Registrace na FotoŠkoda FEST startují 6. 5. 2024
CHCI NA FESTIVAL!
FotoŠkoda FestRozhovoryFotoŠkoda WEEK

Martin Kacvinský: Na natáčení svatby se připravuji hlavně psychicky

Martin Kacvinský: Na natáčení svatby se připravuji hlavně psychicky
6. 6. 2021 | 10 minut čtení

Snad každý pár vybírá v dnešní době na svatbu kromě fotografa i kameramana. Martin Kacvinský se svým týmem Kaco Films se skoro 10 let věnuje produkci svatebního videa nejen v ČR, ale i v Itálii, na Islandu, ve Skotsku, Libanonu - prakticky po celém světě. Jejich tvorba působí velmi dokumentárním dojmem, soustředí se na zaznamenání intimních momentů bez speciálních efektů a hraní. Za svou práci získali řadu ocenění a Martin nám poodhalil, jak taková produkce funguje.

Pokud chci uzavřít manželství, nepotřebuji k tomu zámek, ne? 

  • Martine, co je Kaco Films? 

Kaco Films jsem byl původně jen já - svatební kameraman, který se rozhodl utéct z korporátního prostředí a přetavit svoje foto/video hobby v reálnou práci. S postupem času jsem pochopil, že sám všechno dlouhodobě nezvládnu a začal jsem k sobě nabírat další šikovné lidi.

  • Jak dlouho se věnuješ produkci a kdy ses rozhodl přibrat do týmu kolegy?

Někdy začátkem roku 2013 jsem přišel s myšlenkou, že bych se videu zkusil věnovat naplno. První přibližně rok jsem ještě paralelně pracoval jako vedoucí programátorů v Seznam.cz a současně po večerech a nocích rozjížděl své vlastní podnikání. Asi po roce už jsem té myšlence věřil natolik, že jsem dobře placenou práci opustil a začal být sám sobě šéfem. 

Myslím, že jsem si celkem brzy uvědomil, že ty nejdůležitější momenty na svatbě proběhnou velmi rychle. A abych mohl vyprávět příběh, potřebuji je mít zachycené ze dvou úhlů. Samozřejmě, na začátku člověk nakupuje drahou techniku a příjmy jsou nic-moc. Ale hned, jak jsem měl lepší portfolio a mohl si dovolit zvednout ceny, začal jsem na svatby jezdit s asistentem. Od začátku jsem ale chtěl, aby byl můj asistent samostatný kameraman a dokázal mě jednou plnohodnotně zastoupit. 

rozhovor kaco films svatební produkce

  • Děláte výhradně svatby, nebo si vás klienti objednávají i na korporátní video? 

Korporátní video už téměř neděláme. Svatby nás upřímně baví nejvíce - hodně cestujeme, poznáváme nové lidi a místa. Můžeme být hodně kreativní a klienti umí naši práci ocenit. S některými jsme dodnes přátelé a setkáváme se. A ano, natáčet svatbu může být někdy hodně náročné. Věci nejdou podle plánu, důležité okamžiky nastanou hodně rychle a nikdo na vás nebude čekat. Je potřeba být dokonale připraven a umět pracovat pod tlakem. Ale současně - práce s lidmi a pro lidi je prostě nádherná. Natáčet produkty nebo stroje nás nikdy tolik nebavilo.

Na druhou stranu poslední přibližně rok do našeho svatebního natáčení hodně zasáhla koronavirová pandemie. De facto všechny zahraniční svatby musely být přesunuty. Asi půl roku jsme pracovali na on-line přednáškách o tvorbě svatebního videa. A poslední měsíce pracujeme na reklamách pro velké brandy - pivo, potraviny, auta. Hodně vycházíme z našeho dokumentaristického stylu, a i když to jsou větší reklamy, pořád tam je důležitý lidský element.

rozhovor Martin Kacvinsky

  • Jako fotograf vím přesně, co chci ve finálním setu odevzdat. Plánuješ si přesně záběry, které použiješ do finálního střihu svatby, nebo je to spíše pocitová záležitost na místě? 

Těžko říct... Rozhodně si nikdy nepřipravuji záběry, které bych chtěl natočit. Spoléhám se spíše na aktuální impresi z místa/lidí/počasí a situace natáčím hodně spontánně. Pokaždé natočím hodiny materiálu. A celkovou dramaturgii a styl videa tvořím nejčastěji až pak v postprodukci.

Ale na druhou stranu se hodně připravuji spíše psychicky. Abych měl dostatek síly a abych se dokázal maximálně koncentrovat úplně celý den. Večer před svatbou se snažím vizualizovat si průběh dne a přemýšlím, kdy se budu na co zaměřovat. A také si předem promyslím, co za techniku budu potřebovat a nikdy s sebou neberu zbytečnosti.

Moje zkušenost je, že čím víc možností mám, tím víc mě to v průběhu dne zahlcuje a unavuje. Takže pokud jdu natáčet menší svatbu, vezmu si raději třeba jen 2-3 objektivy, než abych si vzal úplně všechno. Díky tomu jsem pak schopen dělat kreativnější rozhodnutí a nemusím celou dobu přemýšlet, co za objektiv si vzít.

  • Záběry novomanželů jsou jedna věc, B-roll ale doladí celou atmosféru a nastaví diváka přímo na místo. Jak a kdy vzniká? Třeba z Islandu jsem viděl ve vašich videích skvělé záběry místní krajiny. Tvoříte je sami na místě? Jak to všechno stíháte? 

Na tohle taky neexistuje univerzální odpověď. U větších svateb je to primárně o lidech a emocích, takže ilustračních záběru potřebuji jen pár na uvedení do lokace. Ty vzniknou takřka pokaždé jen ve svatební den. Menší svatby, například z Islandu, jsou z velké části právě o přírodě. Často je to i koncept, novomanželé si vyberou vodopád nebo sopku právě jako symbol svého vztahu. V těchto případech si ilustrační záběry natáčím v klidu a v nejlepším světle třeba den před svatbou. 

  • Říká se, že zvuk je 50 % videa, jak ho řešíte a je to opravdu tak?

Třeba ve filmu nebo klasickém dokumentu určitě ano. Ve svatebních klipech se reálný zvuk dlouho téměř vůbec nepoužíval. Ono to ani není tak jednoduché, často v pozadí hraje hudba, takže zvuk se nedá použít. Pokazit vizuál svatebních šatů klopovým mikrofonem si nedovolí jen tak někdo. A mít na svatbě zvukaře s mikrofonem na tágu taky není ideální, když chceme být nepozorovatelní.

Teď se to ale pomalu obrací a do videa se vkládá hodně zvukových efektů a ruchů, často nakoupených v databance. 

Jinak je zvuk důležitý hlavně pro delší verze svatebních videí. To jsou verze, které se běžně nesdílí na internet, jsou mnohem intimnější a mají kolem 15 až 30 minut. Záznam zvuku je stejná věda jako záznam obrazu. Pro každou situaci se hodí jiný mikrofon a jiný způsob záznamu.

Obecně ale platí, že čím blíž je mikrofon ke zdroji, tím lepší bude zvuk. Někdy se stačí připojit k zvukaři a jeho zvuk doplnit o záznam ze směrového mikrofonu, co máme na kameře. Jindy schováváme mikrofony různě do kytek a dekorací... Ve videu to pak působí, že kamera "sedí" mezi lidmi, ale záběr jsme natočili nepozorovaně z dálky.

  • Svatba je dnes nákladná věc, ladí se do barev, stylu, lokace jsou promyšlenější. Kladeš na sebe i ty větší nároky a snažíš se posouvat? 

Já si naopak myslím, že současným trendem je naštěstí jednoduchost. Pokud chci uzavřít manželství a oslavit to s rodinou/kamarády, nepotřebuji k tomu zámek, pronajímat veterán a mít extrémní květinovou výzdobu. V jednoduchosti je krása, ne? Čím míň přejezdů a složitého plánování, tím víc si vše můžu užít a nemusím se stresovat. Lidi už přišli na to, že k organizaci hezké svatby není potřeba tolik peněz. Stačí zvolit jednoduchost a věnovat se detailům a vše dobře naplánovat.

S natáčením to vidím podobně. Kdysi bylo k pořízení svatebního videa potřeba vlastnit velkou a extrémně drahou kameru. Dnes je vše mnohem dostupnější a jednodušší. Na techniku si už není potřeba brát obrovskou půjčku. Díky demokratizaci techniky se pořád objevuje spousta nových a šikovných tvůrců. O to víc se pak řeší samotný obsah a všechno se rychle posouvá kupředu.

  • Člověk se jednou naučí základy, pak vychytá detaily a techniku už moc neřeší. I tak se ale zeptám, využíváte techniku společnosti Sigma. Jakou? 

Natáčet svatbu znamená zachycovat nepředvídatelné situace. Někdy jsou ty nejlepší situace celkem spontánní a nemám prostor si záběr dokonale připravit, nebo zopakovat. A dost často probíhá natáčení i v komplikovaných světelných podmínkách. Takže potřebujete velmi spolehlivou techniku. Jestli natáčím obřad v poušti, nebo během obřadu začne na Islandu pršet, moje kamera to musí zvládnout. Sigma FP je v tomhle pro mě dokonalá. Navíc je to malá kamera a často si hosté ani neuvědomí, že je natáčí profesionál. Záznam do RAWu je pro mou práci taky důležitý - i přes neustále se měnící světelné podmínky dokážu záběry na sebe barevně a expozičně sladit tak, aby ve videu nic nerušilo.

  • rozhovor kaco films svatební produkce
  • Byl pro vás přechod na takové workflow posunem a oddechl sis? 

Je příjemné, když vím, že například vyvážení bíle bez problémů vyladím až v postprodukci. Je to vlastně podobné jako s fotkou. Znáš fotografa, který by šel fotit reportáž přímo do JPEG, když jeho foťák umí RAW?

  • Ne. :-) Primárně pracujete na svatbách, ale co nějaký dlouhodobý kreativní projekt, neláká tě to? 

Já vlastně pořád něco vymýšlím. Třeba když jsem se rozhodl, že bych si chtěl zkusit natáčet na 16mm film. Ten jsem si pak sám vyvolal a postavil jsem si vlastní skener, který film automaticky posouval, zastavoval a každé políčko vyfotil. Nedávno jsme si vymyslel, že do našeho bytu vyrobím nějaký nábytek a úplně jsem tomu propadl. Prostě když se do něčeho pustím, jsem schopen se do toho úplně ponořit a jít hodně do hloubky. Ale současně se snažím téměř všechen volný čas využít na cestování a poznávání...

SIGMA 56 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)

ohnisková vzdálenost 56 mm (84 mm při přepočtu na 35 mm snímač), optická skladba: 10 čoček v 6 skupinách, světelnost f/1,4

11 890,-
SIGMA 30 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)

Bajonet Sony E (APS-C), Ohnisko 45 mm (ekv. 35 mm / full frame), Rozsah clony f/1,4 až f/16

8 890,-
SIGMA 16 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)

Odolný vůči prachu a vlhku, Složení: 16 členů ve 13 skupinách, Zorný úhel 83,2°

10 990,-

Související články

Hvězdy FotoŠkoda FESTu 2024: Erik Johansson, Matěj Dereck Hard, Tomáš Třeštík - koho nepropásnout?

Hvězdy FotoŠkoda FESTu 2024: Erik Johansson, Matěj Dereck...

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Další Rozhovory

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii roste

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii roste

Další FotoŠkoda WEEK

Radek Plíhal: Snímač si dnes vyčistím kdykoliv a kdekoliv

Radek Plíhal: Snímač si dnes vyčistím kdykoliv a kdekoliv

Kuba Kamiński: Fotografie mě zachránila

Kuba Kamiński: Fotografie mě zachránila

Jiří Wackermann: Raději ukazuji svoje obrazy, než mluvím o sobě

Jiří Wackermann: Raději ukazuji svoje obrazy, než mluvím...

Diskuze

Martin Kacvinský: Na natáčení svatby se připravuji hlavně psychicky

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...