Vejde se do dlaně, vydává roztomilé zvuky a některým lidem připomíná hračku Tamagotchi - nedávno představený Instax Pal vlastně tak trochu hračkou je. Tento miniaturní digitální fotoaparát sice nenabídne perfektní obrazovou kvalitu, ale samotné focení bude bavit jak dospělé, tak děti. Navíc díky své velikosti a vzhledu dost možná vzbudí i zájem vašeho okolí.

Hodnocení odborníka 77%

• zábavný design
  • miniaturní velikost
  • vhodný jako dárek
  • absence hledáčku
  • slabý blesk
  • omezené funkce v aplikaci

FUJIFILM uvedl na trh první digitální Instax fotoaparát, který v sobě nemá zabudovanou tiskárnu. Instax Pal můžete používat společně se speciální aplikací nebo si k němu pořídit tiskárnu Instax Link s filmy Instax, a získat tak klasické tištěné snímky. Pal nabízí interní úložiště pro 50 fotek, lze ale vložit také Micro SD kartu a tím úložiště rozšířit.

Tělo a objektiv

Vzhledem k opravdu miniaturní velikosti najdete na těle Instax Pal pouze několik funkcí - tlačítko spouště, horní tlačítko pro vypnutí/zapnutí a malý přepínač mezi režimem Fun (F) a Link (L) a závit pro stativ.

Širokoúhlý objektiv odpovídá přibližně 16 mm ohniskové vzdálenosti, není proto problém vyfotit třeba i skupinové selfies. K nasvícení scény pomáhá blesk, který nelze ovládat přímo na těle fotoaparátu, ale jde v aplikaci zapnout, vypnout nebo nastavit na automat. Blesk není nijak silný a jeho maximální dosah uvádí výrobce jako 1,5 metru. Na spoustě fotek nebyl vůbec znatelný - pokud fotíte ve větší tmě, určitě doporučuji jít k subjektu blíž.Instax Pal

Foto © Karolína Fialová

Ovládání

Instax Pal dokáže fotit samostatně bez aplikace, nemusíte proto mít pořád po ruce telefon. Tento způsob focení zároveň vytvoří moment překvapení, protože nevíte, co jste vyfotili, dokud foťák nespárujete s telefonem, třeba po návratu z výletu nebo z akce. Problém je, že místo nadšení následuje v mnoha případech spíš zklamání z kvality fotek. Bez aplikace se také nedozvíte, jak je na tom Pal se stavem baterie.

Pal můžete bez obav svěřit i dítěti, protože k focení stačí fotoaparát zapnout a poté mačkat spoušť. Když se fotky nepovedou, prostě je smažete a nedochází k plýtvání filmu jako u ostatních Instaxů. Starší děti si pak určitě hravě poradí i s aplikací.

Zvuky, které fotoaparát vydává při zapnutí nebo při pořizování snímků, lze částečně vypnout. "Pre-shutter sounds" jde dokonce personalizovat.

Instax Pal

Foto © Karolína Fialová

Kvalita, formát a velikost fotek

Co se týče obrazové kvality, už v úvodu jsem nastínila, že není nijak světoborná. Přirovnala bych ji k telefonu přibližně z roku 2014 nebo k webkameře na notebooku. Horší kvalita se logicky projevuje hlavně ve špatných světelných podmínkách, kde moc nepomůže ani slabý blesk. O něco lepší jsou situace v denním světle, tam má ale Instax Pal problém zase s kontrasty. Například fotografie s přímým slunečním světlem budou dost často přeexponované. Fotografie mají okolo 1,5 Mb a rozlišení 1066 x 886 px ve formátu Square.

Na druhou stranu, Instax Pal se o technicky dokonalé snímky ani nesnaží - na ty jsou k dispozici skutečné fotoaparáty s větším snímačem a odpovídajícím rozlišením, a především se skutečným objektivem. A ani cenově se nedá porovnávat s běžnými fotoaparáty. Pal nahrává trendu pořizování starých kompaktních fotoaparátů z 2000s, které mnozí volí místo analogových kompaktů. Ceny 35mm filmového materiálu stoupají a starší digitální kompakty představují alternativu. Fotky z nich mají specifický vzhled s viditelnými pixely, jsou mnohdy svérázně exponované a dokážou překvapit barevnými tóny. Podobně je na tom i Instax Pal a záleží jen na vás, jestli tuto estetiku oceníte.

Instax Pal

Foto © Karolína Fialová

Aplikace Instax Pal

Instax Pal pracuje ruku v ruce s novou aplikací, která zároveň dokáže doplnit chybějící funkce fotoaparátu. Tím je především hledáček, který na těle Pal nenajdete. Můžete proto komponovat (i pořizovat) snímky s pomocí aplikace. Narazíte však na výrazný "lagging" - aplikace nestíhá pohyby fotoaparátu a tento způsob pořizování fotografií proto vzbuzuje akorát frustraci. Vhod může přijít v situaci, kdy chcete nastavit samospoušť při focení skupinových fotografií, v ostatních případech spíš zdržuje.

Jako další nevýhodu vidím pomalé přetahování fotek z Instax Pal do aplikace, které trvá 15 sekund/snímek. Když máte snímky přetažené, můžete je v aplikaci upravit. V nabídce je několik filtrů a základní úprava kontrastu, expozice a možnost oříznutí. U filtrů se nedá korigovat intenzita, což je jinak v dnešní době běžná věc, kterou umí jak Instagram a aplikace typu VSCO, tak přímo telefony. Osobně si myslím, že bez filtru fotografie z Instax Pal příliš použitelné nejsou, filtry jsou ale často zase moc intenzivní. Kdyby aplikace obsahovala alespoň jeden propracovanější filtr s analogovým vzhledem, u kterého se dá zvolit jeho intenzita, spousta fotografií by se jím (možná) dala zachránit.

Instax Pal

Foto © Karolína Fialová

Jak funguje tisk fotek

Instax Pal má na svém těle malý přepínač mezi módy Fun a Link. V módu Link se foťák skrze Bluetooth připojí k tiskárně a rovnou tiskne fotky podobně jako běžné Instaxy. Tento mód nedává velký smysl, protože výhodou digitálního fotoaparátu je právě možnost si snímky prohlédnout, vytřídit a případně je upravit. Navíc je dost možné, že se vám kvůli absenci hledáčku kompozice na poprvé nepovede a vedlo by to akorát k zbytečnému vypotřebování filmu.

V módu Fun fotíte do interní paměti nebo na SD kartu a následně foťák propojíte přes Bluetooth s aplikací Instax Pal. V aplikaci si nastavíte, do jakého formátu si přejete fotit - na výběr jsou formáty Wide, Square a Mini, podle toho, jakou máte tiskárnu. Pokud ale chcete vybrané fotky vytisknout, musíte si stáhnout další aplikaci Link, která s tiskárnou komunikuje. Nejedná se tedy o přímočarý proces a celá aplikace Instax Pal působí trochu nedodělaně.

Instax Pal

Foto © Karolína Fialová

Příslušenství

Společně se Instax Pal dostanete v balení malé poutko a kruhový držák, který můžete použít buď jako podstavec při focení na samospoušť nebo jako "hledáček". Při komponování mi opravdu nijak nepomohl a dál jsem držák k tomuto účelu nepoužívala. Navíc si k Instax Pal můžete zakoupit silikonové pouzdro pro větší ochranu.

• Kapesní digitální fotoaparát
  • Ohnisko 16,25 mm (ekv. 35mm)
  • USB-C port a Bluetooth
  • Slot na micro SD kartu
  • Až 350 snímků na jedno nabití
  • Clona f/2,2
  • 4,9 Mpx snímač

Možná si kladete otázku, k čemu vlastně Instax Pal slouží? Nestačilo by mít jen telefon a tiskárnu? Přidanou hodnotu fotoaparátu vidím především v roztomilém designu a možnosti ho jednoduše strčit do kapsy, případě připnout třeba na klíče (i bez pouzdra působí Pal dost bytelně). Na první pohled zaujme svým vzhledem a velikostí, vzbuzuje zvědavost u dětí i dospělých, focení s ním je zábavné a dobře poslouží jako rodinný dárek - zvlášť pokud už vlastníte jednu z tiskáren Instax Link.

Recenze Fujifilm GFX 100 II

Recenze Fujifilm GFX 100 II

23. 11. 2023