FOTOvýlet: Mlha, déšť, duha... Nejlepší je focení na hraně
Na vrcholu letošního léta jsem si konečně nadělil něco, co jsem měl uskutečnit už dávno. Vyrazil jsem s kamarády a fotoaparátem do Dolomit v Itálii. Neskutečná podívaná, krásné zážitky z focení krajiny a rozlehlé hory. Vyšly nám podmínky?
Divoká lokace v horách
Po asi 7 hodinách cesty jsem s kamarády Martinem a Jirkou dorazil do naší základny ve městě Cortina d'Ampezzo v Itálii. Výhodná poloha města s dostupností obchodu, internetu (pokud zrovna funguje) a hlavně hor všude kolem. Lokací na focení je tu požehnaně, ale za mě nejzásadnější je neustálá informovanost o počasí a respekt k horám. Bouřky, mlha a zároveň ideální světlo se tu střídají třeba i v desetiminutových oknech. Hned první podvečer jsme přesně do takových podmínek přijeli. Čekal nás déšť, po 20 minutách duha a parádní západ slunce!
Co si vzít s sebou na focení krajiny?
Je určitě fajn vyrazit “na divoko”, ale kluci už jsou starší a tak musím brát ohled. Samozřejmě si dělám srandu. :) Postel a snídaně po ranním focení jsou základ. Vstávat se bude každý den ve 4 a chodit spát ve 12, protože cesty na lokaci / ubytování vždy zaberou něco kolem 2 hodin.
Do mého 40 L batohu Shimoda jsem zabalil techniku Canon. Na krajinu využívám stařičký EOS 6D, který jsem doplnil o univerzální delší objektiv EF 100-400mm II, širokoúhlý EF 16-35mm f/4 a pevnou padesátku. Nezbytným doplňkem je stativ, kde preferuji těžší hliníkovou konstrukci Manfrotta 055XPRO3 s kulovou hlavou BHQ2. Pro absolutní ostrost snímků využívám i jednoduchou kabelovou spoušť.
Po focení krásné krajiny nemůže člověk odtrhnout oči od rozkvetlých horských luk. Jsou plné orchidejí. V takovou situaci přijde vhod polarizační filtr, a protože je světlo po východu ostré, hodí se malá rozptylka, která se postará o jemné přechody mezi stíny a světly.
Jak se fotí hory a skládání expozic
Krajinu jsme opravdu fotili jen v tom nejlepším ranním a večerním světle. Světlo má teplejší barvy a slunko ve scéně přidává do kompozice další element. Výkon dnešních digitálních snímačů ještě není tak dobrý, jako lidské oko a proto tvořím výslednou fotografii složením několik expozic.
Před východem slunce si najdu záběr. Fotoaparát umístím na stativ a připravím se na kritických pár minut, kdy se slunko vyhoupne přes horizont. Clonu mám v takovou chvíli na f/13, za ty roky se mi nejvíce líbí, jak dělá na slunci hvězdicový efekt. ISO na hodnotě 200 a čas nechávám dopočítat. Důležité je, abych při pořízení snímku nejdříve zaostřil a zaexponoval popředí, poté neostřil a přeexponoval na oblohu se slunkem. Pomáhá i vypnutý stabilizátor objektivu. Výsledné fotky spojím v počítači a citlivě upravím. Chci, aby se výsledný záběr co nejvíce podobal skutečnosti. Právě tyto chvíle jsou důvodem, proč krásu přírody dokumentuji.
Beseda o focení v Dolomitech na FotoŠkoda FESTu
V rámci podzimního fotoškoda festu připravuji povídání, na které bych vás tímto rád pozval. Rozebereme celou přípravu na cestu, možnosti focení, techniku i postupy. Podívejte se se mnou do zajímavé krajiny Dolomit a inspirujte se na vlastní cestu za fotografií.
VIDEO - O výpravě do Dolomit jsem připravil i 3 videa.
Mé další cesty můžete sledovat na YT
Další díly seriálu - FOTOvýlety
- 01 - FOTOvýlet: Za krásou přírody a krajiny na Šumavu
- 02 - Tipy na jarní fotovýlet
- 03 - FOTOvýlet: Za krajany do rumunského Banátu
- 04 - FOTOvýlet: Do Irska za Georgem Karbusem
- 05 - FOTOvýlet: Ohlédnutí za fotografickým létem
- 06 - FOTOvýlet: S foťákem po Berlíně
- 07 - FOTOvýlet: Za fotkou na lednovou Mallorcu
- 08 - FOTOvýlet: Za focením zimní krajiny
- 09 - FOTOvýlet: Zima v jižní Anglii okem cestovatele
- 10 - FOTOvýlet: za přírodou na Moravu
- 11 - FOTOvýlet: Mlha, déšť, duha... Nejlepší je focení na hraně
- 12 - FOTOVÝLET: Po stopách historie aneb Jak se fotí urbex
Expresní fotokniha v měkké vazbě
ručně vázaná vazba pro otevření bez záhybů, automatické poskládání fotoknihy do 5 minut, obálka s vaší fotografií
Diskuze
FOTOvýlet: Mlha, déšť, duha... Nejlepší je focení na hraně
Přidat příspěvekZatím nebyl přidán žádný příspěvek.