RecenzeRecenze

Canon EF 70-200mm F4L IS USM II

Luděk Bouška
| 8 minut čtení

Canon EF 70-200mm F/4L IS USM II byl představen začátkem června jako nástupce velice populárního objektivu stejných parametrů. Kromě špičkové kvality obrazu, která byla vlastní už předchůdci, přináší nový model především účinnější stabilizátor, který má nově účinnost až 5EV. To významně rozšiřuje možnosti použití objektivu i za horších světelných podmínek bez nutnosti použití stativu.

Hodnocení odborníka 90%

  • vynikající optický výkon
  • výkonný stabilizátor obrazu a rychlé zaostřování
  • světelnost f/4 v celém rozsahu
  • perfektní ostrost na všech clonách
  • utěsnění proti povětrnostním vlivům
  • fluorová ochranná vrstva přední čočky
  • použitelný na FX i DX snímače
  • kompatibilní s telekonvertory

Popis

Recenze Canon EF 70-200mm F/4L IS USM II

Teleobjektivy s rozsahem cca 70-200 mm jsou bezkonkurenčně nejoblíbenější. V tomhle rozsahu a nebo hodně podobném (například 80-200 mm a nebo 70-210 mm) najdete špičkové teleobjektivy snad u všech značek. Většinou se ale jedná o objektivy se světelností f/2,8. V podstatě bez výjimky nabízejí skvělý obrazový výkon, rychlé a přesné automatické ostření a v dnešní době také stabilizátor obrazu. Jejich popularita je tedy naprosto pochopitelná, perfektně se hodí jak na sport a reportáže, ale také třeba na portréty a nebo krajinu. Pro mnoho fotografů je to jediný teleobjektiv, další prostě není potřeba, pokud se nevěnují především focení sporu, nebo divoce žijících zvířat, tam jsou samozřejmě potřeba ještě daleko delší ohniska. Teleobjektivy 70-200/2,8 ale mají i několik společných nevýhod:

  • většinou vyšší cena 
  • bez výjimky větší hmotnost a rozměry (hmotnost kolem 1,5 kg rozhodně není zanedbatelná)
  • díky kombinaci dlouhého ohniska, vysoké světelnosti relativně malá mechanická odolnost

Právě u té mechanické odolnosti se chvilku zdržím. Samozřejmě, že zpracování je u všech sedmdesát-dvoustovek skvělé, mnohé dokonce nabízejí odolnost proti povětrnostním vlivům. Ale nikde se moc nemluví o tom, že pokud jde o odolnost proti nárazům, otřesům, nebo nedej bože pádům, patří 70-200/2,8 k nejméně odolným objektivům a to opět bez výjimky u všech výrobců. Na vině je světelnost, tedy přesněji řečeno velký průměr (a tím i velká hmotnost) čoček uvnitř objektivu. Díky tomu, že se jedná o zoom, jsou čočky umístěny v poměrně dlouhé zoomovací kulise, na kterou při nárazu nevyhnutelně působí docela veliké síly díky páce, kterou vlastně tvoří.

Je tedy logické, že objektivy se světelností f/4 jsou na tom minimálně v tomto ohledu přece jen lépe. Konec konců o tom svědčí i jejich hmotnost pohybující se kolem cca 800 g, to je skoro polovina oproti světelnosti f/2,8. Samozřejmě se to projeví i na celkových rozměrech, ty čtyřkové 70-200 mm jsou o trochu kratší a o dost štíhlejší. Ale právě ta zmíněná soro poloviční hmotnost, to je argument, kterému rozumí třeba krajináři, nebo starší fotografové, pro které je těžká výbava v podstatě nepoužitelná z jednoduchého důvodu: prostě ji neunesou. Bolest ramen a zad z nošení zbytečně přetížených fotografických brašen dříve či pozdějí čeká na každého z nás, pokud nebudeme k pořizování techniky přistupovat s rozumem. Co si budeme povídat, ona je světelnost f/2,8 sice super, ale rozhodně ji nepotřebují úplně všichni…

První objektiv Canon EF 70-200/4L USM spatřil světlo světa už v roce 1999 a věřte nevěřte, prodává se dokonce ještě dnes. Je velice oblíben pro vynikající kvalitu obrazu, rychlé zaostřování a hlavně malé rozměry a hmotnost. Velice podstatnou výhodou je také jeho cena, dnes (srpen 2018) se pohybuje kolem 17 000 Kč. Jedná se vlastně o jeden z  nejdostupnějších profi objektivů Canon.

V roce 2006 byl představen nový model s označením Canon EF 70-200/4L IS USM. Parametry i rozměry jsou skoro stejné s prvním modelem, ale nový objektiv byl opticky přepracován, přibyl stabilizátor obrazu a také odolnost vůči vnikání prachu a stékající vody. Přirozeně se to projevilo na vyšší ceně, ale musím zmínit fakt, že se jednalo asi o nejostřejší sedmdesát-dvoustovku, jakou měl do té doby Canon v nabídce.

Třetí generace, tedy objektiv Canon EF 70-200/4L IS USM II pak svého předchůdce převyšuje ve všech ohlledech, především ale v daleko vyšším výkonu stabilizátoru.

Kvalita obrazu

Všechny ukázkové fotky jsem fotil z ruky, tedy bez stativu, abyste si udělali co nejlepší obrázek o tom, jak funguje stabilizátor obrazu. Jsem si jist, že by byly fotky ze stativu ještě trochu lepší, ale na druhou stranu máte možnost prohlédnout si snímky vyfocené tak, jak je s největší pravděpodobností budete často fotit i vy.

Pokud jde o kresbu na jednotlivých clonách, chová se objektiv celkem standardně. Tedy po mírném zaclonění je ostrost ještě lepší, než na otevřenou clonu a nejlepší je cca při clonách f/5,6 - f/8. Přibližně na cloně f/11 se mírně začíná projevovat difrakce, ale i clona f/16 je dobře použitelný.

Chromatickou aberací se také nijak zvlášť trápit nemusíte. Na ukázkách v JPEGu snad ani žádnou nenajdete, protože ji částečně dokáže odstranit samotný přístroj. Ale špatné to není ani v RAWu, kde k podobným automatickým úpravám nedochází. Při zpracování RAWů se mi podařilo tu už tak velice mírnou aberaci odstranit úplně dokonale. Úplně stejně je na tom vinětace, je poměrně mírná a není žádný problém jí při zpracování odstranit.

Design, ergonomie, ovládací prvky

Při pohledu na předchozí modely je jasné, že je Canon v designu objektivů velice konzistentní. Samozřejmě nechybí tradiční světlá barva, která je jasným rozpoznávacím znakem teleobjektivů Canon. Má ale také praktický význam, o kterém se moc nemluví. Světlý objektiv se na přímém slunci zdaleka tak nerozpálí - narozdíl od těch černých. Znamená to, že podává vyrovnanější optický výkon a samozřejmě to svědčí i zaostřovacímu systému.

Na boku objektivu najdeme celkem čtyři přepínače. Zcela nahoře je omezovač rozsahu zaostřovacích vzdáleností. Velice praktické pro toho, kdo chce zaostřit co možná nejrychleji v případě, že se autofokus netrefí. Druhý shora je přepínač manuálního a automatického zaostřování a pod ním se nachází vypínač stabilizátoru. Zcela dole se nachází volič režimu stabilizátoru obrazu.

Autofokus a stabilizátor

Když pominu optickou stránku, která je většinou naprosto zásadní, tak druhou nejsilnější stránkou objektivu Canon EF 70-200/4L IS USM II je rychlost a přesnost autofokusu. Automatické ostření zajišťuje prstencový ultrasonický motor, což znamená, že objektiv zaostřuje naprosto tiše a především velice rychle a přesně. A tohle je pro mnohé fotografy možná i důležitější faktor, než dokonalá kresba. Bez rychlého zaostřování nejste schopni pořídit žádnou akční fotku, což by především reportéry, zpravodaje, sportovní fotografy (tedy ty opravdu nejnáročnější profíky) naprosto zásadním způsobem omezovalo.

Rychlost a přesnost autofokusu je tedy právě pro ty nejnáročnější fotografy důvodem, proč si nevyberou levnější konkurenci. Potřebují prostě jistotu, potřebují fotit v každé situaci a musí se spolehnout, že snímek bude pokaždé správně zaostřený. Samozřejmě, úplně pokaždé se to nepovede ani Canonu, ale je nezvratitelným faktem, že v porovnání s levnějšími alternativami od Sigmy, Tokiny, nebo od Tamronu pořídíte s objektivem Canon neporovnatelně více správně zaostřených fotek rychle se pohybujících objektů. Důvodem je totiž využití třetí generace systému EF, který využívá nový výkonný řídící procesor a obsahuje zcela přepracovaný firmware.

Hlavní rysy

  • Univerzální rozsah ohniskových vzdáleností 70 až 200 mm
  • Konstantní světelnost f/4
  • Zaostřování využívající kroužkový ultrazvukový motor USM
  • Stabilizace obrazu 5 EV
  • hmotnost: 780 g

Shrnutí

Canon EF 70-200/4L IS USM II je jedním slovem bezva. Oproti světelnějším modelům je skoro o půlku lehčí a znatelně menší, oproti stejně světelným předchůdcům je opticky výkonnější, rychleji zaostřuje a především je vybaven velice výkonným stabilizátorem obrazu. Byla doslova radost s ním fotit, od tak malého a lehkého teleobjektivu bych nikdy nečekal tak špičkový výkon. Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

Recenze CANON RF 100-500 mm: Univerzální objektiv fotografa přírody
Hodnocení 98%

Recenze CANON RF 100-500 mm: Univerzální objektiv...

Recenze Canon EOS M50 Mark II: první dojmy
Hodnocení 90%

Recenze Canon EOS M50 Mark II: první dojmy

Canon EOS 1D X Mark III
Hodnocení 98%

Canon EOS 1D X Mark III

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím