8 tipů na focení při zhoršených světelných podmínkách

Světlo patří mezi nejdůležitější nástroje fotografa, ale nezřídka nastávají momenty, kdy se musí obejít bez něj. Nejen díky moderním technologiím můžete získat kvalitní snímky i v tmavém prostředí. Přinášíme několik tipů, jak na takové focení vyzrát.
#1 Využijte schopnosti vašeho foťáku naplno
Asi nejčastější situací, kdy se člověk potýká s nedostatkem světla, je fotografování v interiérech za umělého osvětlení. V tomto případě využijte možnost stabilizace obrazu, ať už na objektivu nebo přímo ve foťáku – pokud vaše vybavení tuto funkci má, můžete fotit s o něco delšími časy.
Spíše než zoomový objektiv (zvlášť ten s proměnnou světelností) zvolte světelnější pevný objektiv, např. s univerzálním ohniskem 35 mm. V takových prostorech se každé clonové číslo počítá.
TIP: Ve špatných světelných podmínkách raději vše nastavujte manuálně, automatické režimy zde nefungují tak dobře.
Pohybové fotky v interiérech - zde stabilizace přijde vhod. (© Karolína Fialová)
#2 Nebojte se trochy zrna
Zrnitost, která vzniká zvyšováním hodnoty ISO, je pro většinu lidí nežádoucím jevem, ale určitá míra zrnitosti vypadá lépe než rozmazanost. Zrno navíc může přidat fotografii na atmosféře a je například nedílnou součástí analogové fotky. Pokud by jí bylo přece jen příliš, dá se zmírnit v postprodukci s pomocí funkce potlačení zrnitosti, případně snížení textury a jasnosti, které ale budou zároveň trochu zhoršovat ostrost obrazu.
Pokud světla při focení postupně ubývá, nejdříve snižujte čas do té míry, aby nedošlo k rozmazání obrazu. Snižujte také clonu (ale tak, abyste byli stále schopni zaostřit vše, co potřebujete) a poté můžete přistoupit ke zvyšování hodnoty ISO.
Viditelně zrnitá fotografie, ale v přijatelné míře. Na pravé straně můžete spatřit barevný šum, který zmiňujeme v dalším tipu. (© Karolína Fialová)
#3 Foťte do formátu RAW
Focení "do rawu" platí za standard při jakémkoliv focení, protože získáte z fotografie maximum informací, zatímco JPEG je již komprimovaný formát. Při zhoršených světelných podmínkách nabývá na důležitosti ještě o něco víc, protože výše zmíněné funkce (potlačení zrnitosti, jasnost a textura) budou optimálně fungovat pouze v RAW formátu.
U podexponovaných fotografií si také můžete dovolit je mírně zesvětlit, případně vytáhnout stíny. Dávejte si však pozor na barevný šum, který se může při zesvětlování objevit. Druhou možností je, že části fotografie budete mít přeexponované, pokud se v záběru objeví lampa či jiný silný zdroj světla v kontrastu s jinak tmavou scénou. RAW vám dovolí tyto oblasti v postprodukci vyrovnat.
JPEG špatně zvládá i výrazná barevná světla: velké barevné plochy budou vypadat rozmazaně, což budí dojem nízké kvality fotografie a na rozdíl od čistého zrna se s tímto jevem nedá v postprodukci příliš pracovat.
Na porovnání detailu fotografie v RAW formátu (vlevo) a v JPEGu (vpravo) můžete vidět, že RAW má mnohem plynulejší přechod gradientu a jemnější strukturu.
#4 Co dělat, když vyrážíte fotit na akci
Světelné podmínky na událostech nebo večírcích bývají často výzvou. Jestli byste raději fotili bez externího blesku (fotografie s ním mohou vypadat ploše), dorazte na místo s předstihem, abyste zjistili, jak vypadá osvětlení. Vždy se snažím vyhlédnout si různá zákoutí s lepším světlem, která bych mohla později využít například na skupinové fotografie. Je ale dobré mít blesk s sebou, existují totiž prostory, ve kterých se bez něho fotí opravdu těžko
© Karolína Fialová
#5 Fotografování s bleskem
Pokud se rozhodnete externí blesk použít, existuje několik věcí, na které byste měli myslet. Blesk nasazený na fotoaparát a namířený přímo na subjekt vydává velmi tvrdé světlo, je proto vhodné ho různými způsoby změkčit.
Zkuste například namířit blesk směrem ke stropu, od kterého se světlo odrazí, případně lze světlo odrazit také od vedlejší bílé stěny. Další možností je použití odrazné destičky, která zafunguje, když odraznou plochu nemáte k dispozici. Na změkčení světla jde využít také difuzér – ten najdete v příslušenství k blesku.
Příklad fotografie s relativně tvrdým světlem, což může, ale nemusí být vaším cílem. (© Karolína Fialová)
#6 Přiberte s sebou světla
Na trhu najdete množství kompaktních LED světel, která vám nejen pomůžou scénu nasvítit, ale také dotvořit atmosféru. Světlo můžete nasadit přímo na fotoaparát, pro větší kreativní kontrolu je pak lze připevnit na stativ.
Výhodou většiny těchto světel je možnost regulace teploty, takže podle situace zvolíte studenější či teplejší. LED světla se budou zvlášť hodit na natáčení videa a vyrábí se ve všech možných variantách a velikostech, patří mezi ně například i oblíbené ring lights.
© Karolína Fialová
#7 Pohrajte si s dlouhou expozicí
Pokud vyrážíte fotit za šera nebo za tmy, využijte světelné podmínky k vyzkoušení dlouhé expozice. Populární jsou například fotografie nočního města, kde delší čas vytvoří efekt světelných čar z projíždějících aut. K zachycení takového efektu budete potřebovat především stativ. Pusťte se do experimentů s různými kombinacemi clony, ISA a času, pro začátek můžete nastavit časy mezi 10 a 30 sekundami.
Jestli budete chtít snímat déle, přepněte fotoaparát do módu bulb, který dovolí snímat na libovolnou dobu. Musíte ale po dobu snímání stále držet tlačítko spouště, proto by v tuto chvíli měla nastoupit dálková spoušť. Hodí se ji mít u jakéhokoliv focení s dlouhým časem, protože i stisknutí/držení tlačítka může způsobit malý pohyb nebo vibraci fotoaparátu.
TIP: Ve chvíli, kdy máte fotoaparát na stativu, nezapomeňte vypnout stabilizaci.
© Kehn Hermano
#8 Focení večerní krajiny a noční oblohy
Pokud se vám dlouhý čas zalíbil, můžete pokračovat s o něco pokročilejším fotografování mraků či západů slunce. V tomto případě by měl být váš stativ dostatečně bytelný, abyste se na něj v terénu mohli spolehnout. Ku prospěchu lze využít například větrné počasí, které způsobí rychlý pohyb mraků a s delší expozicí proto dosáhnete působivých snímků - pravděpodobně však budete potřebovat ND filtr, který scénu ztmaví, dlouhé časy totiž pustí do fotoaparátu více světla a třeba západ slunce byste poté měli přeexponovaný.
© Karolína Fialová
Odtud už vás dělí jenom kousek k tomu, abyste se pustili do focení nočního nebe a hvězd. Výhodou je, že v tomto případě ND filtr potřeba nebude. Při dlouhých expozicích držte ISO spíše v nižších hodnotách (jinak bude šumu až příliš) a doporučila bych širší světelný objektiv. U fotografování oblohy můžete clonu bez obav nastavit na nejsvětelnější číslo, vzhledem ke vzdálenosti předmětu focení a tomu, že se jedná o celistvou plochu, bude celá scéna zaostřená.
Dálková spoušť, případně časovač spouště na fotoaparátu, je zde nutností, a pokud fotíte zrcadlovkou, vhod přijde také funkce mirror lock-up, tedy před-sklopení zrcátka. Ta dále zamezí vibracím, které by mohly ovlivnit výslednou fotografii.
Astrofotografie má mnoho specifik, a proto pokud byste se o této disciplíně rádi dozvěděli více, podívejte se například na rady od Zdeňka Bardona, který o astrofotografii vytvořil celý seriál, nebo na tipy na focení noční oblohy od Anny Jiráskové.
© Anna Jirásková

AGFAPHOTO Realikids Cam 2 modrý
12Mpx fotografie, videa v HD kvalitě (1080 × 720 px), 3,5“ displej

CANON EOS R6 Mark II
Rozlišení 24,1 Mpx / obrazový procesor DIGIC X, Rozsah citlivosti až ISO 102 400, AF s technologií Dual Pixel CMOS AF II

AGFAPHOTO Realikids Cam 2 růžový
12Mpx fotografie, videa v HD kvalitě (1080 × 720 px), 3,5“ displej
Diskuze
8 tipů na focení při zhoršených světelných podmínkách
Přidat příspěvekZatím nebyl přidán žádný příspěvek.