Registrace na FotoŠkoda FEST startují 6. 5. 2024
CHCI NA FESTIVAL!
Rozhovory

Ami Vitale: Neztrácejte všechen čas sledováním práce jiných

Ami Vitale: Neztrácejte všechen čas sledováním práce jiných
9. 5. 2019 | 9 minut čtení

Ami Vitale je světoznámou fotografkou, specializuje se na focení přírody a její snímky jste mohli nedávno vidět v Czech Photo Centru. Když natáčela pořad pro Prima ZOOM, sešla se i s Petrem Horkým a v jeho pořadu Hausbot Petra Horkého si s ním popovídala o tom, co člověk potřebuje a má udělat k tomu, aby ve světě fotky prorazil.

Jít do hloubky

Ami Vitale je světová fotografka, ambasadorka Nikonu. Pětkrát byla oceněna na World Press Photo. Pracuje nezávisle, ale také pro světové agnetury a vydavatelství, jako je třeba National Geographic. V březnu roku 2019 měla výstavu v Czech Photo Centre a byla členkou poroty soutěže Czech Nature Photo.

Její příběh ukazuje několik velikých proměn. Od válečné fotorteportérky po fotografku přírody, od introvertní uzavřené dívky po dámu, která hovoří na podiích po celém světě, přednáší a poskytuje rozhovory - mimo jiné i pro youtubový Hausbot Petra Horkého. Během natáčení stejnojmenného pořadu pro televizní kanál Prima ZOOM totiž vyšel čas i na to, aby se Ami podělila o svoje zkušenosti s budováním kariéry. Aby popsala, co sama považuje za důležité a co by naopak klidně nechala stranou zájmu i pozornosti, aby se neztrácel čas. Pokud máte zájem o víc informací, jděte na její web anebo si objednejte její knihu, která ukazuje osobité a zasvěcené pojetí projektu s rozmnožováním vzácných pand.

  • …pojďme se bavit o pragmatické části vaší práce. Možná, že budou nějací fotografové, kteří se podívají na naše povídání a řeknou si: ano, chci udělat vlastní slavný fotografický projekt. Takže, jak se dostat do National Geographic? Zaklepat na dveře a říct dobrý den, mám tady nějaké fotky?

Ne, nemůžete zaklepat na dveře, naneštěstí. Rada, kterou bych dala já, zní: jděte do hloubky. Najděte něco v svém okolí, nemusíte jet daleko - i když já sama pracuji po celém světě, v Číně, Keni - ale já jsem tam nakonec celé roky žila.. Takže rada zní jděte do hloubky něčeho, pro co máte opravdu vášeň a musíte na tom opravdu strávit spoustu času. Chce to čas a trpělivost. Pracujte na projektu roky, takže objevíte něco opravdu výjimečného a odlišného. Začnete třeba obvyklý příběh, ale všechny překvapíte! Hloubka je velice důležitá.

  • Co pak?

Nesmí to být povrchní, viděla jsem tolik lidí, co říkají "já chci dělat pro National Geographic" a pošlou pěkné cestovní obrázky. Tady ale nejde o krásu, ale o obsah…

  • Východy slunce, západy slunce…

Musíte mít fotky, které mají hloubku a sdělení a něco nás naučí.

  • Dobře a co dál. Řekněme, že fotograf už má dobrou serii fotek, které obsahují silný příběh, je talentovaný, on nebo ona pořídili skutečně dobré obrázky - co teď?

Ano, potom vaším cílem nemůže být práce pro National Geographic, váš cíl musí být dostat ten projekt ven do světa.

  • Dobře, nemusí to být National Geographic, může to být jakákoli agentura, jakákoli cesta, jak to ukázat lidem. A další krok? Nějaké soutěže? Získání cen?

Ano. Na soutěžích jednoznačně záleží

  • Změnilo to vaši pozici?

Stoprocentně, ani jsem to nečekala, protože i když nevyhrajete, všichni editoři, všichni lidé, kterým chcete svoji práci ukázat, tam jsou - i když nevyhrajete. Na vítězství nezáleží, není to rozhodující. Co hraje roli, jsou jiné věci, které se dějí na soutěžích a během psaní žádostí o granty. Například vám to pomůže lépe pochopit, jak vizuálně říct svůj příběh.

Nejde o jednotlivé izolované fotky, ale je to podobné, jako když píšete knihu - musíte myslet na to, jak věci navzájem proplétat, aby na závěr odvyprávěy, co chcete. To musíte sdělit, vyvolat. Divák musí získat tu emoci, pochopit souvislosti, klíčové momenty, začátek, konec, detaily, všechny části příběhu. Takže vstup do soutěže vás přinutí být lepší editor a psaní grantů vás přinutí přesně pojmenovat, uvědomit si, o čem váš příběh skutečně je.

  • OK.

Chci k tomu dodat odvahu, chci podpořit i další způsoby…

  • instagram? facebook? webová stránka?

Instagram..! Využití Instagramu má obrovskou sílu. Hashtagy jsou důležité a sdílení…Ovšem pozor, ne jako volání podívejte se na mne, podívejte se na moje fotky, Instagram je pro interakci. Spolupracovat s ostatními, sdílet i jejich práci je klíčové, protože to buduje komunitu.

Jedna věc, která mne na Instagramu překvapila, když mluvím o komunitě: když jsem sdílela svoje fotky, brala jsem to, že je sdílím s mezinárodní komunitou. Ale co mne překvapilo, bylo to, že fotky, které jsem pořídila v severní Keni, vytvořily místni komunitu uvnitř Keni a všichni chovatelé slonů, nosorožců, ti všichni to začali sledovat, navzájem si je komentovat, začali vytvářet vzájemné vztahy. Toto miluji, tuto sílu sociálních médií - vytvořit nejen globální komunitu, ale i lokální.

  • Takže najít cíl, najít téma, moment, hlavní je najít svoje téma.. I když to jde pospolu.. Pochopit, kde je moje srdce - to je číslo jedna.

Ano ano.

  • Pak tomu věnovat čas, dostat se dostatečně hluboko, stát se součástí příběhu. Pak se zúčastňovat soutěží.

Ano, psát granty, cokoli, co musíte udělat... Upřímně, můj kamarád z National Geographic má svůj finanční byznys a Joel Sartore, který má svůj projekt pod NG, tak on a já jsme se smáli a říkali tomuto našemu kamarádovi - nepřestávej s podnikáním, protože za fotografie se neplatí, to je něco, co by lidé měli hned na začátku pochopit. Jednoduše fotku používám jako platformu, abych lépe dosahovala svého cíle, ale hledám i jiné cesty, jak přežít. V National Geographic nebudete dostatečně dobře placení, abyste uživili sebe i svou rodinu, to je mýtus. Jedná se o obrovskou organizaci, obrovskou polatformu, ale šetří jako všechna vydavatelství.

  • Délky expedic se velice zkrátily…

Ano! Absolutně, takže pokud chcete, jděte do hloubky, poskládejte to po kouscích a dělejte své dílo! Všichni jsme kreativní lidé, tak využijte všech dovedností, jaké můžete získat. Třeba já dělám cokoli od virtuální reality, udělala jsem dva filmy ve virtuální realitě, dělám běžné filmy, fotím fotografie, píšu… Prostě nutím sebe samu, abych se naučila každou dovednost, kterou bych mohla. Buďte hladoví po učení a vaše zvědavost nesmí polevovat.

  • Máte nějaké učitele? Někoho, koho byste zmínila, že je třeba ho sledovat, jeho fotky, knihy. Máte někoho, kdo je pro vás důležitý?

Ooo, mám tolik lidí, kteří jsou pro mne důležití... Je těžké vyjmenovat je všechny, určitě někoho vynechám. Ale spíš bych zmínila jednu věc, kterou je potřeba mít v rovnováze: Neztrácejte všechen čas sledováním práce jiných. Nechte se něčím inspirovat, ale pak už jděte ven. Přišla jsem na to, že když jsem v začátcích sledovala příliš mnoho lidí a jejich fotky, tak jsem málem přestala fotit, protože jsem získala pocit, že už všechno bylo uděláno a já nechci kopírovat. Takže najděte svůj hlas... Věnujte pozornost ostatním, ale ne příliš. Neztrácejte příliš mnoho času na sociálních médiích. Vysaje to vzduch, sebere to všechen váš čas - používejte to pro inspiraci, ale ne příliš moc.

Autor rozhovoru: Petr Horký

Prima ZOOM už dva roky vysílá talksow se světovými osobnostmi před českým mikrofonem Hausbot Petra Horkého. V letošním roce se rozbíhá i youtubová podoba tohoto projektu. Jedním z témat jsou rozhovory s fotografy, ve kterých odkrývají své pracovní postupy, své vzory i příběhy unikátních fotografií. Partnerem těchto fotohausbotů jsou magazín FotoVideo a společnost FotoŠkoda. Pro víc informací (a případně pro osobní setkání s danými fotografy) sledujte Youtube Petra Horkého, anebo internet s informacemi dalších natáčení.

Ruční vyvolání černobílých filmů

lepší prokreslení a podání polotónů než u strojového vyvolání, lepší ostrost než strojové vyvolání, vyšší kvalita důležitá pro zvětšování snímků ve větších formátech

260,-
PEAK DESIGN Leash COYOTE - popruh

ultralehký a variabilní popruh, vhodný pro všechny fotoaparáty, velmi hladký, odolný a pevný úplet

1 290,-

Související články

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii roste

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii roste

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...