnější, ale tento nedostatek často vyvažuje optická stabilizace. Uplatnění nalezne v rukou nadšeného fotoamatéra. Výhodou je také kvalitnější mechanické zpracování.
Profesionální zoomové objektivy jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a nabízejí přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou často utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám. Zpravidla mají také nejvyšší světelnost f/2,8.