Nakupte chytře
Dostupnost
Značka
Cena
Barva fotoaparátu
Rozlišení snímače (počet efektivních pixelů v Mpx)
Rozlišení snímače (počet efektivních pixelů v Mpx)
Vyšší rozlišení snímače zajistí větší množství jemných detailů ve snímku a umožní větší výtisk fotografie, nebo možnost větších výřezů. Pro výtisk fotografie formátu A4 (20x30 cm) bohatě stačí rozlišení 12 Mpx.
Velikost snímače
Velikost snímače
Na velikosti záleží. Čím větší snímač, tím vyšší kvalita obrazu. Ale také tím větší a těžší objektivy.
Expoziční čas - nejkratší (s)
Expoziční čas - nejkratší (s)
Nejkratší doba otevření závěrky. Hodí se pro zachycení extrémně rychlých pohybů.
Expoziční čas - nejdelší (s)
Rychlost sériového snímání (sn/s)
Rychlost sériového snímání (sn/s)
Čím vyšší počet snímků za sekundu, tím vyšší pravděpodobnost, že zachytíte klíčový okamžik akce. Ale také tím větší množství dat, která budou zabírat místo na paměťové kartě a v počítači.
Hmotnost fotoaparátu (g)
Hmotnost fotoaparátu (g)
Hmotnost fotoaparátu je udávána většinou bez baterií a paměťového média, ale také bez nasazeného výměnného objektivu. Celková hmotnost i s nasazeným objektivem bude podstatně vyšší.
Vlastnosti těla
Maximální rozlišení fotografie (px)
Maximální rozlišení fotografie (px)
Velikost výsledného obrazu v pixelech. Vynásobením kratší a delší strany získáme rozlišení v pixelech, které odpovídá rozlišení snímače zpravidla udávaném v Mpx - megapixelech (miliónech pixelů).
Typ snímače
Typ snímače
V současnosti jsou nejrozšířenější CMOS (MOS, Live MOS) snímače. BSI-CMOS podávají lepší výsledky při nastavení vysokých citlivostí, Stacked BSI-CMOS (skládané) jsou navíc ještě významně rychlejší v odečtu dat. Nejrychlejší odečet (prakticky okamžitě z celého snímače) mají snímače označené jako Global Shutter, nebo dnes již téměř nepoužívané CCD snímače.
Citlivost ISO - rozsah
Citlivost ISO - rozsah
Větší rozsah citlivostí ISO je výhodou. Nízké hodnoty ISO podávají zpravidla nejvyšší dynamický rozsah a nejlepší kvalitu snímku, vysoké hodnoty zase umožňují použití krátkých expozičních časů i za horšího světla, ovšem za cenu výrazného digitálního šumu a sníženého dynamického rozsahu.
Rozšířené ISO (minimum)
Rozšířené ISO (minimum)
Softwarově snížená hodnota citlivosti ISO umožňuje použití delšího expozičního času, ale nezvyšuje kvalitu obrazu, ani dynamický rozsah. Nejlepších výsledků tedy dosáhnete na základní (nesníženou) hodnotu citlivosti ISO.
Rozšířené ISO (maximum)
Rozšířené ISO (maximum)
Softwarově zvýšená hodnota citlivosti ISO umožňuje použití ještě kratšího expozičního času při extrémně špatných světelných podmínkách. Má velmi negativní vliv na kvalitu obrazu.
Stabilizace obrazu
Stabilizace obrazu
Stabilizátor obrazu pomáhá k eliminování pohybové neostrosti vlivem třesu rukou při použití delšího času. Optická stabilizace probíhá v objektivu, mechanická pohybem snímače. Oba způsoby někteří výrobci kombinují. Tzv "pětiosá" stabilizace bere v úvahu i rotační pohyby přístroje.
Formát snímku
Formát snímku
Formát snímku určuje, kolik dat zabere jeden snímek a v jaké kvalitě bude uložen. RAW je v nejvyšší možné kvalitě, je datově objemný a je nutné jej vyvolat v počítači. Podobné je to s DNG, který můžete upravovat ve větším množství programů. JPEG je datově nejmenší, jedná se o hotový snímek, který už není vhodné dále upravovat. HEIF je nejmodernější, při stejném objemu dat jako JPEG obsahuje více obrazových informací. TIFF zabírá ze všech nejvíc místa, je v plné kvalitě, hodí se třeba pro náročný tisk.
Systém automatického zaostřování
Systém automatického zaostřování
Fázová detekce je rychlejší než porovnání kontrastu, detekce objektů je vždy výhodou, stejně jako funkce postupného zaostřování (Focus Bracketing) a následného skládání postupně zaostřených snímků (Focus Stacking).
Počet zaostřovacích bodů (křížové)
Počet zaostřovacích bodů (křížové)
Čím vyšší počet zaostřovacích bodů, tím přesněji můžete zvolit místo, na které má fotoaparát zaostřit. Křížové AF body jsou citlivé jak v horizontálním, tak ve vertikálním směru.
Bajonet
Bajonet
Bajonet je mechanizmus, kterým je k tělu připevněn objektiv. Jednotlivé typy bajonetů nejsou kompatibilní, takže tělo i objektiv musejí být vybaveny stejným typem bajonetu.
Crop faktor
Crop faktor
Crop faktor udává, kolikrát je snímač fotoaparátu menší než políčko kinofilmu (full frame), tedy kolikrát bude prodloužena ohnisková vzdálenost objektivu po nasazení jiné než full frame tělo.
Funkce LCD displeje
Funkce LCD displeje
Dotykové ovládání značně usnadňuje obsluhu. Výklopný displej umožňuje kontrolu záběru i z neobvyklých úhlů. Otočný displej se dá přiklopit k tělu přístroje, takže je chráněn proti poškrábání při transportu.
Velikost LCD displeje
Velikost LCD displeje
Čím větší je úhlopříčka displeje (udávaná v palcích), tím lépe uvidíte - obraz na displeji bude větší.
Rozlišení LCD (px)
Rozlišení LCD (px)
Čím vyšší rozlišení displeje, tím více detailů uvidíte. Ale také tím rychleji se bude spotřebovávat energie.
Hledáček
Rozlišení elektronického hledáčku (px)
Rozlišení elektronického hledáčku (px)
Čím vyšší číslo, tím více detailů v hledáčku uvidíte a obraz bude jemnější. Ale také tím vyšší spotřeba energie.
Zvětšení hledáčku
Zvětšení hledáčku
Čím vyšší číslo, tím větší bude obraz v hledáčku a tím lépe na něj uvidíte.
Blesk
Blesk
Způsoby připojení externích blesků a jejich komunikace s tělem fotoaparátu.
Synchronizační čas pro blesk
Synchronizační čas pro blesk
Nejkratší expoziční čas, při kterém může proběhnout záblesk na celé pole snímače.
Záznam videa
Záznam videa
Rozlišení a snímková frekvence videozáznamu.
Možnosti pro video
Rozhraní
Rozhraní
Bezdrátová rozhraní a typy konektorů, kterými lze přístroj připojit k dalším zařízením.
Napájení
Napájení
Typ a počet použitých baterií, nebo napájecího konektoru.
Druh paměti
Druh paměti
Druhy slotů pro paměťové karty a jiná paměťová média.
Šířka fotoaparátu (mm)
Výška fotoaparátu (mm)
Hloubka fotoaparátu (mm)
FUJIFILM GFX100 II
- Senzor 102 Mpx GFX CMOS II HS (43,8 x 32,9 mm)
- Vysoce výkonný obrazový procesor X-5
- AF s detekcí objektu s Deep Learning A. I.
FUJIFILM GFX 50S II tělo
- Rozlišení 51,4 MPix, snímač CMOS 43,8×32,9 mm
- Zpracování obrazu X-Processor 4
- OLED hledáček s rozlišením 3,69 mil bodů
FUJIFILM GFX 100s
- Rozlišení 102 Mpx
- 43,8 x 32,9 mm BSI CMOS senzor
- Procesor X-Processor 4
Proč u nás nakupovat
& půjčovna
online
Středoformátové fotoaparáty
Za středoformát jsou od dob analogu považovány fotoaparáty, které využívají coby záznamové medium svitkový film (120/220), případně ploché filmy. Mezi nejčastější poměry stran pak patří 6×4,5, 6×6, 6×7 a 6×9. Při porovnání s kinofilmovým políčkem jsou políčka středoformátu (6×4,5) větší více než 2,7×! Formát 6×7 je dokonce 4,5× větší. Se změnou velikosti záznamového media dochází u středoformátových a velkoformátových fotoaparátů k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivu.
Jsou chvíle, kdy platí, že větší je lepší neb čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde.
Zcela jednoduše se dá říci, že čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde. Ale nejde jen o množství detailů, širší dynamický rozsah a barevnou škálu, ale i odlišnou hloubku ostrosti. V některých případech i možnost náklonu přední či zadní standardy. Dalším neméně důležitým faktem je velikost hledáčku či matnice (v závislosti na konstrukčním řešení daného přístroje), na které se mnohem lépe komponuje snímek. Střední a velkoformátové přístroje nabízejí fotografům tolik tvůrčí volnosti a flexibility, že záleží jen na samotném fotografovi, zda všechny možnosti využije.
Přestože jsou digitální zrcadlovky nejčastější výbavou profesionálních fotografů, nejedná se o nejvyšší metu fotografické techniky. DSLR fotoaparáty vyhovují svými pohotovými reakcemi, odolností a rozměry sportovním fotografům, reportérům i fotografům volně žijící zvěře, ale v oblastech jako je technická, reklamní, módní a portrétní fotografie, u nichž je kladen důraz na dosažení vysoké obrazové kvality, zajistí skvělé výsledky středoformátové či ještě lépe velkoformátové fotoaparáty.
V praxi se setkáme se středoformátovými přístroji ve fotografickém ateliéru i v plenéru a s velkoformátovými přístroji převážně v ateliéru, i když výjimky jsou. Například Josef Sudek nosil sklopný měchový fotoaparát po mnoha místech Prahy a dalších částech naší země. Stejně, jako jsou některá jména fotografů synonymem pro určitý styl a druh tvorby, jsou i jména, jejichž nositele si představíme s konkrétním typem fotoaparátu, tak například Helmuta Newtona a Dianu Arbus s dvouoko zrcadlovkou (přesněji s Rolleiflexem). Konstrukčně jsou středoformátové fotoaparáty řešeny různě. Mohou to být jednooké zrcadlovky se sklopným zrcátkem (např.: Pentax 67, Hasselblad), dvouoké zrcadlovky (např.: Rolleiflex, Minolta Autocord, Yashica Mat124G), dálkoměrné fotoaparáty (např.: Mamiya 7, Voigtländer Bessa III.) či stavebnicové systémy (např.: Alpa). V současné době jsou vyráběny středoformátové fotoaparáty, které je možné osadit digitální stěnou. K těm nejznámějším patří Hasselblad, Mamiya, Phase One, Pentax a Rollei.
Přepočet ohniskové vzdálenosti | |||
Format | Wide | Standard | Tele |
22,5×15 mm | 16 | 28 | 50 |
23,7×15,7 mm | 16 | 28 | 50 |
28,7×19,1 mm | 20 | 35 | 65 |
36×24 mm | 28 | 50 | 90 |
6×4,5 cm | 55 | 80 | 150 |
48×36 mm | 35 | 55 | 105 |
6×7 cm | 65 | 110 | 180 |
35 mm to 6×4,5 = 1,6× | 35 mm to 6×7 = 2× |
Za středoformát jsou od dob analogu považovány fotoaparáty, které využívají coby záznamové medium svitkový film (120/220), případně ploché filmy. Mezi nejčastější poměry stran pak patří 6×4,5, 6×6, 6×7 a 6×9. Při porovnání s kinofilmovým políčkem jsou políčka středoformátu (6×4,5) větší více než 2,7×! Formát 6×7 je dokonce 4,5× větší. Se změnou velikosti záznamového media dochází u středoformátových a velkoformátových fotoaparátů k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivu.
Jsou chvíle, kdy platí, že větší je lepší neb čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde.
Zcela jednoduše se dá říci, že čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde. Ale nejde jen o množství detailů, širší dynamický rozsah a barevnou škálu, ale i odlišnou hloubku ostrosti. V některých případech i možnost náklonu přední či zadní standardy. Dalším neméně důležitým faktem je velikost hledáčku či matnice (v závislosti na konstrukčním řešení daného přístroje), na které se mnohem lépe komponuje snímek. Střední a velkoformátové přístroje nabízejí fotografům tolik tvůrčí volnosti a flexibility, že záleží jen na samotném fotografovi, zda všechny možnosti využije.
Přestože jsou digitální zrcadlovky nejčastější výbavou profesionálních fotografů, nejedná se o nejvyšší metu fotografické techniky. DSLR fotoaparáty vyhovují svými pohotovými reakcemi, odolností a rozměry sportovním fotografům, reportérům i fotografům volně žijící zvěře, ale v oblastech jako je technická, reklamní, módní a portrétní fotografie, u nichž je kladen důraz na dosažení vysoké obrazové kvality, zajistí skvělé výsledky středoformátové či ještě lépe velkoformátové fotoaparáty.
V praxi se setkáme se středoformátovými přístroji ve fotografickém ateliéru i v plenéru a s velkoformátovými přístroji převážně v ateliéru, i když výjimky jsou. Například Josef Sudek nosil sklopný měchový fotoaparát po mnoha místech Prahy a dalších částech naší země. Stejně, jako jsou některá jména fotografů synonymem pro určitý styl a druh tvorby, jsou i jména, jejichž nositele si představíme s konkrétním typem fotoaparátu, tak například Helmuta Newtona a Dianu Arbus s dvouoko zrcadlovkou (přesněji s Rolleiflexem). Konstrukčně jsou středoformátové fotoaparáty řešeny různě. Mohou to být jednooké zrcadlovky se sklopným zrcátkem (např.: Pentax 67, Hasselblad), dvouoké zrcadlovky (např.: Rolleiflex, Minolta Autocord, Yashica Mat124G), dálkoměrné fotoaparáty (např.: Mamiya 7, Voigtländer Bessa III.) či stavebnicové systémy (např.: Alpa). V současné době jsou vyráběny středoformátové fotoaparáty, které je možné osadit digitální stěnou. K těm nejznámějším patří Hasselblad, Mamiya, Phase One, Pentax a Rollei.
Přepočet ohniskové vzdálenosti | |||
Format | Wide | Standard | Tele |
22,5×15 mm | 16 | 28 | 50 |
23,7×15,7 mm | 16 | 28 | 50 |
28,7×19,1 mm | 20 | 35 | 65 |
36×24 mm | 28 | 50 | 90 |
6×4,5 cm | 55 | 80 | 150 |
48×36 mm | 35 | 55 | 105 |
6×7 cm | 65 | 110 | 180 |
35 mm to 6×4,5 = 1,6× | 35 mm to 6×7 = 2× |