Recenze: ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE (Canon EF bajonet)
- Hodnocení odborníka
- Ukázkové snímky
- Popis
- Hlavní rysy
- Shrnutí
- ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZF.2 pro Nikon F 17 190,-
V dnešní recenzi se podíváme na zoubek světelné základní "padestátce" od pana Carla Zeisse - Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE. Jedná se o pevný objektiv, který je díky svému ohnisku (potažmo úhlu záběru) v podstatě nejuniverzálnějším sklem vůbec. Jak si vedl v redakčním testu?
Hodnocení odborníka 92%
- Prvotřídní obrazová kvalita
- Vysoká světelnost
- Minimální optické vady
- Jemný chod MF
- Krásný bokeh a ultra malá hloubka ostrosti
- Ostrý i na plně otevřenou clonu
- Špičkový design
- Celokovové tělo
- Příjemné rozměry i hmotnost
- Sluneční clona
- Výrobce nedodává ochranné pouzdro objektivu
- Na těle z boku chybí orientační značka pro nasazení na bajonet fotoaparátu (je alespoň zespodu – přímo na bajonetu objektivu)
Popis
ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE představuje základní sklo, které se díky svým vlastnostem hodí v podstatě pro jakoukoli fotografickou disciplínu. Se základní "padesátkou" totiž můžeme pohodlně fotit reportáž a dokument stejně jako portrét, detaily, produkty nebo třeba takovou krajinku či architekturu. Samozřejmě zde musíme počítat s úhlem záběru, který je jasně definován (cca 47 °) a v podstatě již z principu nám vylučuje daný objektiv (ohnisko) použít na záběry širokoúhlé nebo naopak pro větší přiblížení (detaily). Přesto – nebo spíše právě proto – jsou 50 mm objektivy označovány jako základní, protože "leží" prostě uprostřed. Současně jsou svým zobrazením nejblíže tomu, jak vnímáme svět kolem nás vlastním zrakem.
Popis ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE
Design objektivu - tělo, ostřící kroužek i sluneční clona – vše je zde samozřejmě na zcela špičkové úrovni. Jedná se o velmi kvalitně zpracovaný kousek. Konstrukce je kompletně z kovu, a to včetně přiložené sluneční clony. Světelnost je f/1,4 a rozsah clon od F1,4 do F16. To umožní velice efektně rozostřit pozadí (případně i popředí). Kombinace vysoké světelnosti a současně 9lamelové clony (s téměř kulatým otvorem) produkuje krásně jemný, krémový bokeh, který dodá snímkům i videům zajímavou atmosféru. Objektiv se skládá ze sedmi optických členů, které jsou řazeny do šesti skupin. Perfektně vyladěná sestava čoček navíc ještě obsahuje tzv. "T* coating" - antireflexní vrstvy, které napomáhají k lepším obrazovým výstupům, hlavně co do eliminace běžných optických vad.
Poctivá ruční práce
ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE je plně manuálním objektivem, jeho minimální zaostřitelná vzdálenost je 45 cm. Ač nemá autofokus, ostření není nic extra složitého, co by se nedalo vcelku rychle a dobře naučit (byť rozumím tomu, že to může být pro mnohé z nás – rozmazlené všemožnými automatickými funkcemi – trochu problém). Digitální fotoaparáty jsou vybaveny AF senzory (přímo v těle fotoaparátu), takže automatické ostření – přesněji jeho kontrola – nám funguje. Při namáčknutí spouště (nebo jiného tlačítka, pod nímž máte na fotoaparátu nastaven AF) a současném otáčení ostřícího prstence objektivu, vás senzor autofocusu upozorní v okamžiku, kdy "naleznete" ve scéně v aktivním AF bodu nejvyšší kontrast. Fotoaparát (potažmo AF senzor uvnitř) vás na to upozorní vizuálně i zvukově. Ano, ono klasické bliknutí a pípnutí AF bodu v hledáčku. Jen je nutné mít signalizaci AF zapnutou a mít pro funkci ostření aktivní spoušť (nebo jiné tlačítko fotoaparátu).
Hodnocení objektivu ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE
Jak se dalo očekávat, obrazové výstupy jsou perfektní. Objektiv má úžasně autentickou, ale současně i příjemně jemnou reprodukci barev, jasů a stínů. Díky vysokému rozlišení (též v kombinaci s fotoaparátem, samozřejmě) generuje dostatek jemných detailů a krásnou kresbu. Ostrost i kresba je parádní už na minimální cloně f/1,4. Po přiclonění se – již tak slušně ostrý obraz – ještě trochu zostří. I když celkově – a v porovnání s ostatními konkurenčními "padesátkami", bych kresbu označil celkově spíše za měkčí. To ale nemusí znamenat v žádném případě špatně. Někdo holt má raději, když je obraz ostrý jako břitva již v základu (tj. bez úprav), jiní naopak preferují jemnější kresbu a měkčí podání – což si poté můžeme upravit v postprocesu. Osobně se řadím do té druhé skupiny. Kromě výborných obrazových výsledků zaujme malá hloubka ostrosti a bokeh. Ten má ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE jemný, krémový – takový hodně příjemný, teplý. Co se týče samotného MF - ostřící prstenec je také dobře vyladěný, má velmi jemný a plynulý chod. Současně je však i dostatečně tuhý, aby držel ostřící vzdálenost tam, kde je třeba.
Skvělý po všech stránkách
Není ničím novým, že objektivy s vysokou světelností mají sklony k aberaci (fialové pruhy na extrémně kontrastních přechodech) stejně jako k vinětaci (ztráty světla v rozích). Zeiss Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE i zde obstál na výbornou. Chromatickou aberací téměř vůbec netrpí (jen velice minimálně). Vinětaci můžete sice lehce pozorovat při plně otevřené cloně (f/1,4) ale naopak bych ji zde označil spíše za plus. Fotografie jsou díky ní (při plně otevřené cloně) krásně "rámované" a v kombinaci s extrémně malou hloubkou ostrosti a pěkným bokehem mají takové snímky zcela jedinečný charakter.
Odlesky (flares) se vyskytují také minimálně. Pokud se vám snad povede nějaký zachytit, je to spíše "umění", a to pouze v případech, kdy fotíte vyloženě proti světlu. Hodně se zde pozitivně projevuje právě (již zmíněný) T* coating - speciální antireflexní povrch - a skvělá celokovová sluneční clona, která je robustní a současně elegantní. Spolu s antireflexními vrstvami se postará o likvidaci (téměř) všech nežádoucích odlesků.
Ostatně samotná konstrukce objektivu "Planar" je proslulá jak svými skvělými obrazovými výsledky, tak i mimořádně silnými prostředky k likvidaci klasických optických vad.
Co dodat na závěr?
Když tak o tom přemýšlím, vlastně bych u tohoto parádního skla vůbec nepotřeboval (proměnnou) clonu. Nemohu si pomoci ale snímky na f/1,4 jsou to pravé! Prostě pořád tzv. "na plnou díru" a případné "clonění" bych řešil variabilním ND filtrem. Jasně, hrátky s hloubkou ostrosti by mi možná přeci jen trochu chyběly. Každopádně, ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE představuje špičkový objektiv se skvěle vyladěnou optickou soustavou, krásným retro designem, celokovovým tělem a vysokou rezistencí proti kazům (optickým vadám). Pro mnohé může být drobnou "diskvalifikací" absence autofocusu, ovšem jak jsme si řekli výše, manuální ostření si lze s trochou cviku dobře osvojit. Navíc, alespoň pořádně proniknete do tajů skutečných fotografů – v dobách, kdy fotografie ještě byla opravdovým kumštem a uznávanou činností. Ještě nesmím zapomenout zmínit velice příjemné, relativně malé rozměry. Průměr příruby předního členu pro použití fotografických filtrů je 58 mm.
Hlavní rysy
- Výrobce: Carl ZEISS
- Určení: Základní, pevný
- Bajonet: Canon EF
- Ohnisko: 50 mm
- Zorný úhel: 47°
- Světelnost: f/1,4
- Rozsah clon: F1,4-F16
- Clona: 9-lamelová
- MFD: 0,45 m
- Poměr zvětšení: 1:6,7
- Optická soustava: 7 členů / 6 skupin
- Ostření: pouze manuální (MF)
- Antireflexní vrstvy: ANO (T* coating)
- Materiál: kov
- Průměr závitu: 58 mm
Shrnutí
ZEISS Classic 50 mm f/1,4 Planar T* ZE je kvalitním objektivem se špičkovou kvalitou obrazu a s minimálními optickými vadami. Současně jde o plně manuální sklo, což nemusí vyhovovat každému. Praktické využití objektivu tak cílí především na fotografické situace, kde máme trochu času pro manuální ostření (které nám trvá přeci jen o fous déle než autofocusu). Na rychlé reportáže to tedy úplně není. Na druhou stranu, pro většinu ostatních fotografických situací bych se vůbec nebál spolehnout se na ZEISS Classic 50 mm f/1,4 a vlastní ostřící um. Stejně tak bych si bez problémů troufl s Zeissem "padesátkou" i na video. Při správném nastavení expozice a korektním zaostření budou záběry díky malé hloubce ostrosti a krásnému bokehu excelentní. Opět to ale platí spíše na statické nebo pohybově klidnější scény.