Portrét očima Sony ambasadora Kaupo Kikkase

Kaupo Kikkas je estonský fotograf, který vytváří portréty s opravdovým kouzlem, a také Sony ambasador. V následujícím článku si můžete přečíst více o jeho práci, technice, kterou používá a důvody, proč je pro jeho práci naprosto nepostradatelná.
Ticho je nejkrásnější zvuk
Navzdory svým hudebním kořenům se dal na dráhu fotografa – Kaupo Kikkas z Estonska ale tato dvě umění zkombinoval a některé funkce modelu α7R III mu v tom zásadně pomáhají.
Předtím, než se rozhodl, že "světu bude užitečnější spíš jako dobrý fotograf než jako průměrný hudebník", studoval Kaupo na hudební škole v Estonsku. Získané zkušenosti si uchoval dodnes, což mu přináší mimořádné porozumění a pouto s fotografovanými objekty.
Díky tomuto společnému zájmu a úctě se objekty mohou více uvolnit, což portrétům dodává zvláštní kouzlo – pocit lehkosti a důvěrnosti, k nimž napomáhá i jedna z funkcí fotoaparátu Sony α7R III – režim tichého snímání.
Fotografování je pro někoho stresující záležitostí, "přece jen se fotografování anglicky řekne ‚shooting‘, což v překladu může znamenat i ‚střílení‘ nebo ‚přestřelku‘," poznamenává Kaupo s úsměvem, "a pro hudebníky je to stejné jako pro všechny ostatní." Napětí nemusí být z portrétů na první pohled zřejmé, lze však najít jeho nepatrné náznaky – ztuhlá ramena, přílišné nadechnutí, obranný postoj, nucený úsměv a podle Kaupova odborného názoru i způsob, jakým objekt drží hudební nástroj. Všechny tyto věci mají za následek portrét, z něhož nemá radost objekt, fotograf ani pozorovatel.
Stejně jako pocit klidu a důvěrnosti vycházející z Kaupovy hudební zkušenosti však může napomáhat i technologie ukrytá ve fotoaparátech Sony. "Přestože je mechanická závěrka modelu α7R III opravdu tichá, její zvuk stačí na to, aby objekty, které se před fotoaparátem stydí, znervózněly," říká Kaupo. V těchto případech používá elektronickou závěrku prostřednictvím tichého režimu snímání. "V tomto režimu už dotyční neví, kdy mačkáte spoušť – už nad tím nepřemýšlejí, takže se uvolní a mohou být sami sebou."
Absence zvuku závěrky je zásadní také při fotografování portrétů hudebníků během vystoupení, dodává Kaupo.
V minulosti musel čekat na přestávky při vystoupení a snažit se fotografovat, když to okolnosti dovolovaly. Nyní, jak vysvětluje, "se to změnilo s použitím tiché závěrky. Můžu pořizovat portréty ve více dokumentárním stylu. Dříve působil zvuk závěrky při natáčení příliš rušivě, ale nyní můžu být od umělců jen pár metrů a fotografovat i během hraní."
Kaupo je ambasador společnosti Sony Europe Imaging. Více informací o jeho díle naleznete na adrese www.sony.cz/alphauniverse.

Ruční vyvolání černobílých filmů
lepší prokreslení a podání polotónů než u strojového vyvolání, lepší ostrost než strojové vyvolání, vyšší kvalita důležitá pro zvětšování snímků ve větších formátech

Vyvolání diapozitivních filmů + digitalizace
vyvolání barevných diapozitivních filmů 135 a 120 procesem E-6 + následná digitalizace, rychlé a kvalitní zpracování, skenování až do rozlišení 4181 × 6305 px (velikost tisku až 60 × 90 cm)

IRIX makrosáňky 180 mm
Vysoce kvalitní zpracování pomocí CNC technologie, Možnost přesného nastavení snímací/ostřící vzdálenosti, Délka 180 mm / rozsah nastavení 160 mm