RecenzeRecenze

Panasonic GH5S

| 12 minut čtení

Pouze rok po představení fotoaparátu Panasonic Lumix GH5 se dostavil na svět nový model nesoucí označení GH5s. Tato novinka se zaměřuje svými vlastnostmi převážně do filmařské branže, kde se tato modelová řada proslavila velmi známým modelem pod označením GH4. Ten byl jako jeden z prvních, který splnil nadšeným filmařům možnost natáčet ve vysokém UHD rozlišení videa za velmi dostupné peníze.

Hodnocení odborníka 80%

  • Velmi kvalitní obraz do hodnot 6400 ISO
  • Přítomnost V-logL profilu
  • Neomezená doba natáčení
  • Kvalitně zpracované a lehké tělo
  • 10bit záznam a C4K
  • Velký HDMI konektor
  • Absence mechanické stabilizace
  • Při extrémně vysokých ISO obraz už není použitelný

Popis

Panasonic GH5s má s původní GH5 velmi mnoho společného nejen co se týká konstrukce těla, ale i nastavení. Takže nám stále zůstává malé a lehké tělo vyrobené z hořčíkové slitiny, odolné prachu, vodě a mrazu.

Rozdíl na první pohled je jen ve výraznějším označení tlačítka REC a na přepínacím prstenci. Co není již vidět na první pohled, je vylepšený sync. konektor k blesku, který ve verzi GH5s lze pomocí kabelové redukce s koncovkou BNC (dodávána přímo v balení) využít také pro Timecode vstup i výstup. To využijí především produkce, které současně natáčejí na vícekamerové systémy. Tímto způsobem lze propojit více kamer dohromady a vše jednodušeji synchronizovat. Další možností využití je synchronizace obrazu z kamery a zvuku s externím zvukovým rekordérem.

Panasonic je také skvěle vybaven možností jednoduchého přesunu kompletního vnitřního nastavení fotoaparátu z jednoho přístroje do dalšího. Stačí pouze nastavit jeden fotoaparát dle požadavků a pomocí SD karty přenést informace o nastavení do dalších fotoaparátů během chvilky. Co se dalších konektorů týče, tělo je stále vybaveno velkým HDMI výstupem, který je méně náchylnější k poškození s možností dodatečně připojit jistící držák na kabely, který také naleznete jako součást balení. (Obdobný způsob poskytují kamerové ochranné klece nebo filmové rigy).

Panasonic nezapomněl ani na externí mikrofony (i přesto že interní stereo mikrofony fungují velmi dobře). Do těla je možné přes Hot-shoe patici připojit speciální adaptér s možností připojit mikrofony vybavené XLR vstupy (s Phantom. 48V napájením). Další mikrofony lze připojit přes vestavěný 3,5mm jack konektor, který zde může také nově sloužit jako linkový vstup.  Samozřejmostí zůstává i připojení sluchátek v dalšího 3,5mm konektoru.

V čem spočívá hlavní odlišnost oproti GH5?

Hlavní myšlenkou bylo vytvořit senzor, který umožní pracovat v horších světelných podmínkách. Nový senzor se neliší jen v nepatrně větších rozměrech, ale především ve změně rozlišení. Namísto původní hodnoty 20,3 Mpx u Live MOS senzoru, kterým byla vybavena původní GH5 zde je umístěn senzor s rozlišením „pouze“ 10,2 Mpx Live MOS. Tak akorát, aby rozlišení vykrylo potřebnou hodnotu pro 4K video. A právě menší množství světlocitlivých buněk na senzoru umožnilo jednotlivé buňky zvětšit (přibližně na dvojnásobek původní velikosti). Samotné zvětšení buněk snižuje výsledné množství nežádoucího šumu i při vyšších hodnotách citlivosti a zvětšuje o kousek dynamický rozsah senzoru (samotné RAW fotografie se nyní ukládají ve 14-bit hloubce.) Panasonic tento senzor ještě podpořil novou funkcí v podobě Duální nativní citlivosti, která odečítá data ze senzoru skrze dva separátní okruhy. První slouží k vytvoření co největšího dynamického rozsahu (při použití nízkých hodnot ISO) a druhá se snaží redukovat co nejvíce šumu (při použití vyšších hodnotách ISO). 

Do hodnot citlivosti přibližně 1000 ISO se GH5s shoduje se svým předchůdcem. Na vyšších hodnotách již GH5s vede na plné čáře. Po otestování během natáčení videa lze konstatovat fakt, že velmi dobře lze využít citlivosti do hodnoty 6400 ISO. Vyprodukovaný obraz si stále zachovává velké množství detailů, přirozené barvy a nejsou patrné žádné artefakty způsobené šumem. Na hodnotě 12800 ISO lze šum (samozřejmě při správné expozici) ještě celkem dobře zredukovat. Na dalších hodnotách se šum začíná pak již viditelně projevovat především v tmavých místech a začínají se vytrácet jemné detaily. A na maximálních hodnotách (tedy ISO 204800) je obraz kvůli vysoké hladině šumu a artefaktům v praxi již nepoužitelný.

Porovnání citlivostí ISO, výřezy ze zvětšení 1:1 


Za dobrých světelných podmínek při použití C4K (4096x2160) nebo UHD (3840x2160) videa je finální obraz krásně vykreslený, plný jemných detailů s velkým dynamickým rozsahem (kolem 12 EV). Neobjevují se žádné artefakty nebo moiré ani ve velmi jemných strukturách. Nový senzor dokonce o něco lépe eliminuje problém známý jako kácející se linie způsobené elektronickou závěrkou (Rolling shutter). Je na tom ještě lépe než předchozí GH5. 

Další změnou u fotoaparát GH5s je využití multiple-aspect senzoru, který je jak jsem již zmínil o kousek větší než klasický M4/3 snímač. Využívá maximální vykreslovací plochu objektivů řady M4/3 aby se eliminoval crop-faktor při použití jiných poměrů stran pro video (17:9, 16:9, 4:3) popřípadě pro fotografii (3:2, 4:3, 1:1). To umožňuje ve výsledku použít o kus širší záběr u DCI 4K (4096x2160px) videa, které je možné natáčet nyní již ve snímkových frekvencích až 60p / 50p (oproti 24p u GH5). A když již píši o poměrech stran Panasonic Lumix GH5s  je připravena v základu se svou funkcí Cinemascope desqueeze pro normální zobrazení videa s použitím anamorfní optiky. Kdy je využita celá plocha senzoru v poměru 4:3 a následné video je na vestavěném LCD „roztaženo“ na správný poměr stran (až 2,39:1). Díky novému senzoru se také zlepšilo automatické ostření, které nyní ostří o kousek rychleji a lépe v horších světelných podmínkách (výrobce udává hodnotu až -5EV). 

 Velkou novinkou, kterou se Panasonic může chlubit oproti ostatním je video s možností až 10bitové barevné hloubky, 4:2:2 vzorkováním, All-intra kompresí a datovým tokem až 400Mb/s interně přímo na paměťovou kartu (Dual-slot). To umožní v postprodukci z natočeného materiálu získat ještě více obrazových informací a kvalitnější finální výstup bez nutnosti využití externích videorekordérů. (Nově vydaný firmware 2.xx pro GH5 umožňuje také záznam 10bit a All-intra). Na druhou stranu je zapotřebí počítat s doporučenými paměťovými kartami typu SD UHS-II s vysokou zapisovací rychlostí.

To, co ještě odlišuje GH5s oproti původnímu modelu, je nově možnost snímat videa ve C4K (4096x2160) rychlostí až 50/60 snímků za vteřinu oproti 24p, které zvládla snímat GH5. Vylepšen byl také slow-motion kde lze nyní natáčet ve FullHD (1920x1080) až 240 snímků za vteřinu oproti původním 180 snímkům. Video je možné zaznamenávat již ve známých formátech: AVCHD, MP4 (AAC), MP4 HEVC (AAC) – primárně určeno pro televize Panasonic podporující Hybrid Log Gamma, MP4 (LPCM) a MOV.

Co ale mnohé překvapilo, byla absence mechanické stabilizace senzoru, kterou klasická GH5 disponuje. Je to tím že „S“ko je směřováno převážně pro filmaře, kteří již vestavěnou stabilizaci senzoru nevyužijí z důvodu použití pokročilejších druhů stabilizace. A také větší senzor, který nyní využívá maximum z vykreslovacího pole objektivu je jednou z příčin, která neumožnila využít vestavěnou stabilizaci (mohl by nastat problém s vinětací). Na druhou stranu je to jeden z důvodů proč se zlepšila výdrž baterie, protože stabilizace v GH5 přesto že ji vypneme, stále spotřebovává k ukotvení senzoru určité množství energie. Takže pokud budete chtít natáčet videa pouze z ruky je zapotřebí využít optickou stabilizaci v některých objektivech nebo externí mechanické stabilizátory či ramenní rigy. 

Profily V-logL a HLG (Hybrid Log Gamma)

Naopak velkým plusem je V-logL a HLG (Hybrid Log Gamma) a další známé barevnými „flat“ profily nebo možnost natáčet bez časového omezení délky záznamu. GH5s je totiž již v základu těmito možnostmi vybavena. (Dříve bylo potřeba zakoupit speciální klíč k odemknutí těchto funkcí). Velmi příjemnou možností je přímá aplikace LUT (Look up table) na V-logL profil, kde lze rovnou na dotykovém LCD nebo v EVF hledáčku zobrazit přibližný náhled barevného obrazu (dokonce je možnost si přes paměťovou kartu nahrát do uživatelských pozic několik vlastních přednastavených LUT).

Nekontrastní, nebarevný, plochý (určen k barevné postprodukci) V-logL lze použít jen v rozsahu citlivostí 320 – 25600 (nativní hodnoty v Dual ISO pro Low je 800 ISO a pro High 5000 ISO). V normálním barevném režimu lze použít hodnoty ISO v plném rozsahu (od 80 – 204800).

Porovnání V-logL (vlevo) a standardní profil (vpravo)

Další pokročilé funkce

  • podpora barevných pruhů (SMPTE, EBU, ARIB)
  • nastavení externích mikrofonů s napájením, ale i bez napájení a možností zapnutí linkového vstupu (vše přes 3,5mm jack konektor na mikrofon) 
  • Noční režim, který umožní pracovat v noci a nenamáhat oči.
  • Synchro-scan, který vám pomůže s problémem blikáním světelných zdrojů, jako jsou zářivky, LED světla a další tím že umožní nastavit specifické mezikroky u rychlostí závěrky.
  • Na displeji je možné mimo histogramu zapnout ještě Vectorscope (Wave, Vector) zobrazující podrobně video signál.
  • Dále je možné nastavit zobrazení délky expozice a citlivosti nejen v hodnotách Sec / ISO tak jak je běžně u fotoaparátů známé, ale také ve stupních (Angle) / ISO, které používají především filmové kamery vybaveny sektorovou závěrkou, nebo nastavení pro televizní kamery Sec / Zisk (dB).
  • Velký a jasný OLED EVF hledáček (3,68 Mpx) běžící frekvencí 120FPS zobrazuje čistý obraz s minimálním zpožděním či trháním obrazu. Umožňuje také možnost přepínat mezi barevným a monochromatickým náhledem pro lepší manuální zaostřování.
  • Samozřejmostí je Focus Peking (v různých barvách a intenzitách), který funguje velmi spolehlivě i v horších světelných podmínkách. Vedle zvýraznění hran je také možné zapnout klasickou lupu s několikanásobným zvětšením buď přes celou plochu nebo jako PiP (okno v okně).

Hlavní rysy

  • 10,2 Mpx Live MOS snímač
  • čtyř jádrový procesor Venus Engine - výjimečně barevné detaily a přirozená textura
  • 3,0" otočný displej o rozlišení 1620K
  • 10bitové interní nahrávání 4:2:2 na světě (při režimu C4K-4096x2160/4K 60p/50p 10bit pouze na výstupu, na SD - 4:2:2 8bit) a to buďto na SD kartu (pouze nebo přes HDMI připojenému rekordéru či do monitoru)
  • EVF hledáček o rozlišení 3,7 M a zvětšením 0,76x (eq. Kinofilmu)
  • citlivost v rozmezí 160 - 51 200 ISO (při rozšíření 80 - 204 800 ISO)
  • video v rozlišení 4K 4096 x 2160 (24p) a 3840 x 2160 (50/60p)
  • až 12 snímků za vteřinu v sekvenčním fotografování
  • prachu a dešti odolné magnéziové tělo
  • 4K PHOTO

Videorecenze

Další videorecenze

Panasonic DC-G9

Panasonic Lumix FZ1000

Shrnutí

Nové „S“ko díky svým rozměrům, novému snímači s větší citlivostí, podpory velkého množství objektivů a také příslušenství jako jsou Speedboostery, mikrofony a mnoho dalšího, bude velmi dobrým nástupcem nejen pro majitele původní GH4ky, ale také jako záložní tělo k původní GH5. Tento odolný fotoaparát je navíc velmi lehký a díky své váze nalezne také uplatnění především pro natáčení z ptačí perspektivy na všemožných dronech, nebo jako cestovní kamera pro mnoho dokumentaristů, kteří nemohou na svých cestách s sebou brát velké množství těžké osvětlovací techniky. Samozřejmě si své místo najde také na lehkých ručních, nebo větších stabilizačních systémech typu Steadicam, nebo elektronický gimbal. Přestože m4/3 snímač nemůže přímo konkurovat fullframovým snímačům v porovnání množství šumu na vysokých hodnotách ISO, Panasonic ukázal, že díky dobré podpoře všemožného nastavení a dostupného vybavení je pořád velmi dobrým konkurentem v kategorii video-fotoaparátů.

Další recenze

PANASONIC LUMIX S 70-300 mm f/4,5-5,6: pohodový univerzál
Hodnocení 96%

PANASONIC LUMIX S 70-300 mm f/4,5-5,6: pohodový univerzál

Panasonic Lumix DC-S5
Hodnocení 95%

Panasonic Lumix DC-S5

Panasonic DC-GX9
Hodnocení 85%

Panasonic DC-GX9

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím