Recenze: Tokina atx-i 100 mm f/2,8 FF MACRO

Martin Hájek
14. 10. 2021 | 8 minut čtení

TOKINA atx-i 100 mm f/2,8 ATX-i FF Macro je makroobjektivem s vynikajícím poměrem cena/výkon. Populární marko ohnisko 100 mm a vysoká světelnost f/2,8 jen umocňují skvělý dojem z tohoto skla. Jako každý správný (pravý) makro objektiv je zde samozřejmostí poměr zvětšení (měřítko) 1:1, které ještě podporují další vlastnosti objektivu: vysoká ostrost, velice dobrá kresba, krásné a realistické zobrazení barev nebo minimální výskyt optických vad.

Hodnocení odborníka 92%

• Design, příjemné rozměry a hmotnost
  • Dobrá světelnost, příjemný bokeh
  • Vizuální kontrola ostřící vzdálenosti
  • Vysoká obrazová kvalita
  • Dobrá ostrost až do rohů a na „plnou díru“
  • Minimalizace optických vad
  • Přepínač pro omezení rozsahu AF/MF
  • Sluneční clona (BH-551) je součástí balení
  • Pomalejší a hlučnější autofocus

Testovaný makroobjektiv Tokina atx-i 100 mm f/2.8 Macro FF je určen pro full frame zrcadlovky Canon (k dispozici je také verze s bajonetem pro Nikon FX). Vysoká světelnost, velice dobré obrazové výsledky, odolné provedení a design, relativně malé rozměry, minimum optických neduhů, vysoká ostrost, slušná kresba a čistota obrazu v celém zaostřovacím rozsahu. To představuje zatím jen začátek z recenze makroobjektivu Tokina, který se dále může pochlubit například inovovanými povrchovými úpravami, takže lépe pracuje se světlem. Kromě designu zde výrobce zapracoval též na optické kvalitě, aby byla co nejlepší v celé ploše obrazu. A nutno říci, že se to opravdu povedlo.

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Popis objektivu Tokina atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Tokina řady atx-i 100mm f/2.8 FF Macro nabídne díky své 100 mm ohniskové vzdálenosti ekvivalentní úhel záběru cca 24° a zvětšení obrazu 1:1 (tedy opravdové – „true“ makro). Objektiv lze použít též pro digitální zrcadlovky s menším snímačem APS-C (Canon), respektive DX (Nikon). Nutno však poté počítat s adekvátním ořezem a tím zúžením zorného pole. Pro Canon poté bude odpovídat ohnisku cca 160 mm, v případě Nikonu – 150 mm (po přepočtu na 35 mm plnoformátový senzor).

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Minimální zaostřovací vzdálenost je 30 cm od roviny senzoru. V praxi vám to dovolí, přiblížit se k fotografovanému objektu na zhruba 5-6 cm od předního konce objektivu (s nasazenou sluneční clonou). Jedná se tedy o vzdálenost zcela dostačující pro zaznamenání pravých, působivých makro snímků.

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Světelnost objektivu je f/2,8 a clonu lze nastavit od F2,8 až po F32. Efektivní zobrazení s malou hloubkou ostrosti a velice příjemným bokehem tak zajistí právě dobrá světelnost v kombinaci s 9-lamelovou irisovou clonou. Optická konstrukce objektivu se skládá z 9 optických členů v 8 skupinách včetně dvou asférických čoček a dvou prvků z SLD skla. Rovněž byl použit vícevrstvý povlak pro snížení odlesků a stínů objektivu - pro zvýšení kontrastu a lepší věrnost barev.

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

True Macro - Tokina atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Jak vždy rád zdůrazňuji, není makrem vždy to, co je jako „macro“ označováno. Pravé makro objektivy definují dva zásadní parametry: poměr zvětšení (neboli měřítko zobrazení) a MFD (Minimal Focus Distance) čili nejkratší zaostřitelná vzdálenost. Tokina atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro je skutečné „true-macro“ tedy objektivem s reálným měřítkem zvětšení 1:1. To znamená, že obraz na senzoru je v reálném poměru s obrazem ve scéně (1 cm na senzoru = 1 cm ve skutečnosti)! Současně je třeba mít na paměti, že ono nejvyšší „zvětšení“ (1:1) dostaneme jen při dosažení minimální ostřící vzdálenosti – ta je zde 30 cm. Kombinace poměru zvětšení 1:1 a 30 cm snímací vzdálenosti nám poskytne skvělý základ pro opravdu povedené a působivé makro snímky. To ostatní je pak již pouze na šikovnosti fotografa.

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Jak se objektiv Tokina atx-i 100 mm chová v terénu

Práce s objektivem je velmi příjemná a pohodlná. I přes relativně malé rozměry nepůsobí toto makro 100 mm vůbec křehce – ba naopak. Tělo je sice z většiny plastové, nicméně vše zcela dokonale lícuje, nikde nic nevrže ani neskřípe. Ostření je sice trochu pomalejší ale to není u makra nic výjimečného. Spíše mi vadil docela hlučný chod (což je ostatně úplně stejná písnička jako u mého Tamronu 90 mm f/2,8 – takže bych měl být vlastně zvyklý). Kromě autofocusu (AF) lze kdykoli přepnout na manuál (MF) a také jsem danou volbu velmi často využíval.

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Pro změnu AF-MF (a obráceně) stačí vycvaknout/zacvaknout ostřící prstenec. Jak pro autofocus tak i v případě manuálního ostření nechybí ani možnost přepnutí na omezený zaostřovací rozsah. Na tuto funkci nedám u makra dopustit, protože vám ušetří spoustu času a hlavně nervů v terénu. Pro makro focení jde tedy o jednu ze zásadních funkcí (alespoň co se mě týče). V plném ostřícím rozsahu ostří objektiv v automatickém i manuálním módu od 30 cm (MFD) do nekonečna. Při přepnutí na omezený rozsah poté ostříte (AF i MF) v rozsahu od 30 do 37 cm.

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Design a fyzické parametry

Objektiv má v průměru 73 mm a na délku pak 98 mm. Hmotnost je 525 g. V případě Tokina atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro ve verzi pro Nikon, jsou zde drobné rozdíly – šířka je stejná ale délka je 95 mm a hmotnost 515 g. Chcete-li používat v kombinaci s objektivem filtry, budete potřebovat průměr 55 mm. Vícevrstvá povrchová úprava má za úkol potlačovat vznik odlesků a světelných závojů – a to funguje velice dobře. I v protisvětle jsem nezaznamenal téměř žádné problémy. Výrobce zapracoval též na ještě lepší kvalitě obrazu v celé své ploše - tedy i v rozích.

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Výsledná kvalita fotek Tokina atx-i Macro

Obraz je parádně ostrý – a to nejen ve středu ale i do okrajů snímků. Vysokou ostrost můžete pozorovat už při plně otevřené cloně (f/2,8). Při clonění ostrost samozřejmě ještě o poznání vzroste. Při nízkých clonách dostaneme jak působivou hloubku ostrosti, tak současně velice příjemný bokeh (rozostření pozadí). Také podání barevné je na vysoké úrovni. Objektiv téměř netrpí běžnými obrazovými chybami jako chromatická aberace, sférické zkreslení či vinětace (ztráta světla v rozích).

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Vyladěná optická soustava – včetně dvojice asférických čoček, dvou SLD prvků a vícevrstvého povlaku pro snížení odlesků a stínů – dosahuje velice dobrých výsledků v oblasti zobrazení jasů a stínů (tedy obecně kontrastu), stejně tak i velice dobré věrnosti barev.

Tokia atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro

Pro jaké typy focení je vhodný

Makroobjektiv nevyužijete pouze v makru ale i v dalších fotografických situacích - od krajinek, přes portréty a produktovky až třeba po architekturu. Vzhledem k ohniskové vzdálenosti 100 mm (cca 24°) však musíme počítat s výrazným „ořezem“ – tedy nic moc pro celky. Nebo ano ale spíše pak na větší vzdálenost. Ovšem pak zase obraz trpí značnou „plochostí“. Makroobjektivy jsou celkově velmi vhodné a žádané pro technickou fotografii, protože nabízí takové výsledky – co do ostrosti, kontrastu, kresby i barev – které najdete u málokterých jiných (NEmakro) objektivů v odpovídající cenové hladině.

TOKINA ATX-I 100 mm f/2,8 FF MACRO (pro CANON)

TOKINA ATX-I 100 mm f/2,8 FF MACRO (pro NIKON)

• Bajonet pro: Canon EF a Nikon FX
  • Série: atx-i, určeno pro Full Frame
  • Ohnisko 100 mm (úhel záběru cca 24°)
  • Optická soustava: 9 členů/8 skupin
  • Světelnost f/2,8
  • Rozsah clonových čísel f/2,8 až f/32
  • Minimální ostřící vzdálenost: 30 cm
  • Poměr zobrazení 1:1
  • Ostření: AF/MF
  • Přepínač ostření – spojkový kroužek
  • Průměr filtru 55 mm
  • Sluneční clona BH-551
  • Rozměry: 73×98mm
  • Hmotnost: 525 g
  • Barva: černá

Tokina atx-i 100 mm f/2,8 FF Macro je ideální volbou pro jakékoli blízké snímání. Kromě makra objektiv využijete obecně na detaily a technickou fotografii. Zejména na produktovou fotografii je makroobjektiv – díky skvělé kresbě a vysoké ostrosti – opravdu vynikající volbou. Nicméně uplatnit jej stejně tak dobře můžete i v portrétní fotografii. Maximální zvětšení 1: 1, minimální zaostřovací vzdálenost 30 cm, vysoká světelnost a jemný bokeh - to jsou vlastnosti, které se hodí v mnoha situacích. Navíc, mile překvapí i velice zajímavá cena objektivu, kdy dostanete za málo peněz opravdu hodně kvalitní muziky.

Recenze: TOKINA Super Tele 500 mm f/8 Reflex MF
Hodnocení 85%

19. 5. 2022